۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
رشد قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره ای در کهگیلویه و بویراحمد؛ بازارخرده فروشها مختل شد
گزارش بازار؛

رشد قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره ای در کهگیلویه و بویراحمد؛ بازارخرده فروشها مختل شد

یاسوج- امروزه با ورود بخش خصوصی، فروشگاههای های زنجیره ای توسعه یافته و این شرایط باعث بر هم خوردن تعادل بازار خرده فروشی های سنتی در کهگیلویه و بویراحمد شده است.

بازار؛ صدیقه امیدی: یکی از مشکلاتی که در این روزهای سخت، بقالی های محله ها و اصناف خرد با آن دست و پنجه نرم می کنند، کاهش فروش به واسطه ایجاد فروشگاههای بزرگ است.

این روزها در شهری همچون یاسوج که مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است در هر منطقه ای فروشگاههای زنجیره ای قد برافراشته و اصناف خرد را در سایه قرار داده است.

در این فروشگاهها، کاهش قیمت محصولات ارائه شده سبب می شود که مردم خرید از این فروشگاه‌ها را به لحاظ مالی و زمانی سودمند بدانند و گرایش به خرید از این فروشگاهها بیشتر است.

مرتضی در یک محله قدیمی در شهر یاسوج مغازه دار است.

او این شغل را از پدر به ارث برده و می گوید که سالهاست ما در این محله مغازه داریم و مایحتاج مردم را عرضه می کنیم اما با ایجاد فروشگاه بزرگ در خیابان بعدی فروش بسیار کاهش یافته است.

وی می افزاید: اکنون مشتری های من افراد مسن محله هستند اما جوانان بیشتر از فروشگاههای بزرگ خرید می کنند.

رشد قارچ گونه فروشگاههای زنجیره ای در کهگیلویه و بویراحمد؛ بازارخرده فروشها مختل شد

مرتضی علت این امر را زرق و برق فروشگاههای بزرگ و ارائه بسیاری از محصولات در یک مکان می داند و می گوید: کسانی که از این فروشگاهها خرید می کنند، در هنگام خرید حتی چیزی را که نیاز ندارند هم می خرند و این به واسطه عرضه حجم زیادی از کالاها با تبلیغات فراوان در فروشگاه و چیدمان پر زرق و برق فروشگاهها است.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای کار و کاسبی یکهزار و ۵۰۰ واحد صنفی را مختل کرده و با راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای یک شغل ایجاد می‌شود اما ۲۰۰ شغل دیگر از بین می‌رود

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست ستاد تنظیم بازار استان با بیان اینکه ۱۱۷ فروشگاه زنجیره‌ای در استان فعالیت می‌کنند، گفت: ۵۲ فروشگاه آن در شهر یاسوج فعالیت دارد.

حشمت الله صمیمی دوست افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای کار و کاسبی یکهزار و ۵۰۰ واحد صنفی را مختل کرده و با راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای یک شغل ایجاد می‌شود اما ۲۰۰ شغل دیگر از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: برخی فروشگاه‌های زنجیره ای در استان نیز پروانه کسب نداشته و باید پلمب شوند.

صمیمی دوست افزود: تا اطلاع ثانوی هیچ فروشگاهی در استان راه اندازی نمی‌شود.

یک کارشناس اقتصادی در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در چند سال اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد و به خصوص شهر یاسوج، فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال افزایش شعبات خود هستند.

رشد قارچ گونه فروشگاههای زنجیره ای در کهگیلویه و بویراحمد؛ بازارخرده فروشها مختل شد

میثم زارع افزود: طی چند سال اخیر، فروشگاه‌ های زنجیره‌ای با تنوع محصولات و ارائه تخفیف‌ها در برخی محصولات سبب گرایش مردم به سمت این فروشگاهها شده اند.

کاسبان محلی با کاهش فروش مواجه شده و مشکلات معیشتی برای آنان افزایش یابد

وی بیان داشت: این امر سبب شده که کاسبان محلی با کاهش فروش مواجه شده و مشکلات معیشتی برای آنان افزایش یابد.

زارع تصریح کرد: کاهش فروش برای سوپرمارکتهای محلات به تعطیلی بسیاری از آنها می انجامد و با تعطیلی این کاسبی‌های خرد، بازار به‌طور کامل به‌دست هایپرها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می افتد.

وی افزود: فروشگاههای بزرگ دارای محاسن فراوانی نیز هستند که یکی از آنها قیمت مناسب تر به واسطه کاهش واسطه ها و خرید مستقیم از تولید کننده است.

رشد قارچ گونه فروشگاههای زنجیره ای در کهگیلویه و بویراحمد؛ بازارخرده فروشها مختل شد

زارع اظهار داشت: چنانچه فروشگاهها در مکانهای مناسب قرار گرفته و کسب و کارهای خرد را تحت تاثیر قرار ندهند، می توانند با ایجاد فضای رقابتی با عرضه شده به مردم کمک کند.

کریم یکی دیگر از کاسبان محلی است که مجبور شده مغازه اش را جمع کند.

او علت این امر را استقرار یک فروشگاه بزرگ در نزدیکی مغازه اش عنوان می کند و می گوید: مشتریهای من در عرض یک سال به ۳۰ درصد کاهش یافت.

کریم می افزاید: تنها مشتریانی از من خریدی می کردند که حساب داشتند و  چون نمی توانستم تا آخر ماه هزینه خرید برای مغازه را فراهم کنم، مجبور به تعطیلی مغازه شدم.

رئیس اتاق اصناف یاسوج نیز در این راستا در گفتگو به خبرنگار بازار با بیان اینکه گاهی بیشترین تخلفات صنفی در فروشگاه‌های زنجیره ای انجام می شود، گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۹۱ اتحادیه داریم  و ۳۲ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب و تعدادی هم بدون پروانه کسب فعالیت دارند.

علی ارشدی افزود: افزایش بی ضابطه و بی رویه فروشگاه‌های زنجیره ای، اشتغالزایی برای کاسبان محلی را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه گردش مالی فروشگاه‌های زنجیره ای برای اقتصاد استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ تاثیری ندارد، گفت: با راه اندازی هر فروشگاه زنجیره ای چندین واحد صنفی خرد و سوپرمارکت تعطیل می شود و باید در راستای جلوگیری از این امر، جانمایی مناسب برای راه اندازی فروشگاه انجام شود.

فروشگاه‌های زنجیره ای باید هدفمند و ضابطه مند شده و با شرایط و برنامه مشخص باشند که به واحدهای خرد آسیب نزنند

ارشدی تصریح کرد: فروشگاه‌های زنجیره ای باید هدفمند و ضابطه مند شده و با شرایط و برنامه مشخص باشند که به واحدهای خرد آسیب نزنند.

وی افزود: راهکار داشتن فروشگاههای زنجیره ای با کمترین آسیب به خرده فروشها این است که از ایجاد این فروشگاهها در مکانهایی که اصناف خرده فورش فعالیت می کنند، جلوگیری شود یا در مکانهایی راه اندازی شود که اصنافی فعالیت دارند که در صنف متفاوتی از خواروبار فروشی فعالیت می کنند.

رشد قارچ گونه فروشگاههای زنجیره ای در کهگیلویه و بویراحمد؛ بازارخرده فروشها مختل شد

امروزه رواج مصرف‌گرایی یکی از اثرات منفی افرایش فروشگاههای بزرگ است و مردم بدون آنکه نیازی به یک کالا داشته باشند، کالا را خریداری می کنند.

از دیگر سو، افزایش فروشگاههای بزرگ سبب آسیب به معیشت کاسبان مغازه های کوچک می شود و این امر سبب تعطیلی و ورشکستگی این مغازه ها شده و با حذف این مغازه ها، بازار فروش در انحصار فروشگاهها قرار گرفته است. این امر سبب می شود که این فروشگاهها بتوانند قیمتها را کنترل کرده و افزایش دهند و جلوگیری از این امر با ایجاد رقابت در فروشگاهها و استقرار آنها در مکانهای مناسب میسر می شود.

امروزه با توجه به افزایش جمعیت و لزوم برنامه ریزی برای زمان، ایجاد فروشگاههای بزرگ در شهرها نیاز است اما در این میان باید چاره ای اندیشیده شود که این فروشگاهها، به تعطیلی کسب و کارهای خرد در محلات منجر نشود. این امر نیازمند برنامه ریزی مناسب و توجه به مکان ایجاد فروشگاهها و جلوگیری از ایجاد آنها در مکانهایی است که کاسبان محلی امرار معاش می کنند.

کد خبر: ۱۰۰٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha