۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
بانک ها متهم مانع تراشی در صنعت دامداری و کشاورزی؛ تسهیلات به دست دامدار نمی‌رسد
گزارش بازار از خراسان جنوبی؛

بانک ها متهم مانع تراشی در صنعت دامداری و کشاورزی؛ تسهیلات به دست دامدار نمی‌رسد

بیرجند- دامداران و کشاورزان معتقدند بانک‌ها با عدم تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز، بیشترین مانع را در صنعت دامداری و کشاورزی خراسان‌جنوبی ایجاد می‌کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: مدت‌ها است در خراسان‌جنوبی مانند بسیاری از استان‌های کشور دامداران و کشاورزان با مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستند و دغدغه‌های بی‌شماری برای ادامه کار و فعالیت خود دارند.

در این میان برخی از دستگاه ها و نهادها نیز بدون توجه به سختی‌های ناشی از خشکسالی و کمبود علوفه موانعی را در مسیر کار و فعالیت کشاورزان و دامداران ایجاد می‌کنند، اما به راستی این مانع تراش‌ها در مسیر کار کشاورزی و دامداری کدام سازمان‌ها و نهادها هستند؟

اعتصامی که سال‌های متمادی است در عرصه دامداری فعالیت می‌کند با اشاره به اینکه مشکل اصلی را باید در تحریم‌ها و نبود ارز برای تأمین علوفه و مسائل شبیه به آن جست و جو کرد، گفت: یکی از دستگاه‌ها و نهادهای مانع تراش در کار تولید دامداران و سایر تولید کننده‌ها بانک‌ها هستند.

این گزارش  علاوه بر انتقال دغدغه‌مندی های دامداران و کشاورزان قصد دارد به دستگاه‌ها و سازمان‌ها نیز این نکته را گوشزد کند که کدام قسمت از کار آنان دچار ایراد و اشکال در سال مانع زدایی ها و پشتیبانی‌ها است.

دامداران با کمبود نقدینگی رو به رو هستند
وی بیان‌کرد: در شرایط فعلی و با توجه به تورم افسارگسیخته اکثر واحدهای دامداری با کمبود نقدینگی رو به رو هستند که بانک‌ها می‌توانند با همکاری و توجه به مشکلات تا حدی این کمبود نقدینگی را برای دامداران جبران کنند.

این فعال در صنعت دامداری خراسان‌جنوبی با گلایه از کمبود اعتبار در نظر گرفته شده از صندوق توسعه ملی در سال جاری برای این بخش، ادامه‌داد: در حال حاضر هر دامدار برای تأمین علوفه دام خود به اعتباری در حدود دو – سه میلیارد نیاز دارد.

اعتصامی تأکید کرد که دولت و رئیس جمهور نیز به واسطه ممانعت از قیمت‌گذاری صحیح و معقولانه شیر یکی از مانع تراش‌ها در امر تولید هستند چرا که از یک طرف قیمت برخی نهاده‌ها را آزاد و از طرف دیگر قیمت شیر را منطقی نمی‌کنند تا گران شدن شیر بر دوش دولت بعدی بیفتد.

دولت به واسطه ممانعت از قیمت‌گذاری صحیح و معقولانه شیر نیز یکی از مانع تراش‌ها در امر تولید هستند چرا که از یک طرف قیمت برخی نهاده‌ها را آزاد و از طرف دیگر قیمت شیر را منطقی نمی‌کنند تا گران شدن شیر بر دوش دولت بعدی بیفتد

بانک ها متهم مانع تراشی در صنعت دامداری و کشاورزی؛ تسهیلات به دست دامدار نمی‌رسد

جواد غریبی از دیگر فعالان صنعت دامداری خراسان‌جنوبی و رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی نیز در پاسخ به این سؤال که بزرگترین مانع تراش در امر تولید در بخش دامداری کدام دستگاه و مجموعه است در گفت و گو با بازار اظهارکرد: به نظر من جواب سؤال در حال حاضر شخص رئیس جمهور و دولت به واسطه ممانعت از افزایش قیمت شیر و کنترل نکردن ثبات قیمت در بازار نهاده‌ها است.

وی بیان‌کرد: البته هیچ دامداری نمی‌خواهد که شیر را گران بفروشد چرا که بازار کشش ندارد ولی وقتی که ما نهاده را گران می‌خریم آیا چاره دیگری نیز برای ما وجود دارد که ضرر نکنیم و به راستی چرا نهاده ارزان در اختیار ما قرار داده نمی‌شود.

این فعال صنعت دامداری گفت: همین قیمت ۶ هزار و ۵۰۰ هم که ابلاغ شده است کفاف هزینه‌های دامدار را نمی‌دهد.

بانک ها از مهمترین مانع تراش‌ها هستند
حمید زنگویی از دیگر دامداران خراسان‌جنوبی در گفت و گو با بازار اظهار کرد: به نظر من یکی از بزرگترین دستگاه‌های مانع تراش در امر تولید در بخش دامداری بانک‌ها هستند که در این زمینه گلایه‌های بسیاری داریم.

وی بیان‌کرد: بانک‌ها وقتی به یک واحد دامداری تسهیلات می‌دهند فرصت و مهلت کافی برای باز پرداخت به دامدار نمی‌دهند که این امر آسیب زنده است.

این فعال در صنعت دامداری خراسان‌جنوبی گفت: البته دستگاه‌های خدمات‌رسان چون آب و فاضلاب و شرکت گاز نیز در مواردی برای ارائه خدمت تأخیرات غیر قابل قبولی دارند ولی باز هم تأکید من بر مانع تراش بودن کار بانک‌ها است.

سید حسین موسوی نژاد که کشاورز نمونه کشوری نیز شده و در منطقه سیوجان بیرجند به کار کشاورزی مشغول است در گفت گو با خبرنگار بازار اداره آب را سازمان مانع تراش در امر تولید معرفی کرده و بیان‌کرد: این شرکت به بهانه کنترل مصرف، آب چاه‌های کشاورزی را کم می‌کنند.

ایجاد محدودیت مصرف آب برای کشاورز
وی یادآور شد: این موضوع شاید در کاهش مصرف آب تأثیر داشته باشد ولی بی شک هم بر کیفیت محصول و هم سطح زیرکشت تأثیر می‌گذارد.

سید سعید حسینی از دیگر فعالان در عرضه صنعت دامداری که حدود ۲۰ سال است در این عرصه فعالیت می‌کند، در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به نظر من هم یکی از دستگاه‌های مانع تراش در حوزه دامداری بانک‌ها است چرا که در سال گذشته و امسال علی‌رغم خشکسالی‌ها عدیده هیچ خبری از تسهیلات سرمایه در گردش نیست.

وی بیان‌کرد: از طرف دیگر دستگاه‌هایی که مسئولیت و وظیفه قیمت‌گذاری در حوزه شیر را دارند و دولت با ناهماهنگی، آسیب‌های شدیدی را به تولیدکننده وارد کرده‌اند و در حالی که قیمت کاه و یونجه و ...به چند برابر رسیده است برای قیمت‌گذاری منطقی شیر تعلل می‌کنند.

بانک ها متهم مانع تراشی در صنعت دامداری و کشاورزی؛ تسهیلات به دست دامدار نمی‌رسد

متولیان قیمت‌گذاری در شیر و ایجاد مانع در رونق تولید
این فعال در عرصه صنعت دامداری در خراسان‌جنوبی گفت: قیمت کاه از هزار و ۱۰۰ تومان به به چهار هزار و ۳۰۰ تومان و  قیمت یونجه نیز از دو هزار و ۱۰۰ به ۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است اما به راستی آیا قیمت فعلی شیر با این افزایش‌ها تطابق دارد.

حسینی افزود: این دستگاه‌های مانع تراش در چند نوبت سخن از افزایش قیمت شیر زده و یک جو روانی ایجاد می‌کنند ولی باز از موضع قبلی عقب نشینی می‌کنند در حالی که چه کسی پاسخگوی عواقب این جو روانی ایجاد شده است.

محمد حسن قلی‌زاده از دامداران خراسان‌جنوبی در گفت و گو با بازار گفت: به نظر من یکی از دستگاه‌های مانع تراش در امر تولید برای دامداران بانک‌ها هستند که یا تسهیلات نمی‌دهند و یا تسهیلاتی که می‌دهند ۱۸ درصد است که مورد اقبال دامدار قرار نمی‌گیرد.

وی گفت: همچنین از طرف دیگر متولیان بحث قیمت‌گذاری شیر مانع ایجاد می‌کنند و با جلوگیری از قیمت‌گذاری منطقی شیر مشکل ساز شده‌اند.

گلایه‌مندی از شرکت‌های خدمات رسان
محمد تقی موسوی، از دیگر کشاورزان خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به نظر من سازمان‌های متولی آب کشاورزی و امور آب مانع تراش هستند چرا که به دلایل مختلف آب چاه را کم می‌کنند.

وی بیان‌کرد: در حالی آب چاه را به بهانه کنترل مصرف کاهش می‌دهند که پساب‌ها به راحتی هدر رفته برای استفاده بهینه از آن هیچ کاری نمی‌کنند.

کاهش نزولات آسمانی که به دنبال خود خشکسالی و کمبود و افزایش قیمت علوفه به ویژه در استان هایی چون خراسان‌جنوبی را را به همراه داشته است به اندازه کافی برای دامداران و  کشاورزان خراسان جنوبی مانع تولید ایجاد کرده است و ادارات و سازمان ها نباید به جای گره گشایی و رفع معضل خود ایجاد مانع کنند.

از طرف دیگر اگر مسائلی چون کاهش محدودیت مصرف آب به واسطه شرایط کشور و افت آب سفره‌های زیر زمینی ضرورت دارد باید کشاورزان ما را در این زمینه قانع کنند تا زمینه گلایه و نارضایتی در آنان به وجود نیاید.

فراموش نکنیم در خراسان‌جنوبی بخش عمده‌ای از بار اشتغال‌زایی را بخش دامداری به دوش می‌کشد و تعطیل شدن این واحدها به معنای بیکاری تعدادی از روستائیان و جوانان این دیار است.

کد خبر: ۱۰۰٬۶۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha