۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
با نصف افزایش قیمت موافقت شد؛ قیمت روغن موتور باید ۸۷ درصد افزایش می یافت!
آیا قیمت‌ها در بازار منطقی می‌شود؟

با نصف افزایش قیمت موافقت شد؛ قیمت روغن موتور باید ۸۷ درصد افزایش می یافت!

عباس کهتری مدیر برندینگ نفت ‌بهران، گفت: روغن‌موتورها از هفته گذشته شنبه مجوز افزایش قیمت را دریافت کردند، تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت ۷۲ و ۸۷ درصدی به ترتیب برای محصولات بنزینی و دیزلی دارند.

بازار؛ گروه خودرو: روغن‌موتور یکی از محصولات مصرفی صنعت خودرو محسوب می‌شود که خرید آن به یک چالش اساسی برای مالکان خودرو به ویژه ناوگان حمل و نقل سنگین، تبدیل شده است. هفته گذشته شنبه مجوز افزایش بها این محصول توسط سازمان حمایت ابلاغ و محصولات با بها ۴۱ درصدی به بازار راه یافتند. موضوعی که چالش جدی برای مالکان خودرو ایجاد خواهد کرد. هرچند این سوال همواره مطرح است که باتوجه به غنی بودن کشور از نظر منابع نفتی و در اختیار داشتن پالایشگاه‌ها برای تامین بیس اویل و لوبکات، چرا افزایش قیمت روغن‌موتور صورت می‌گیرد. موضوعی که می‌تواند دلایل تمایل تولید کننده به افزایش بها محصول و عدم کاهش قدرت خرید مشتریان را مشخص کند. از این رو یک شرکت تولیدکننده روغن‌موتور و اتحادیه مرتبط با فروش و تعویض روغن، در این گزارش دلایل و چالش‌های افزایش قیمت روغن موتور را بیان کردند.

اصل خبر اشتباه بوده و باید گفت افزایش قیمت از امروز در بازار شکل نگرفته بلکه از هفته گذشته شنبه مجوز افزایش ۴۱ درصدی قیمت روغن‌موتورها برای عرضه به بازار تصویب شده است

روغن‌موتورهای بنزینی و دیزلی باید به ترتیب ۷۲ و ۸۷ درصد رشد بها می‌داشتند
مدیر برندینگ شرکت نفت ‌بهران در خصوص افزایش ۴۱ درصدی قیمت روغن موتورها، گفت: روغن‌موتورها از هفته پیش شنبه مجوز افزایش قیمت را دریافت کردند که در سامانه ۱۲۴ نیز  ثبت شد. این افزایش براساس تایید سازمان حمایت تایید و ستاد تنظیم بازار نیز آن را ابلاغ کرد. ۴۱ درصد افزایش قیمت شامل روغن‌های بنزینی و دیزلی می‌شود و باید گفت افزایش قیمت از امروز در بازار شکل نگرفته بلکه از هفته گذشته شنبه این افزایش برای روغن‌های عرضه به بازار تصویب شده است.

عباس کهتری ضمن اشاره به اختلاف قیمت روغن‌موتورهای درج شده روی بسته‌بندی که پیش از این افزایش قیمت به بازار عرضه شده‌اند، افزود: اگر به آمارهای افزایش قیمت روغن موتور از سال ۱۳۹۲ نگاهی کنید، غیراز افزایش جزئی در سال ۱۳۹۳ که به صنف تولیدکنندگان روغن‌موتور دادند، تا سال ۱۳۹۹ هیچ افزایشی برای محصولات تولیدی انجام نشد. شش سال تمام افزایش قیمت روغن‌موتور وجود نداشت، از سوی دیگر براساس مبنای نرخ دلار و قیمت جهانی سوخت مازوت «باسولفور بالا» و  بهای خوراک «لوبکات» تعیین می‌شد. از سال ۱۳۹۳ تاکنون این نرخ دلار و سوخت سولفور بالا چند برابر افزایش یافته است. این درحالی است که سال ۱۳۹۹ با گذشت شش سال و احتساب موارد مذکور توانستیم ۷۰ درصد افزایش قیمت را دریافت کنیم. هرچند که باید سال گذشته بیش از صد درصد افزایش بها برای روغن‌موتور شکل می‌گرفت. به تولیدکنندگان اعلام کردند که با این افزایش ۷۰ درصدی قیمت روند فعالیت را ادامه دهید، مجدد افزایش قیمت دیگری برای شما تعیین خواهد شد. این موضوع تا دو هفته گذشته ادامه داشت که نهایتا منجربه رشد قیمت ۴۱ درصدی روغن موتور شد.

تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت ۷۲ درصدی برای محصولات بنزینی و ۸۷ درصدی برای دیزلی را داشتند که توسط انجمن تولیدکنندگان روغن موتور ابلاغ شده بود که نهایتا با افزایش ۴۱ درصدی موافقت شد

این فعال تولید روغن‌موتور در خصوص افزایش قیمت روغن موتور، اظهار کرد: تولید و عرضه روغن‌موتور در داخل کشور به صرفه نیست. برخی از محصولات با ۸۰ درصد زیان تولید می شوند، این موضوع برای روغن‌موتورهای دیزلی با سطح استاندارد بالا و بنزینی با سطح استاندارد بالا، صادق است. هرچند که برای محصولات دیزلی فشار روی قشر کامیون‌داران و حوزه حمل ونقل وجود دارد. در صنعت تولید روغن موتور، شرکت‌هایی که کوچک بودند با کمبود نقدینگی مواجه و  از مدار تولید خارج شدند. در تولیدکنندگان بزرگ نیز صادرات ماده میانی یا همان روغن پایه باتوجه به رشد قیمت جهانی، توسعه یافت. از سوی دیگر تولیدکنندگان باید پاسخگو سهامداران باشند و برای تامین سود به سمت صادرات رفتند. کمبود روغن موتور در بازار به دلیل خروج شرکت‌های کوچک از مدار تولید و توجه تولیدکنندگان به صادرات بود. نهایتا به این موضوع رسیدیم که باید تولید را متوقف یا ورشکست می‌شدیم. به رغم اینکه تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت ۷۲ درصدی برای محصولات بنزینی و ۸۷ درصدی برای دیزلی را داشتند توسط انجمن تولیدکنندگان روغن موتور ابلاغ شده بود که نهایتا با افزایش ۴۱ درصدی موافقت شد.

با افزایش قیمت فعلی عرضه بهتر خواهد شد، روغن‌های دپوشده به بازار وارد شده و حباب قیمت صد درصد نیز شکسته می‌شود. انتظار ما این است که مصرف کننده در زمان تعویض روغن‌موتور، با کاهش قیمت مواجه شود

کهتری در پاسخ به این موضوع که بازار چه واکنشی نسبت به این موضوع نشان خواهد داد، به خبرنگار بازار گفت: در بازار با کاهش تولید و عرضه، انتظار قیمت مثبت در شبکه توزیع وجود داشت برای افزایش قیمت، بخشی از محصولات در شبکه توزیع انباشت می‌شد تا افزایش قیمت برای روغن‌موتور صورت گیرد. مشخص بود که به محض افزایش قیمت، محصول در بازار وارد خواهد شد. باید این نکته را ذکر کرد که روغن‌موتور با قیمت چندبرابری به دست مصرف کننده می‌رسید، نباید نگرانی از افزایش بها ۴۱ درصدی وجود داشته باشد. زیرا مالکان خودروهایی که روغن‌موتورها را پیش از افزایش قیمت تهیه کردند، اگر با قیمت‌های سامانه ۱۲۴ قیاس کنید، صد درصد بیشتر از قیمت‌های عرضه شده است. اگر در بازار مشاهده کنید در خواهید یافت که درج قیمت روی قوطی‌های روغن در بازار پاک می‌شود و با هر قیمتی که صرفه داشته باشد، می‌فروشند. با افزایش قیمت فعلی عرضه بهتر خواهد شد، روغن‌های دپوشده به بازار وارد شده و حباب قیمت صد درصد نیز شکسته می‌شود. انتظار ما این است که مصرف کننده در زمان تعویض روغن‌موتور، با کاهش قیمت مواجه شود. به طور مثال محصول سوپر پیشتاز در قیمت درج شده روی قوطی حدود ۱۴۰ هزار تومان است، این محصول در بازار تا ۲۴۰ هزار تومان به مالک خودرو فروخته می‌شد. باید سازمان‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند تا محصولات با قیمت درج شده فروخته شود.

مدیر برندینگ شرکت نفت ‌بهران در پاسخ به این سوال که آیا امکان کنترل قیمت از سوی تولیدکنندگان وجود دارد، به خبرنگار بازار، توضیح داد: خیر، زیرا بیش از ۲۰ هزار تعویض روغنی در سطح کشور وجود دارد و هیچ شرکتی توان کنترل این مقدار واحد را ندارد. امیدواریم با افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان و سرازیر شدن حجم روغن انباشت در شبکه توزیع به بازار، مشروط بر نظارت دقیق سازمان‌های مربوطه، محصول با قیمت مصوب به دست مالک خودرو برسد.

لوبکات که فقط مورد مصرف تولیدکنندگان روغن‌موتور است، توسط انجمن پالایشگاه‌ها باتوجه به اینکه بخش خصوصی محسوب می‌شوند،  برای سودآوری این محصول را با قیمت آزاد به تولیدکنندگان عرضه می‌کنند، به تمام این مسائل نیز باید هزینه‌های سربار و دستمزدها را افزود که متناسب با این پارامترهای تولیدی روغن‌موتور باید افزایش قیمت یابد

کهتری در خصوص عوامل دیگر افزایش قیمت روغن موتور، بیان کرد: لوبکات که فقط مورد مصرف تولیدکنندگان روغن‌موتور است، توسط انجمن پالایشگاه‌ها باتوجه به اینکه بخش خصوصی محسوب می‌شوند،  برای سودآوری این محصول را با قیمت آزاد به تولیدکنندگان عرضه می‌کنند. منطق فروش لوبکات با قیمت آزاد را درک می‌کنیم، اما منطق فروش روغن‌موتور با قیمت دستوری را درک نمی‌کنیم. زیرا علاوه بر لوبکات با قیمت جهانی،   ارز را با نرخ روز و ادتیو را با قیمت جهانی تامین می‌کنیم. به تمام این مسائل نیز باید هزینه‌های سربار و دستمزدها را افزود که متناسب با این پارامترهای تولیدی روغن‌موتور باید افزایش قیمت یابد. هرچند این موضوع را نیز ذکر کرد که در گذشته نه چندان دور یک خودرو قیمت ۴۰ میلیون تومان داشته، مالک آن روغن‌موتور با بها ۵۰ هزارتومان تهیه و تعویض می‌کرد. اکنون آن خودرو به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان رسیده، اما قیمت روغن موتور آن به دو برابر شده است. این افزایش قیمت را اگر با افزایش نرخ خودرو مقایسه کنیم، قیمت منطقی برای مصرف کننده است.

شاید یک شوک اولیه با خبر ۴۱ درصد افزایش قیمت در بازار به مشتری وارد شود، اما انتظار داریم نزدیک شدن قیمت روغن‌موتور به قیمت واقعی، جریان تولید و توزیع محصول مستقیم شود

مدیر برندینگ شرکت نفت ‌بهران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار که احتمال مقاومت خرید روغن موتور باتوجه به افزایش بها توسط مشتری در بازار وجود دارد، بیان کرد: انتظار داریم نزدیک شدن قیمت روغن‌موتور به قیمت واقعی، جریان تولید و توزیع محصول مستقیم شود. مصرف کننده با عرضه بیشتر و قیمت پایین‌تر مواجه شود. یک مشکل فنی، فرهنگی در کشور وجود دارد، روغن را کمتر از زمان واقعی آن تعویض می‌کنیم. باتوجه به کیفیت سوخت، کیفیت خودرو و روغن‌موتور عملا این محصول در بازار با کارکرد ۵ هزار  کیلومتر تعویض می‌شود. بارها ذکر کردیم که روغن‌موتورها عمر و کارکرد طولانی نسبت به تعویض زمان آن توسط راننده دارند. واقعی شدن قیمت شاید این سیگنال را به مشتری دهد که زمان تعویض را افزایش دهد. شاید یک شوک اولیه با خبر ۴۱ درصد افزایش قیمت در بازار به مشتری وارد شود، اما منجربه تخلیه کالا در انبار شبکه فروش و ایجاد قیمت واقعی خواهد شد.

کهتری در پاسخ به این سوال که اتحادیه تعویض روغن در قیمت‌گذاری دخیل نیست، به خبرنگار بازار توضیح داد: مطلع نیستم که تعاملی که امکان سازندگی برای ما دارد باید از طریق چه سیستمی انجام شود. منطق این هست که سازمان حمایت در بحث قیمت گذاری که کل زنجیره را می‌بنید، اتحادیه را هم در این بخش که ممکن هست نظراتش سازنده باشد، دعوت کند. این انتظار از سوی انجمن تولیدکنندگان روغن برای اتحادیه، کمی عجیب است. این صنف می‌توانند در بحث قیمت گذاری اطلاعات خوبی ارائه دهند، اما آنچه که در بازار رخ می‌دهد این هست که تولیدکنندگان باید براساس قیمت مصوب محصول را عرضه کنند. قیمت‌ها شفاف بوده و در سامانه ۱۲۴ ثبت می‌شود، اما تفاوت قیمت از کارخانه تا بازار وجود دارد.

افزایش قیمت روغن‌موتور، چالش جدید فروش در بازار
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران در خصوص افزایش قیمت روغن‌موتور، گفت: روغن‌موتورها ۴۱ درصد افزایش یافته و عملی شده است. این افزایش از هفته پیش صادر شده، اما به دلیل تعطیلی بازار اعمال نشده است.

داود سعادتی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص ورود روغن‌موتورهای تقلبی با افزایش بها به بازار، توضیح داد: اگر این مقدار افزایش روغن موتور براساس تامین نیاز بازار باشد، روغن‌موتورهای تقلبی در بازار جایگاهی نخواهد داشت. اما در صورت اینکه عرضه روغن‌موتور با کمبود در بازار مواجه شود، سهم خالی بازار را روغن‌های تقلبی و قاچاق پر خواهد کرد.

این مقام صنفی، در خصوص افزایش فواصل تعویض روغن‌موتور توسط مالکان و احتمال رشد ایراد فنی، افزود: قطعا این موضوع رخ خواهد داد، زیرا مالکی که در کارکردهای ۵ هزار کیلومتری اقدام به تعویض می‌کرد، اکنون در فواصل ۱۵ هزار کیلومتر به تعویض خواهد پرداخت. باید ذکر کنم که به دلیل وضعیت کرونا، اقتصاد صنف ما با چالش مواجه شده است، زیرا خودروهای شخصی چندان تردد نمی‌کنند. معمولا ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی‌های اینترنتی برای تعویض مراجعه خواهند کرد.

معتقدم، هر افزایش قیمتی باید کارشناسی انجام شود و باید تعامل برای این بخش با اتحادیه‌ها صورت گیرد. متاسفانه در بحث  قیمت گذاری اتحادیه‌ها را نادیده می‌گیرند

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران، در خصوص اینکه احتمال ایجاد چالش اقتصادی برای صنف اتوسرویس‌ها با افزایش قیمت روغن‌موتور وجود دارد، بیان کرد: معتقدم، هر افزایش قیمتی باید کارشناسی انجام شود و باید تعامل برای این بخش با اتحادیه‌ها صورت گیرد. متاسفانه در بحث  قیمت گذاری اتحادیه‌ها را نادیده می‌گیرند، در هیچ جای قیمت گذاری سهیم نیستند. این افزایش قیمت برای اعضای صنف مشکل ایجاد می‌کند. زیرا، روغن‌موتورهایی که پیشتر تولید و با قیمت آن موقع به بازار عرضه شده، اما اکنون با افزایش قیمت، این موضوع روی بسته بندی درج نمی‌شود. بنابراین این مساله برای اعضای این صنف منجربه ایجاد دردسر خواهد شد. بنکدارانی که روغن‌موتور را تحویل و انبار کردند، با قیمت روز و با قیمت درج شده قدیمی روی محصول به بازار عرضه خواهند کرد. این موضوع در شبکه توزیع چالش جدید ایجاد می‌کند که تولید کننده از آن مطلع نیست.

کد خبر: ۱۰۰٬۵۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha