۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
روحانی: ۹۸ سال افتخار ملت ایران بود
برای نخستین بار اقتصاد بدون نفت را تجربه کردیم

روحانی: ۹۸ سال افتخار ملت ایران بود

رییس جمهور در آخرین جلسه هیئت دولت گفت: برای نخستین بار در تاریخ ایران، اقتصاد و بودجه بدون نفت را تجربه کردیم.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، رییس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: سال ۱۳۹۹ را خدمت ملت بزرگ ایران تبریک و تهنیت می‌گویم. برای ما جای بسیار تاسف است که در این نوروز برخی عزیزان ما در میان ما نیستند، یا برابر ترور ناجوانمردانه آمریکا یا حادثه تلخی که برای هواپیمای اوکراینی اتفاق افتاد یا مسایلی که در بدرقه آن سردار بزرگ در کرمان پیش آمد و یا در این بیماری سخت عزیزانی که جان خود را در هفته های پایانی سال از دست دادند به روح بلند همه آنها درود می فرستیم به همه خانواده های آنها تسلیت می‌گوییم. خداوند این عزیزان را با صالحان و نیکان در آن جهان محشور کند.

رییس‌جمهور ادامه داد: سال ۹۸ که روزهای پایانی را سپری می‌کنیم سال افتخار ملت بزرگ ایران بود چرا که در همه زمینه هایی که دشمن تصمیم داشت که برای مردم پیچیدگی‌هایی را ایجاد کند و در نهایت آنها را در برابر فشار خم کند درست مردم ما توانستند از فاجعه حماسه و از حماسه پیروزی بیافریند.

روحانی با تاکید بر این که فشار دشمن بیشتر در بخش اقتصاد در سال ۹۷ و ۹۸ بود گفت: از اردیبهشت سال ۹۸ بدترین فشار بر مردم، اقتصاد و صنعت نفت وارد شد. این فشارها به‌رغم این که مشکلاتی برای مردم بوجود آورد؛ اما در عین حال موفقیت‌های بزرگی را آفرید. برای اولین بار در تاریخ ایران ما اقتصاد و بودجه بدون نفت را توانستیم پشت سر بگذاریم. سال ۹۸ سال اداره کشور بدون اتکا به نفت مخصوصا در بخش بودجه جاری کشور بود.

رییس جمهوری ادامه داد: در سالی که گذشت به‌رغم همه فشارها، قهرمانان اقتصادی کشور از دولت و ملت و از همه نهادها و آنهایی که در صحنه بودند توانستند اقتصاد ما را در شرایط ثبات و آرامش نسبی قرار دهند. در این سال از تورم نقطه به نقطه ۵۲ درصد به ۲۵ درصد رسیدیم. این یعنی افتخار برای ملت بزرگ ما. در سال ۹۸ آمار۹ ماهه می گوید که روند رشد اقتصادی مثبت بوده است.

وی اضافه کرد: ما در سه ماهه اول و در سه ماهه  دوم و به‌ویژه در سه ماهه سوم اقتصاد بدون نفت مثبت و هم اقتصاد با نفت مثبت است. امیدوارم سه ماهه چهارم هم ارقامی شبیه همان را داشته باشیم و این برای تاریخ ما بسیار اهمیت دارد.

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه به خاطر فشاری که مردم با آن مواجه بودند، ۲۰ درصد حقوق کارمندان را افزایش و آن را پرداخت کردیم، اظهار داشت: برای سال آینده افزایش حقوق را برای کارمندان و کارگران پیش‌بینی کردیم و در هر دو عرصه فشار برای مردم کاهش دادیم. بسته حمایتی برای ۶۰ میلیون نفری که در فشار اقتصادی بیشتری بودند را پیش‌بینی کرده و از آبان آن را پرداخت کرده و در سال آینده هم این کار ادامه می‌دهیم.  

رییس‌جمهور با اشاره به سیل فروردین ماه تصریح کرد: امسال حوادثی را داشتیم که در تاریخ بی‌نظیر یا کم‌نظیر بوده است. سیل از جمله مسائلی بود که در چند روز مشکلاتی برای مردم ایجاد کرد و ۲۵ استان و ۳۵ هزار میلیارد خسارت ایجاد کرد. البته رحمت هم بود، سفره‌های زیرزمینی تقویت شدند، وضعیت برق بهتر شد، سدها پر شدند و تالاب‌ها و رودخانه‌ها پر شدند.

وی با اشاره به مسائل سیاسی و امنیتی سال ۹۸ خاطرنشان کرد: دولت ما برابر دولت‌هایی که نتوانستند به تعهد خود به خوبی در زمینه هسته‌ای عمل کنند، کاهش تعهدات را شروع کرده و این کار را در پنج مرحله ادامه داد. تقریبا همه تعهدات دست و پاگیر را کنار گذاشته و صنعت هسته‌ای آزاد از هر قید و بندی مشغول فعالیت است. کارهای بزرگی در صنعت هسته‌ای انجام شده که در ۲۰ فروردین آن را توضیح می‌دهیم.

روحانی در ادامه با بیان این که کار توسعه ای خود را ادامه دادیم، گفت: در طول سال ۹۷ و ۹۸ بزرگترین طرح ها را افتتاح کردیم. در سال ۹۸ که روزهای پایانی آن هستیم در زمینه صنعت آب و برق سدهایی را  افتتاح کردیم. مجموعا در ۶ ماه دوم سال ۲۲۷ طرح مهم با ۳۳ هزار میلیاردتومان افتتاح شد که البته تنها در صنعت آب و برق نبود. در زمینه کشاورزی هم کارهای بسیار عظیمی انجام گرفت.

رییس جمهوری افزود: امسال علاوه بر محصول گندم در محصول برنج ما بی‌نظیر بود و تقریبا به خودکفایی رسیدیم و با توجه به شرایط آب هوایی با تلاش کشاورزان شرایط بهتری داشتیم امیدواریم سال آینده طرح های مهمی را در زمینه آب، کانال‌کشی، کشاورزی به خصوص در منطقه غرب کشور افتتاح خواهیم کرد که مردم در تابستان و پاییز شاهد این افتتاح خواهند بود.

روحانی اضافه کرد: برای اولین بار تولید گاز کشور به هزار میلیون مترمکعب در روز رسید این کار عظیم در تاریخ ایران است و اولین بار است و جزو کشورهای پیشرفته در زمینه تولید گاز خواهیم بود.  
وی با بیان اینکه همین امسال ۶ سکو را تا ماه اسفند به پایان بردیم که بی سابقه است، گفت: تقریبا در پارس جنوبی همه طرح‌ها را جز فاز ۱۱ تمام کردیم. یعنی اول دولت یازدهم ۱۰ فاز افتتاح شده بود و ۱۷ هم ما افتتاح کردیم یعنی ۲۷ فاز را تمام کردیم و کار بی نظیری انجام گرفته است.

رییس جمهور ادامه داد: بزرگترین کشف نفتی تاریخ ایران امسال اتفاق افتاد. ۵۳ میلیارد بشکه نفت درجا را در منطقه جنوب غرب ایران کشف کردیم که البته مقداری اکتشاف سال‌های قبل بود و ۲۲ میلیارد آن مربوط به همین یکی دوسال بود. میدان نفتی نامآوران کار بزرگی بود.

وی تاکید کرد: مردم بدانند ما در شرایط تحریم و سختی این پروژه را تمام کردیم. من از رسانه ها می خواهم که با این عبارت این طرح ها را اعلام کنند که ملت و دولت ایران در سخت ترین شرایط  تحریمی تاریخش بزرگ‌ترین طرح‌ها را افتتاح کرد.

وی با بیان این که ما در شرایط سخت نه توسعه، نه روستاها، نه مردم مستضعف و نه مردم گرفتار را رها کردیم، گفت: نمی خواهم بگویم که شرایط مردم عالی و بی مشکل بوده است. مشخص است که این تحریم به زندگی مردم تاثیر می‌گذارد.  
رییس جمهور در ادامه به ورود ویروس کرونا به کشور اشاره کرد و گفت: مردم ما گرفتار ویرویسی شدند که مخصوص کشور ما نیست و نزدیک ۱۷۰ دنیا به این ویروس مبتلا شدند.   این دولت در تامین موادی که مورد نیاز مردم به خصوص مواد غذایی و دارویی است تلاش کرده است.

کد خبر: ۱۰٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha