۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۲
ریسک تجارت با ناوگان فرسوده حمل ونقل دریایی در خزر
بازار گزارش می‌دهد؛

ریسک تجارت با ناوگان فرسوده حمل ونقل دریایی در خزر

ساری - فرسودگی ناوگان حمل ونقل دریایی، تجارت را برای فعالان اقتصادی مازندران پرریسک و دچار تردید کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در حال حاضر ۲۵ فروند کشتی خصوصی و دولتی در دریای خزر فعالیت دارند که به اذعان فعالان اقتصادی و تجار مازندران، این ناوگان فرسوده و تجارت با آن پرریسک است.

فرسودگی ناوگان حمل و نقل دریایی در حوزه خزر در حالی است که آن سوی آب‌های شمالی ایران، بازار بزرگی وجود دارد که به دلیل ضعف در زیرساخت‌ها، درحال تبدیل به مقصدهای تجاری رقبای ما از جمله ترکیه شده است.

زیرساخت‌های مناسب صادرات از مشکلات به شمار می‌رود
مریم محمدی فعال اقتصادی مازندرانی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه موانعی فراروی صادرات کالا وجود دارد و نبود زیرساخت‌های مناسب از جمله آن به شمار می‌رود، تسهیل در فرایند صادرات را مطالبه اصلی بیان کرد.

وی با اظهار اینکه برای تعاملات تجاری نیازمند زیرساخت‌های قوی هستیم، افزود: اکنون تاجر و بازرگان با هزار زحمت اقدام به بازاریابی در کشورهای هدف و همسایه می‌کند اما به دلیل موانع فراروی و بالا بودن قیمت تولید، این بازارها از دست می‌رود.

وی یادآور شد: برای ارتباط پایدار تجاری باید از ظرفیت‌های پیرامونی بیشتر بهره گیریم و با شناسایی ظرفیت‌ها و رفع موانع از تولیدکنندگان حمایت کنیم.

همسایگی مازندران با کشورهای حوزه خزر از جمله قزاقستان ظرفیت‌های خوبی رأی توسعه صادرات ایجاد کرده اما به باور صاحبنظران، فرسودگی ناوگان حمل و نقل و مهیا نبودن زیرساخت ازجمله دغدغه‌ها به شمار می‌رود.

ریسک تجارت با ناوگان حمل ونقل دریایی فرسوده در خزر

رایزن‌های قوی اقتصادی نیاز داریم
عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه ظرفیت‌های خوبی در بخش کشاورزی و صنعت قزاقستان وجود دارد، به موانع فراروی صادرات اشاره کرد و گفت: برای حل آن نیازمند رایزن‌های قوی اقتصادی هستیم.

وی با عنوان اینکه باید به تسهیل روابط بین مازندران و قزاقستان کمک کنیم، با اشاره به وجود موانعی که سبب رنجش فعالان اقتصادی می‌شود، اظهار داشت: برای توسعه مناسبات با کشورهای حاشیه دریای خزر باید موانع فراروی را حل کنیم و به فرایند توسعه مناسبات و تجارت را تسهیل کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های استان برای صادرات به کشورهای حاشیه دارای موانعی هستند، افزود: این درحالی که دارای رقبای قدرتمندی در این کشورها هستیم و چاره‌ای نداریم که زیرساخت و شرایط را برای حضور در بازارهای هدف تسهیل کنیم.

این درحالی است که دارای رقبای قدرتمندی در این کشورها هستیم و چاره‌ای نداریم که زیرساخت و شرایط را برای حضور در بازارهای هدف تسهیل کنیم

مهاجر با اظهار اینکه سرمایه گذاران استان تمایل به تجارت با کشورهای حاشیه دارند و ما وظیفه داریم موانع را حل کنیم، گفت: دولت باید بسترهای لازم را برای تجار و بازرگانان فراهم تا اقتصاد ما رشد کند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی مازندران با اظهار اینکه بخش خصوصی با به رغم همه مشکلات در حال صادرات کالا است، افزود: برخی مواقع به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب به ویژه در حوزه ناوگان حمل ونقل دریایی دچار زیان‌هایی می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر صادرات کالا از طریق ناوگان کشتیرانی دارای ریسک بالایی است و باید زیرساخت‌های مناسب در این بخش تأمین شود.

ریسک تجارت با ناوگان حمل ونقل دریایی فرسوده در خزر

وجود بنادر مختلف در مازندران و کشورهای حوزه خزر از جمله آکتائو قزاقستان فرصتی برای توسعه تجارت بین دو استان است، برقرار پرواز مستقیم بین ساری و آکتائو نیز به رغم پیگیری‌های ۱۰ ساله هنوز به نتیجه نرسیده است.

ضرورت ارتباط پایدار تجاری با همسایگان خزری
از سوی دیگر رفع تأخیر در تخلیه و بارگیری و فعال شدن رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی از جمله فرصت‌هایی است که می‌تواند به تجارت پایدار کشورهای دو سوی خزر کمک کند. یک استاد دانشگاه و فعال اقتصادی در مازندران با اشاره به ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی بین مازندران و کشورهای حاشیه خزر از جمله قزاقستان اظهار داشت: باید به این کشورهای به عنوان یک پایگاه استراتژیک بنگریم و به سمت ارتباط پایدار تجاری با آنان پیش رویم.

حبیب اکبری در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه بخش خصوصی باید صادرات به کشورهای منطقه را مطالبه کند و درپی آن باشد، افزود: ارتباط بین تجار با بازرگانان کشورهای هدف باید بیشتر شود.

وی با اظهار اینکه فرسودگی ناوگان حمل ونقل دریایی از جمله موانع فراروی تجارت با کشورهای حاشیه است، افزود: ارتقای این ناوگان و تجهیز آن تجارت را آسان‌تر خواهد کرد.

وی برقراری پرواز مستقیم مازندران و آکتائو را از خواسته‌های مهم و دیرینه بیان کرد و گفت: به رغم پیگیری چندساله این خواسته هنوز محقق نشده است.

نزدیکی بنادر مازندران با بنادر کشورهای حاشیه خزر، شرکت کشتیرانی دریای خزر را برآن داشته تا کانتینرهای یخچال دار را برای توسعه صادرات در بنادر شمالی فعال کند و طی ماه‌های گذشته کشتی‌های کانتینری در بنادر شمالی و مازندران به حرکت درآمده است.

همچنین با پیوستن بندر فریدونکنار، امیرآباد و نوشهر به حمل ونقل دریایی پازل صادرات در حوزه خزر تکمیل می‌شود.

کد خبر: ۱۰۰٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha