۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
۵۰ درصد تولیدات ما وابسته به مواد اولیه داخلی است
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک کشور:

۵۰ درصد تولیدات ما وابسته به مواد اولیه داخلی است

شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک کشور لزوم آزادسازی واردات اولیه‌ تولید پوشاک را متذکر شد و گفت: کارخانه‌های تولید نخ داخلی، مواد اولیه را در اختیار تولیدکننده نمی‌گذارد.

به گزارش بازار، ابوالقاسم شیرازی در پاسخ به این سوال که چرا تولیدِ پوشاک تا امروز پی به معضلات نبرده بود و با یک چالش، همه مشکلات سر برآورده است، اظهار کرد: این مشکلات از دیرباز وجود داشت و اینکه چرا تا امروز سخنی از آن به میان نمی آمد، فقط به غیرت و عرق تولیدکننده ایرانی باز می گردد.

وی ادامه داد: رهبری در یکی دو سال اخیر حول و حوش تولید شعار سال را مطرح کردند و غیرت مردان ما در صنعت پوشاک از سرمایه شخصی دست به تولید زدند و سودی عایدشان نشد؛ فقط به امید اینکه دولت آن ها را حمایت کند.

شیرازی با گلایه از نبود تسهیلات ارزان قیمت برای صنعت پوشاک گفت: نزدیک به ۵درصد پوشاک در بخش صنعتی تولید و عرضه می شود و بخش اعظم آن در بنگاه های کوچک و متوسطِ صنفی تولید می گردد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک کشور با اشاره به اینکه ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع، هیچ عایدی نصیب تولیدکنندگانِ خُرد پوشاک کشور نداشته است، افزود: هزاران تولیدکننده پوشاک در کشور فعال اند که هر یک قابلیتِ برند شدن دارند و همگی زیر مجموعه بنگاه ها صنفی هستند.

شیرازی تسهیلات دریافتی صنوف کوچک را ۱۸ و سهم صنعتی ها را ۴ درصد برشمرد و ادامه داد: دو نوع پارچه تخت و نخِ گردباف برای تولید پوشاک استفاده می شود و در تولید پارچه تخت کاملا به خارج وابسته هستیم.

وی همچنین از بی نیازی کشور به تامین نخ گردباف سخن گفت و افزود: ۵۰ درصد تولیدات ما وابسته به مواد اولیه داخلی است که متاسفانه در حوزه توزیع با مشکل مواجه می باشد؛ یعنی تولید کننده هم باید این مواد اولیه را از دست واسطه ها و با قیمت گزاف تهیه کند.

به گفته شیرازی این کارخانه های نساجی هستند که نخ و مواد اولیه را تحویل گرفته و پارچه را تحویل تولیدکننده پوشاک می دهند. در این میان کارخانه ها محصول خود را به صورت مستقل در اختیار تولیدکننده پوشاک نمی گذارند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک کشور در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو در رابطه با کارکرد سامانه جامع تجارت و چرایی عدمِ نظارت پذیریِ این سامانه بر نظام توزیع، اظهار کرد: تولید پوشاک در کشور گران تمام می شود؛ خاصه آنکه ترکیه نیز با برنامه ریزی قصد دارد بازار ما را تصاحب کند و لذا دولت این کشور تولید کالا را با قیمت کمتر حمایت می کند.

شیرازی همچنین از قاچاق برخی پوشاک ارزان قیمت ترک به کشورمان خبر داد و افزود: اگر اجازه ورودِ مواد اولیه به تولید کننده داده شود، بسیاری مشکلات در تولید پوشاک رفع می شود. در حالیکه ورود این کالاها باید آزاد شود.

کد خبر: ۱۰۰٬۳۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha