۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۸
ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزی ایلام نیازمند اعتبار| نبود آب به کشاورزان خسارت زد
بازار گزارش می‌دهد؛

ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزی ایلام نیازمند اعتبار| نبود آب به کشاورزان خسارت زد

ایلام- خشکسالی باعث خسارت زیادی به کشاورزان استان ایلام شده است، این در حالی است که هم اکنون طرح های ایستگاه پمپاژ کشاورزی زیای در استان ایلام وجود دارد که نیازمند اعتبار است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خشکسالی تمامی استان ایلام را فرا گرفته و بخش کشاورزی استان تحت تأثیر کمبود آب قرار گرفته است، به دلیل اینکه بیشتر اراضی استان دیم هستند، خسارت زیادی به کشاورزی استان بر اثر خشکسالی وارد شده است.

یکی از کشاورزان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به کمبود آب در بخش کشاورزی استان ایلام، گفت: طرح‌های ایستگاه پمپاژ کشاورزی ایلام نیازمند حمایت مسئولان است.

حسین احمدی اظهار کرد: کشاورزی استان ایلام در شرایط سخت بحران خشکسالی و کمبود آب به سر می‌برد، این در حالی است که ظرفیت‌های رودخانه‌های استان برای آبی کردن اراضی دیم استان استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه با کار افتادن موتور پمپاژ آب از رودخانه سیمره به باغات مناطقی از شهرستان سیروان علاوه بر خسارت برای باغداران، موجب خشک شدن درختان میوه این منطقه شده است، گفت: طرح‌های ایستگاه پمپاژ کشاورزی استان ایلام نیازمند حمایت مسئولان است.

طرح ایستگاه پمپاژ آب سیروان آماده بهره برداری نیست
وی گفت: طرح ایستگاه پمپاژ آب سیروان آماده نیست و نمی‌تواند به کشاورز خدمات ارائه دهد، این پمپاژ جایگاه و حفاظ مناسبی ندارند و باغداران منطقه از ادامه این وضعیت نگران هستند.

احمدی تصریح کرد: باغداران سیروان سال‌های زیادی انرژی و وقت خود را برای به ثمر نشستن باغات منطقه انجام دادند، اما این وضعیت بی آبی درختان در حال خشک شدن هستند.

آن چه مسلم است ادامه این وضعیت می‌تواند حاصل دسترنج چند ساله باغداران را به خطر بیندازد، مردم امیدوار هستند اقدام مسئولان مربوطه نوش دارو بعد از مرگ سهراب نباشد

این کشاورز ایلامی اضافه کرد: هر سال کشاورزان و باغداران شهرستان سیروان باید از کم آبی خسارت ببینند.

وی افزود: متأسفانه پمپاژ آب خراب است، هر چه پیگیری می‌کنیم هیچ مسئولی پاسخگو نیست، اکنون در این فصل سال که زمان به بار نشستن محصول باغ است، با وجود خشکسالی و خرابی پمپاژ سیمره متحمل خسارت شدید شده ایم.

ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزی ایلام نیازمند اعتبار| نبود آب به کشاورزان خسارت زد

احمدی تصریح کرد: آن چه مسلم است ادامه این وضعیت می‌تواند حاصل دسترنج چند ساله باغداران را به خطر بیندازد، مردم امیدوار هستند اقدام مسئولان مربوطه نوش دارو بعد از مرگ سهراب نباشد.

معضل نبود اعتبار برای تکمیل طرح‌های ایستگاه پمپاژ در ایلام
یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: هم اکنون کشاورزی استان ایلام بیشتر به صورت دیم است و بر اثر کاهش بارندگی‌ها کشاورزان دچار خسارت شدید می‌شوند.

علیرضا پوراحمد اضافه کرد: در سال جاری خشکسالی‌ها بی سابقه باعث خسارت فراوان به کشاورزان صاحب اراضی دیم شده است.

وی با اشاره به اینکه این درحالی است که در مناطق مختلف منابع آبی برای توسعه اراضی کشاورزی آبی وجود دارد، افزود: بیش از ۱۸ ایستگاه پمپاژ در بخش کشاورزی استان ایلام به دلیل نبود اعتبار نیمه کاره رها شده اند.

طرح‌های ایستگاه پمپاژ کشاورزی استان ایلام نیازمند اعتبار
نماینده مردم حوزه جنوبی ایلام در مجلس در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: خشکسالی خسارت‌های فراوانی به کشاورزان استان ایلام به خصوص در حوزه جنوب استان وارد کرده است.

بهزاد علیزاده بیان کرد: متأسفانه از منابع آبی موجود در استان برای آبی کردن اراضی کشاورزی استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به رودخانه‌های دائمی مختلفی برای استفاده در بخش کشاورزی استان وجود دارد، افزود: عمده طرح‌های ایستگاه پمپاژ برای آبی کردن اراضی کشاورزی استان دارای مشکلات اعتباری هستند.

وی از اختصاص ۱۴۰ میلیارد ریال برای تکمیل ایستگاه پمپاژ پهله زرین آباد و احداث ایستگاه پمپاژ شهرک هزارانی آبدانان خبر داد و گفت: این اعتبار در اختیار سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام قرار گرفته که در آینده نزدیک شاهد فعال شدن این دو پروژه خواهیم بود.

نماینده مردم حوزه جنوبی ایلام در مورد ایستگاه پمپاژ زید، زرانگوش و تلخاب در شهرستان بدره، اظهار کرد: تسریع در روند عملیات اجرایی پروژه‌های آبرسانی به اراضی شهرستان بدره ضروری است.

ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزی ایلام نیازمند اعتبار| نبود آب به کشاورزان خسارت زد

علیزاده در خصوص پیگیری افزایش اعتبارات پروژه آبرسانی به اراضی کشاورزی شهرستان بدره افزود: ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافته و امیدواریم با نگاه ویژه مسئولان به این نوع پروژه‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته بزودی نواقص موجود رفع شود.

خسارت ۸۵۰ میلیارد تومان خشکسالی به کشاورزی ایلام
رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده ۸۵۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی استان شامل مزارع دیم گندم، مزارع گندم آبی و کلزا و سایر زیربخش‌های کشاورزی بر اثر خشکسالی وارد شده است.

در کنار تکمیل پروژه‌های آبرسانی و ایستگاه‌های پمپاژ، هم اکنون بزرگترین طرح آبخوانداری کشور در شهرستان دهلران در حال اجرا است و امسال تقویت و توسعه طرح‌های عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد

محمد علی اقدسی تصریح کرد: برای افزایش منابع آبی احداث ایستگاه پمپاژ و توسعه عملیات‌های آبخیزداری در دستور کار جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است.

وی با اشاره به بیش از دو هزار میلیارد طی چند سال گذشته برای پروژه‌های آب و خاک استان ایلام هزینه شده است، تصریح کرد: با اجرای پروژه‌ها آبرسانی در سطح استان، اراضی آبی استان به بیش از ۱۶۰ هزار هکتار خواهد رسید.

وی افزود: در کنار تکمیل پروژه‌های آبرسانی و ایستگاه‌های پمپاژ، هم اکنون بزرگترین طرح آبخوانداری کشور در شهرستان دهلران در حال اجرا است و امسال تقویت و توسعه طرح‌های عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزی ایلام نیازمند اعتبار| نبود آب به کشاورزان خسارت زد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام به سامانه گرمسیری اشاره کرد و گفت: ۱۷ هزار و ۵۵۰ هکتار از اراضی شهرستان‌های ایلام، مهران و دهلران تحت پوشش این سامانه تأمین آب می‌شوند و هم اکنون وزارت جهاد کشاورزی ۹۶ درصد و وزارت نیرو ۸۰ درصد از سهم خود در تکمیل این طرح مهم ملی را انجام داده‌اند.

اقدسی افزود: آب این سامانه برای مصارف شرب، کشاورزی و صنایع است و در نیمه دوم سال جاری سد کنجانچم از محل تأمین آب این سامانه آب گیری خواهد شد و با آبگیری این سد اراضی شهرستان‌های ایلام و مهران تأمین آب می‌شوند.

با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر و برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی در آینده، تکمیل پروژه‌های آبرسانی به بخش کشاورزی استان ضروری است.

کد خبر: ۱۰۰٬۴۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha