۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
تامین بیش از ۳ میلیارد دلار برای واردات نهاده های دامی
معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد

تامین بیش از ۳ میلیارد دلار برای واردات نهاده های دامی

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال تا کنون سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات نهاده‌های دامی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

به گزارش بازار، امید گیلان پور درباره خرید تضمینی شیر خام به قیمت ۶ هزار و ۴۰۰ تومان افزود: در سال بسیار خشک قرار داریم؛ امسال حدود چهار و نیم میلیون تن علوفه از ۱۰ میلیون تن علوفه را از دست دادیم.

وی ادامه داد: کمتر از سی و چند درصد هزینه خوراک دام برای تولید شیر به نهاده‌های با ارز ۴۲۰۰ تومانی مربوط است و بقیه با نهاده‌های دیگر تأمین می‌شود.

گیلان پور با اشاره به این که هزینه‌های تولید در بخش‌های دیگر افزایش یافته است، گفت: با توجه به تورم موجود در کشور و در شرایط سخت خشکسالی امسال باید بتوانیم ذخایر ژنتیکی کشور را حفظ کنیم و تولید پایدار بماند و امیدوار باشیم در سال بعد در شرایط طبیعی و نرمال بارندگی، تولیدمان را ادامه دهیم و چرخه تولید و مصرف، وضعیت بهتری پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در مورد محصولات لبنیات و هم در مورد شیرخشک بازارهایی را در بیرون از ایران داریم، گفت: در مورد شیرخشک با وضع عوارض صادراتی، در عمل تقاضای شیر را کنترل کردیم در حالی که در مورد فراورده‌های لبنی به رغم این که آن‌ها از این شیر تولید می‌شوند و یارانه ۴۲۰۰ تومانی در آن‌ها وجود دارد، ما به التفاوت صادراتی دریافت نمی‌شود.

گیلان پور افزود: یکی از روش‌های تأمین مالی این خرید تضمینی، این است که با عوارض صادراتی شیرخشک بتوانیم کمک کنیم تا منابع مالی آن تأمین شود.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مقدار ارز در بودجه سال ۱۴۰۰ برای تأمین نهاده‌ها معین شده است، گفت: امسال تا کنون سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار ارز در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است برای این که نهاده‌ها را با آن وارد کنیم.

وی با بیان اینکه این ارز کمتر از چیزی است که در یک سال معمولی به آن نیاز داریم، افزود: واردات نهاده‌ها را تحت کنترل داریم.

گیلان پور اضافه کرد: نهاده‌های مربوط به چهار ماهه ابتدای سال را از طریق بازارگاه، توزیع کردیم و اکنون در بنادر هم کالا داریم، اما این کالاها برای فروش در بازار آزاد نیست بلکه باید مدیریت شود و در زمان بندی خود، متناسب با میزان تولید و سهمیه ماهانه در اختیار دامداران قرار گیرد و تا کنون مقدار نهاده مورد نیاز را در سامانه بازارگاه تأمین کردیم.

او گفت: در محاسبه قیمت ۶۴۰۰ تومان برای شیر خام که توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان انجام شده است همه مقدار نهاده مورد نیاز با ارز ترجیحی با قیمت‌های مصوب محاسبه شده است.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در هیچ جای جهان چنین حجمی از مداخله در بازار وجود ندارد، افزود: سامانه بازارگاه، بخش زیادی را شفاف کرده است.

گیلان پور اضافه کرد: در مورد صنایع لبنی هم به نحوی اقدام می‌کنیم تا آن‌ها هم بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

کد خبر: ۱۰۰٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha