۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۸
جدال بر سر قیمت تخم‌مرغ؛ بی‌توجهی به تولیدکنندگان مشکوک است
در گفت‌وگو با بازار بررسی شد؛

جدال بر سر قیمت تخم‌مرغ؛ بی‌توجهی به تولیدکنندگان مشکوک است

مشهد- قیمت تخم‌مرغ به‌عنوان یکی از کالاهای اساسی و پرمصرف مدتی است که افزایش‌یافته و جدال بر سر قیمت واقعی آن بین دولت و تولیدکننده مدت‌هاست که ادامه دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان رضوی به‌عنوان یکی از قطب‌های تولیدکننده تخم‌مرغ و هم‌چنین صادرات پررونق این محصول این روزها با مشکلی به نام تولید دست‌وپنجه نرم می‌کند و بنا بر گفته متولیان و تولیدکنندگان این محصول صرفه آن دیگر مقرون‌به‌صرفه نیست.

متصدیان تولید بر این باورند که دولت توجه مطلوبی به مقوله تولید تخم‌مرغ و تولیدکننده نداشته و لذا آن‌ها نمی‌توانند با این قیمت‌های دستوری محصول خود را روانه بازار کنند.

برای بررسی این موضوع با سید حسین موسوی نژاد مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی ساعتی را به بحث و گفت و نشستیم تا برایمان تشریح کند که یک کیلو تخم چقدر برای تولیدکننده آب می‌خورد و در این راه چه مشکلاتی دارند؟

* در مصاحبه قبلی که با شما داشتیم پیرامون قیمت تخم‌مرغ اعتراض داشتید؟
افزون بر یک سال است که به نرخ‌گذاری دستوری اعراض داریم و هنوز هم کسی به این موضوع توجه نکرده است.

* در حال حاضر با چه مشکلاتی روبرو هستید؟
مشکلاتی که در سال ۹۹ برای تأمین نهاده‌ها به وجود آمد  و نواقصی که سامانه بازار گاه برای مرغدار به وجود آورد، افزایش هزینه‌ها، عدم به‌روزرسانی قیمت تخم‌مرغ در مهلت و بازه زمانی تعیین‌شده، جلوگیری مکرر از صادرات، دخالت‌های دستوری از بالا  و قیمت‌های فرمایشی و دستوری برای محصولی که مرغدار  تولید می‌کند همگی از موانع تولید است که هنوز هم آثار و برکات این سنگ‌اندازی‌ها و موانع ادامه دارد.

جدال بر سر قیمت تخم‌مرغ؛ بی‌توجهی به تولیدکنندگان مشکوک است

* تاکنون پاسخی در برابر این‌ اعتراضات گرفتید؟
متأسفانه دولت از سال گذشته تاکنون هیچ نگاه کارشناسی‌ای به این جریان نداشت و فقط یک تصمیم‌گیری سیاسی برای قیمت تخم‌مرغ انجام می‌داد همه این‌ها باعث شد که مرغداران دیگر انگیزه‌ای برای تولید نداشته باشند

* این کاهش انگیزه آیا تولید را هم کاهش داده است؟
شک  نکنید. مشکلاتی که صنعت طیور تخم‌گذار با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند متأسفانه به دلیل عدم‌حمایت‌های لازمی که قرار بود دولت از بخش طیور و تولید آن انجام دهد و محقق نشد به جرات می‌توانم بگویم حتی به  وظایف قانونی خود هم عمل نکرد.

مرغداران فروشنده بخش مرغ تخم‌گذار کم‌کم انگیزه خود را از ابتدای سال ۹۹ از دست دادند به‌طوری‌که ما کاهش تولید تخم‌مرغ در استان خراسان رضوی در سال ۹۹ را شاهد بودیم و آمارهای آن نیز در اختیار تمامی مسئولان قرارگرفته است.

* طبق آمار چقدر کاهش تولید تخم‌مرغ داشتیم؟
ما در سال ۹۸ روزانه۶۰۰ تن تخم‌مرغ تولید می‌کردیم که این رقم در سال ۹۹ به حدود۴۵۰ تن رسید.

ما این را بارها و بارها هشدار دادیم و نتایج آن را در انتهای سال ۹۹ هم دیدیم که چه اتفاقاتی برای صنعت تخم‌مرغ در کشور رخ داد.

* آیا این رقم در سال جدید هم کاهش داشته است؟
آماری که ما امروز داریم تولید سال گذشته یعنی سال  1399به میزان ۴۵۰ تن بوده و در سال جاری نیز تولید ما به زیر۳۵۰ تن در روز رسیده چون مرغدار دیگر انگیزه‌ای برای تولید و پرورش مرغ تخم‌گذار ندارد.

متأسفانه تمام تصمیمات و حرکاتی که دولت برای این صنعت انجام داد کاملاً در تضاد با نام‌گذاری سال توسط مقام معظم رهبری بود. در حال حاضر ما کاهش تولید راداریم مردم از آن‌طرف متضرر هستند و دولت نیز در چند روز آخر عمر خود هیچ حمایتی انجام نمی‌دهد.

در ابتدای سال ۱۴۰۰ نیز باری دیگر هشدار دادیم که کاهش قیمت به کاهش انگیزه تولید منجر می شود و اگر دولت برنامه ای دارد باید از این حرکت لاک‌پشتی فاصله گرفته  و با چابکی‌ برای تصمیم‌گیری قیمت نهاده‌ها و صادرات و واردات اقدام کند.

* آیا راهکاری برای برون‌رفت از این مشکل وجود نداشت؟
هرچقدر ما اعلام کردیم قیمت تخم‌مرغی که برای مرغدار۱۸ هزار تومان تمام می‌شود در حال حاضر به کمتر از ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و لذا شرکت پشتیبانی وظیفه قانونی دارد که در این راستا ورود پیدا کند و مسئولان این تخم‌مرغ را خریداری کند و داخل سردخانه بگذارند اما هیچ گوش شنوایی تامنون نبوده است و به طور حتم دو الی سه ماه دیگر ما قطعاً دچار بحران قیمت می‌شویم.

جدال بر سر قیمت تخم‌مرغ؛ بی‌توجهی به تولیدکنندگان مشکوک است

ما به مسئولان پیشنهاد دادیم که همین تخم‌مرغی که امروز ذخیره کردید را می‌توانید فردا در اختیار صنایع بگذارید اما بازهم توجهی نکردندو ظاهرا عواقب این بی توجهی ها برای هیچ شخصی مهم نیست.

* آیا ریشه این بی‌مبالاتی مشخص است؟
من فکر می‌کنم شاید دستی در کاراست و شاید می‌گویند دولت بیش از این خود را پیش مردم بدنام نکند و افزایش هزینه ندهد و این افزایش را به ابتدای شروع کار دولت بعدی تحمیل کند که مردم بگویند دولت جدید به‌محض اینکه بر روی کارآمد قیمت تخم‌مرغ افزایش پیدا کرد!

بنظرمن این‌یک حرکت برنامه‌ریزی‌شده است که از قصد دارد نارضایتی را در کشور ایجاد می‌کند و افرادی از قصد به تولید ضربه می‌زنند تا بتوانند واردات انجام دهند و ازنظر من این موضوع دلیل دیگری نمی‌تواند داشته باشد.

* سال گذشته وضعیت بهتر بود یا امسال؟
ابتدای سال ۱۳۹۹ بحران جدی برای تأمین خوراک دام به وجود آمد و ما این موضوع را بارها و بارها به اطلاع مسئولان محترم رساندیم که مرغداران برای تأمین خوراک موردنیاز مرغ‌های خود با مشکل مواجه هستند، چند ماه بعد یعنی در ماه مبارک رمضان سال ۹۹ ما شاهد کاهش شدید قیمت تخم‌مرغ را داشتیم و این موضوع را نیز اطلاع‌رسانی کردیم و اجازه صادرات خواستیم تا لااقل تولید و اشتغال کشور در این حوزه دچار مشکل نشود.

* برای این مشکل چاره‌اندیشی شد؟
متأسفانه مشکلات مطرح‌شده از سوی ما تشکل‌ها جدی گرفته نشد و دولت برای تأمین خوراک دام موردنیاز در شش‌ماهه اول با مشکل جدی روبرو بود به‌طوری‌که ما در شش‌ماهه اول سال ۹۹ کمتر از ۵۰ درصد خوراک موردنیاز مرغ‌های تخم‌گذار استان توسط وزارت خانه برای ما تأمین شد.

* قیمت یک کیلو تخم‌مرغ چقدر برای تولیدکننده تمام می‌شود؟
ابتدای سال ۱۴۰۰ ما کاهش شدید قیمت تخم‌مرغ را داشتیم و درخواست کردیم حالا که قیمت به زیر نرخ مصوب رسیده است تکلیف شرکت پشتیبانی امور دام هست که باید به بحث خرید تخم‌مرغ ورود پیدا کند

خود سیاست‌گذاران کشور در دی‌ماه سال قبل قیمت تخم‌مرغ را۱۴ هزار تومان اعلام کردند که کاملاً غیر کارشناسانه بوده خود این افراد باز ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت را افزایش داده‌اند.

در حال حاضر قیمت داروها، واکسن‌، هزینه حقوق و دستمزد کارگری را دولت اضافه کرده اما در قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ بازنگری صورت نگرفته لذا همه این عوامل باعث شد که ما در ابتدای سال ۱۴۰۰ قیمت تمام‌شده یک کیلو تخم‌مرغ به بیش از۱۸ هزار تومان برسد ولی دولت هیچ توجهی نکرد.

* انتظار شما در شرایط موجود چیست؟
دولت در سال گذشته قیمت ۱۴ هزار تومان را برای تخم‌مرغ مصوب کرد این در حالی است که خودش قیمت ذرت و سویا را که دو نهاده اصلی صنعت مرغداری است را افزایش داده است. از آن‌طرف هم نرخ دستمزدها، داروها، مکمل‌ها و...که هیچ‌کدام هم‌ارز دولتی ندارند و با ارز آزاد وارد می‌شود افزایش پیداکرده است درواقع همه دست‌به‌دست داده تا صنعت تخم‌مرغ را با مشکل مواجه کند.

صنعت تولید تخم‌مرغ بعد از نفت و پتروشیمی بزرگ‌ترین صنعت کشور ما است و دولت برای حمایت از این صنعت باید کاری بکند باید بیاید و یک قیمت منطقی برای تخم‌مرغ ایجاد کند. ما باید برای ایجاد انگیزه مرغدار کاری بکنیم.

کد خبر: ۱۰۰٬۷۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha