۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
میوه ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزان شده است
رئیس اتحادیه بار فروشان میوه و تره بار:

میوه ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزان شده است

دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بار فروشان میوه و تره بار، از کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی میوه درپی امتناع مردم از خرید و نیز فزونی گرفتن عرضه در میدان خبر داد.

به گزارش بازار، مصطفی دارایی نژاد که پیشتر خبر ارزان شدن میوه را داده بود، اظهار کرد: شب گذشته ۲۳ هزار تن بار ورودی به میدان داشتیم که حدود ۴ هزار تن هنوز مانده است.

وی قیمت بار را بر اساس عرضه و تقاضا دانست و تاکید کرد: زمانی که بار بدین صورت بماند، قیمت ها می شکند. از طرفی مردم از گرانی ها استقبال نکرده و به قول ما اهالی میدان میوه و تره بار، بازار کساد است.

دارایی نژاد با اعلام اینکه امروز ۱۵ تا ۲۰ درصد قیمت میوه شکسته است، افزود: باران موسمی هندوستان موز را نابود می کند؛ لذا برای اکوادور و فیلیپین برنامه ریزی واردات موز داشتیم و اگر قیمت موز و انبه بالا می رفت، قیمت سایر اقلام داخلی نیز افزایش پیدا می کرد.

وی خاطرنشان کرد که بار فروشان با واردات صد در صد مخالف هستند و الا اگر اجبار نبود، موز و انبه را هم وارد نمی کردند.

دارایی نژاد در بخشی دیگری، تاکید کرد: همه کشورها بر اساس الگوی کشت برنامه ریزی و به کشاورزان آموزش می دهد. در این میان ما سه میلیون تن سیب زمینی اضافی کشت می کنیم که اگر برای صادرات برنامه ریزی نکنیم، موجب ضرر کشاورزان خواهد شد.

رئیس اتحادیه بار فروشان میوه و تره بار معتقد است تنظیم بازار باید در سردخانه مرکزی ذیل اتحادیه شکل گیرد و اگر احساس شود محصولی در بازار کم شده است، بلافاصله به بازار عرضه گردد.

دارایی نژاد افزود: مدیریتِ عرضه و تقاضا کاری سخت است ولی در این مدت دوندگی بسیاری کرده ایم و تا ۷ ماه دیگر کلنگ زنیِ این سردخانه بزرگ را انجام خواهیم داد. چراکه ما از فله فروشی هیچ عایدی نخواهیم داشت.

گوشت و مرغ هم ارزان می شود
در ادامه محمدجواد عسگری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نوسان قیمت را ناظر بر عرضه و تقاضا و نیز نظارت عنوان کرد و گفت: وقتی عرضه و تقاضا بالا باشد قیمت کاهش می یابد و پیش بینی می شود قیمت ها کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به ورود نهاده ها به کشور، پیش بینی کرد قیمت مرغ و گوشت هم قدری تغییر پیدا کند.

عسگری لزوم سرمایه گذاری در بخش احداث سردخانه را متذکر شد تا تعادل بازار حفظ شود و در این بین محصولات بسیاری تولید می کنیم که پس از دپو بایستی با قیمتی مناسب به بازار عرضه شود.

وی افزود: امروزه بسیاری خانواده ها به دلیل گرانی، حتی سراغ میوه هم نمی روند و گاه برای خرید نان دچار مشکل بوده و محتاج هستند.

عسگری ادامه داد: امنیت نگهداری میوه باید اتفاق افتد و دستور دادیم که دستگاه ها مسیر سرمایه گذاری را تسهیل نمایند.

به گزارش رادیو گفت‌وگو، این نماینده مجلس همچنین در خصوص سخنان دیگر مهمان برنامه اظهار کرد: ما در حال تعریف سامانه ای هستیم که میزان محصولات کشاورزی در کشور و نیز صادرات آن را بسنجیم و امیدواریم هرچه زودتر این سامانه را ارائه دهیم.

کد خبر: ۱۰۰٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha