۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
مشکل دوگانه تولید یک محصول استراتژیک در ایران| موانع تولید ورق قلع‌اندود در کشور
مدیرعامل شرکت صنایع فولاد توان‌آور آسیا مطرح کرد

مشکل دوگانه تولید یک محصول استراتژیک در ایران| موانع تولید ورق قلع‌اندود در کشور

متأسفانه آن دسته از تولیدکنندگان زنجیره فولاد که در پایین‌دست حلقه تولید محصولات تخت فولادی قرار دارند، به شدت با مشکل تأمین مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گز ارش بازار، شاهین حیدری مدیرعامل شرکت صنایع فولاد توان‌آور آسیا طی یادداشتی در بولتن داخلی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران (اخبار فولاد) مشکلات این شرکت که بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق قلع‌اندود در ایران و خاورمیانه در بخش خصوصی است را بررسی کرد. حیدری نوشت: «متأسفانه آن دسته از تولیدکنندگان زنجیره فولاد که در پایین‌دست حلقه تولید محصولات تخت فولادی قرار دارند، به شدت با مشکل تأمین مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کنند. در کنار این مشکل حاد، عدم توازن قیمتی در تعیین قیمت‌های پایه عرضه در بورس کالا نیز برخی تولیدکنندگان را به شدت تحت فشار قرار داده است».

متن کامل یادداشت شاهین حیدری مدیرعامل شرکت صنایع فولاد توان‌آور آسیا به شرح زیر است:

متأسفانه آن دسته از تولیدکنندگان زنجیره فولاد که در پایین‌دست حلقه تولید محصولات تخت فولادی قرار دارند، به شدت با مشکل تأمین مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کنند. در کنار این مشکل حاد، عدم توازن قیمتی در تعیین قیمت‌های پایه عرضه در بورس کالا نیز برخی تولیدکنندگان را به شدت تحت فشار قرار داده است.

مشکل تأمین مواد اولیه تا اندازه‌ای حاد شده که شرکت صنایع فولاد توان‌آور آسیا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق قلع‌اندود در ایران و خاورمیانه در بخش خصوصی با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن در سال به دلیل عدم دسترسی به مواد اولیه در آستانه تعطیلی قرار گرفته است. خصوصاً بعد از ابلاغ شیوه‌نامه فولادی از پاییز سال ۹۹ به بعد، دسترسی این شرکت به مواد اولیه، کمتر و کمتر شده است.

تا پیش از ابلاغ شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد، شرکت صنایع فولاد توان‌آور آسیا با زحمات زیاد می‌توانست حدود ۳۰ درصد نیاز و ظرفیت کارخانه، ورق Black Plate یا ورق سیاه ویژه قلع‌اندود تهیه کند. اما مدتی است که سهمیه‌های این شرکت در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و گره‌های اداری مانع از تأمین مواد اولیه شده است. مشکل تا جایی حاد شده است که این شرکت که ظرفیت تولید ماهانه ۱۳ هزار تن ورق قلع‌اندود دارد، در سه ماه نخست سال با مصرف تمام اندوخته مواد اولیه خود در مجموع تنها ۵ هزار تن محصول تولید کرده است!

صنایع فولاد توان‌آور آسیا به دلیل عدم دستیابی به مواد اولیه در آستانه تعدیل نیرو و تعطیلی قرار دارد و با کمال تأسف، شرکتی که یک محصول استراتژیک موردنیاز صنایع مهمی همچون نفت و صنایع غذایی را تولید می‌کند، به دلیل این‌که سهمیه مواد اولیه آن گرفتار موانع بورکراتیک شده است، در حال حاضر زمین‌گیر شده است. مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید، برای این شرکت و شرکت‌های مشابه به این معنا است که با رفع موانع اداری، سریعاً مواد اولیه موردنیاز این شرکت‌ها تأمین شود.

شرکت صنایع فولاد توان‌آور آسیا تنها مصرف‌کننده ورق سیاه ویژه قلع‌اندود در کشور است و باید ترتیبی اتخاذ شود تا این شرکت بتواند از طریق عرضه اختصاصی و به‌صورت مستقیم از فولاد مبارکه، ماده اولیه موردنیاز خود را تأمین کند.

مشکل دیگر عدم توازن و تناسب قیمتی در در محصولات تخت است. عرضه در بورس کالا الزامی است و اجازه صادرات هم داده نمی‌شود. در چنین شرایطی، شرط انصاف و عدالت و لازمه توسعه این است که بین قیمت محصولات تخت فولادی، توازن اصولی موجود در بازارهای جهانی وجود داشته باشد. متأسفانه قیمت پایه عرضه ورق قلع‌اندود در بورس کالا پایین‌تر از ورق رنگی است، در حالی که در دنیا، قیمت ورق قلع‌اندود ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار به ازای هر تن بالاتر از ورق رنگی است! قیمت پایه ورق قلع‌اندود از قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این محصول پایین‌تر است. این عدم تناسبی قیمتی باعث فشار به شرکت‌های پایین‌دستِ زنجیره فولاد شده و تولید داخلی محصولات استراتژیکی مثل ورق قلع‌اندود را به خطر انداخته است.

کد خبر: ۱۰۰٬۶۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha