۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
روزانه ۱۵۰ کامیون علوفه از اردبیل خارج می‌شود/ بهم ریختگی الگوی کشت با تولید بادام زمینی و برنج
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اردبیل:

روزانه ۱۵۰ کامیون علوفه از اردبیل خارج می‌شود/ بهم ریختگی الگوی کشت با تولید بادام زمینی و برنج

اردبیل- شاهی زارع، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل گفت: روزانه ۱۵۰ کامیون علوفه از استان خارج می‌شود در حالی که در ماه‌های آینده با کمبود علوفه و سایر نیازمندی دامداران روبه‌رو خواهیم شد.

عیسی شاهی زارع در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: خشکسالی و عوارض ناشی از آن به عنوان پدیده شوم از ۲۰ سال پیش در هشدار مسئولان کشوری مشاهده می‌شود اما دریغ از یک برنامه‌ریزی صحیح که در مسیر حل این بحران گام‌های جدی برداشته شود.

وی به سدسازی‌های مکرر در دشت اردبیل نظیر یامچی، ملا احمد و همچنین سدهای متعدد در استان نظیر سبلان، عمارت و... اشاره کرد و افزود: به علل مختلف در کنار احداث این سدها اجرای پایاب آنها با تأخیر و تعلل روبه‌رو شده و ما همچنان از طریق انهار سنتی آبیاری‌ها را انجام می‌دهیم و اتلاف آب تا ۳۰ درصد اتفاق می‌افتد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل تصریح کرد: به هیچ وجه احداث این سدها و ناقص بودن پایاب سدهای موجود در استان تغییری در بخش کشاورزی و توسعه مدرن آن رخ نداده بلکه صدها میلیارد تومان خسارت متوجه کشاورزان و بهره‌برداران کرده است.

وضعیت اسفبار کشت و زرع در دشت اردبیل
شاهی زارع گفت: حتی به صورت آزمایشی یک بار از این پایاب سدها بهره‌برداری نشده و به صورت سنتی آبیاری را در دشت اردبیل و سایر مناطق شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: این در حالی است که در بسیاری از استان‌ها تا ۹۵ درصد ضریب نفوذ آبیاری مدرن اتفاق افتاده اما در اردبیل به غیر از دو سه سال اخیر شرایط مناسبی را در توسعه آبیاری مدرن شاهد نبودیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل به وضعیت اسفبار کشت و زرع در دشت اردبیل و سایر دشت‌ها با وجود شرایط خشکسالی اشاره کرد و ادامه داد: باید کمیته مخاطرات کشاورزی هر ۱۵ روز گزارشی را از روند آبیاری تحت فشار ارائه کند و در کنار آن دولت پرداخت تسهیلات بلاعوض را از ۲۲ میلیون تومان به ازای هر هکتار به ۳۵ میلیون تومان افزایش دهد.

باید متولی اصلی حوزه آب و خاک مشخص شود
وی اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های موثق از ابتدای امسال پرداختی بلاعوض دولت انجام نشده و از همین رو کشاورزان راغب به توسعه آبیاری مدرن نیستند در حالی که افت محصول تا ۴۰ درصد در سیب‌زمینی به دلیل خشکسالی و عدم تأمین منابع آب اتفاق افتاده است.

شاهی زارع با ارائه چند پیشنهاد به دولتمردان و تصمیم‌گیران در حوزه آب و خاک اظهار کرد: در مرحله اول باید متولی اصلی حوزه آب و خاک مشخص شود تا در بحث مدیریت آب تناقض‌گویی‌ها به حداقل رسیده و کمک به تکمیل پایاب سدها و جلوگیری از زهدار شدن اراضی در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل تصریح کرد: بی‌برنامگی و عدم مدیریت در بخش توزیع منابع آب زمینه بی‌اعتمادی را در تولید و ارزش افزوده بالاتر به وجود آورده و شرایط را سخت و نگران‌کننده کرده است.

ما الگوی کشت متناسب با آمایش سرزمینی نداریم
شاهی زارع قوانین متعدد و محدودکننده را در بخش ترویج و آموزش کشاورزی یادآور شد و گفت: ما الگوی کشت متناسب با آمایش سرزمینی نداریم به طوری که به هم ریختگی الگوی کشت در استان اردبیل به کشت انواع محصولات از بادام زمینی گرفته تا برنج و سیر منجر شده است.

وی در ادامه سخنان خود افزود: اگر مسئولان به فکر جایگزینی تولید سیب‌زمینی در دشت اردبیل هستند، بهتر است با اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی به احیای دشت اردبیل کمک کنند تا بیش از این فرونشست را در این دشت شاهد نباشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل تولید محصول سیب‌زمینی را در استان‌های محدود کشور یادآور شد و خاطر نشان کرد: با پرداخت تسهیلات کم بهره باید کشاورزان را در خرید بذر و سایر نهادها کمک کرد.

شاهی زارع همچنین به مشکل جامعه عشایری در تأمین نهاده‌های دامی و ضرورت جلوگیری از خروج علوفه و ینجه را از محدوده استان یادآور شد و اضافه کرد: روزانه ۱۵۰ کامیون علوفه از استان خارج می‌شود در حالی که ما در ماه‌های آینده با کمبود علوفه و سایر نیازمندی دامداران روبه‌رو خواهیم شد که بهتر است از هم اکنون در این زمینه تدبیری درست بیندیشیم.

کد خبر: ۱۰۰٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha