۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
«کامالا هریس» اولین رئیس جمهور زن امریکا می شود! | بیماری «بایدن» جدی است
بازار گزارش می دهد؛

«کامالا هریس» اولین رئیس جمهور زن امریکا می شود! | بیماری «بایدن» جدی است

سخنان پزشک سابق کاخ سفید در مورد سلامتی «جو بایدن» گمانه ها در خصوص استعفای رئیس جمهوری آمریکا را تقویت کرده است.

جواد حیران نیا؛ بازار: پزشک سابق کاخ سفید در دوره‌های ریاست جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ اخیرا با حضور در یک برنامه تلویزیونی پیش‌بینی کرده است جو بایدن رییس جمهوری کنونی این کشور با یک بیماری جدی مواجه است و مجبور خواهد شد پیش از پایان دوره‌ مسئولیتش استعفا دهد.

«رانی جاکسون» که در میان ۱۴ قانون گذار جمهوری‌خواه است که خواهان آزمایشات سلامتی جامع از رئیس جمهوری آمریکا شده‌اند همچنین اعلام کرد در صورتی که بایدن استعفا ندهد قانون بیست و پنجم آمریکا شامل او خواهد شد که عدم صلاحیت ریاست جمهوری بایدن را تایید می‌کند.

وی در یک برنامه تلوزیونی گفت: بایدن با یک مشکل جدی مواجه است و وضعیت او بدتر خواهد شد.  این دیگر یک آبرو ریزی نیست. وی گیج است و گم شده به نظر می‌رسد. او به ندرت می‌تواند یک جمله پیوسته و کامل بگوید. بایدن باید یک آزمایش جامع انجام دهد و نتیجه آن را منتشر کند.

اوایل ماه جاری میلادی، جاکسون رفتارهای بایدن را نگران کننده خواند و به فراموشی و پاسخ‌های گیج کننده او اشاره کرد. این قانون گذار خاطر نشان کرد که گاف‌های بایدن که به یک ویژگی شخصیتی او تبدیل شده، نشان زوال ذهنی نیست بلکه از رفتارهای غیر معمول رئیس جمهوری آمریکا حکایت دارد.

اظهارات این نماینده جمهوری‌خواه یک روز پس از آن منتشر می‌شود که بایدن، که دارای لکنت زبان است، در یک جلسه مطبوعاتی در تالار شهر در ایالت اوهایو بارها دچار لکنت شد و به سختی توانست به سوالات پاسخ دهد.

مطابق قوانین ایالات متحده آمریکا، زمانی که رییس جمهوری این کشور فوت شود، استعفا دهد و یا عدم صلاحیت او تایید شده باشد از متمم ۲۵ قانون اساسی این کشور استفاده می شود.

در صورت استعفا یا فوت رئیس جمهور آمریکا، معاون وی که در حال حاضر «کامالا هریس» است جانشین وی می شود

بر این اساس در صورت استعفا یا فوت رئیس جمهور آمریکا، معاون وی که در حال حاضر «کامالا هریس» است جانشین وی می شود.

این گمانه حتی قبل از به قدرت رسیدن بایدن نیز مطرح بود و بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کردند حضور بایدن صرفا برای این است تا حزب دموکرات پیروز انتخابات شود و در مراحل بعدی «هریس» جانشین وی شود.

این گمانه به خاطر بحث سلامت جسمی بایدن و موضوعاتی چون زوال عقلی وی مطرح شده بود.

او در اولین کنفرانس مطبوعاتی که با تاخیر زیادی از زمان به قدرت رسیدن وی برگزار شده بود برای آنکه فراموش نکند کدام خبرنگاران قرار است ازاو سوال بپرسند عکس های آن ها را همراه با نوبت شان برای پرسش سوال کنار عکسشان دربرگه ای در دست داشت.

در یکی از این برگه ها می خوانید: «آمریکا اکنون از نظر کیفیت زیرساخت در رده سیزدهم قرار دارد - که از رتبه ۵ در سال ۲۰۰۲ پایین تر است.»

اما با وجود پاسخ هایی که در برگه ها پیش چشم او بود ، بایدن باز هم گاف داده بود و گفته بود: آمریکا قبل از اینکه خودش را اصلاح کند، در رتبه ۸۵ جهان در زمینه زیرساخت ها قرار گرفت.

نخستین کنفرانس خبری جو بایدن که به نسبت روسای جمهوری آمریکا دیرتر - ۶۵ روز بعد از آغاز به کار- برگزار شده بود، به ۲۵ خبرنگار محدود شد. اما بایدن فقط به سوالات لیستی از روزنامه نگارانی که نام و رسانه هایشان را از کارت های دستش می دید، پاسخ می داد. یک عکس از این برگه ها، اعدادی را که کنار عکس خبرنگاران مربوطه با دایره کشیده بود، نشان می دهد.

بایدن اخیرا و در حالیکه سعی داشت از پله‌های هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا بالا برود، سه مرتبه زمین خورد. جدای از این، او تاکنون بارها در سخنان خود که در آن‌ها متکلم وحده بوده نیز گاف‌های عجیب و غریبی داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به اشارات اشتباه وی از نظر آماری، در زمینه بحران شیوع ویروس کرونا در آمریکا و یا فراموش کردن نام اعضای دولتش (نظیر فراموش کردن نام وزیر دفاع دولتش «لوید آستین») اشاره کرد.

«نیویورک پست» به تازگی در گزارشی اعلام کرده که بایدن به عنوان پیرترین رئیس جمهور در کل تاریخ آمریکا، با مشکلات جسمانی و ذهنی متعددی دست و پنجه نرم می‌کند

پایگاه خبری «نیویورک پست» به تازگی در گزارشی اعلام کرده که بایدن به عنوان پیرترین رئیس جمهور در کل تاریخ آمریکا، با مشکلات جسمانی و ذهنی متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. در این راستا، او به طور خاص در شرایط فعلی نیازمند عمل جراحی جهت برداشتن کیسه صفرا خود است. سطح چربی خون بالا، سوزش معده، و ابتلا به آلرژی نیز از جمله دیگر مشکلات جسمانی هستند که بایدن با آن‌ها رو به رو است.

جدای از این ها، «فِرِد هگن» مدیر یک کلینیک روانشناسی در شهر اسلو نروژ نیز تاکید کرده که در جریان بررسی‌های خود از موضع‌گیری‌های بایدن در دوران تبلیغات انتخاباتی اش، متوجه شده که بایدن با چالشِ ضعف در تمرکز، تنزل حافظه و متوقف شدن ناگهانی افکارش، رو به رو بوده که همگی این‌ها نشانه‌های ابتلای یک فرد به زوال عقل در دوره پیری هستند. جو بایدن در جریان تبلیغات انتخاباتی خود نیز بارها و بارها گاف‌های کلامی داده است که همگی آن‌ها نشانه‌های عدم سلامت ذهنی وی بوده اند.

بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته توسط «گالوپ» نیز میزان محبوبیت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به ۵۰ درصد رسیده که پایین ترین سطح از زمان روی کار آمدنش در بهمن گذشته است.

این نظرسنجی که در بازه زمانی بین ۶ تا ۲۱ ژوئیه (۳۰-۱۵ تیر) انجام شد، نشان می دهد ۴۵% بزرگسالان آمریکایی عملکرد بایدن را قبول ندارند و تنها ۵% مخالف این نظر هستند.

این میزان محبوبیت، پایین ترین سطح محبوبیت بایدن از زمان روی کار آمدن وی در بهمن گذشته است.

ضعف جسمانی و ذهنی بایدن با توجه به موقعیت خاص رئیس جمهور آمریکا و حجم چالش‌ها و مشکلات داخلی و بین المللی که وی با آن‌ها رو به رو است، فقط و فقط موجب خواهد شد تا وضعیت او به سمتِ وخامت بیشتر حرکت کند

ضعف جسمانی و ذهنی بایدن با توجه به موقعیت خاص رئیس جمهور آمریکا و حجم چالش‌ها و مشکلات داخلی و بین المللی که وی با آن‌ها رو به رو است، فقط و فقط موجب خواهد شد تا وضعیت او به سمتِ وخامت بیشتر حرکت کند. امری که حتی می‌تواند دوره ریاست جمهوری بایدن را به دوره‌ای نافرجام تبدیل کند.

در این راستا، اخیرا «موسسه راسموسن» نتانیج یک نظرسنجی از شهروندان آمریکایی را در جریان انتخابات ریاست جمهوری این کشور منتشر کرده که بر اساس آن، ۵۹ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی مذکور تاکید داشته اند که بایدن در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰، قادر نخواهد بود که دوره ریاست جمهوری اش را به پایان برساند.

امری که در نهایت موجب خواه شد تا معاون وی یعنی «کامالا هریس»، جایگزین وی شده و تبدیل به نخستین زن در تاریخ سیاسی ایالات متحده آمریکا شود که کرسی ریاست جمهوری آمریکا را به دست آورده است.

این موضوع را «استفن لندمن» نظریه پرداز آمریکایی در گفتگویی که در آبان ماه ۱۳۹۹ و پیش از شروع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در گفتگو با رسانه بازار پیش بینی کرده بود. لندمن حتی در  گفتگو با بازار نام «بایدن» را به تنهایی به کار نبرد و نام «هریس» را کنار را نام او قرار می داد چرا که به اعتقاد وی امور در دست بایدن نخواهد بود.

لندمن در آن گفتگو گفته بود: «بایدن از نظر شناختی و جسمی رو به زوال است. بعید است او بتواند وظایف دفتر خود را انجام دهد بنابراین هریس و سایر افراد ممکن است وظایف او را در پشت صحنه انجام دهند. بر اساس شواهدی که معتقدم معتبر است، همزاد بایدن - نه جو بایدن - در مورد ترامپ بحث کرد، همان چهره ای که نقش بایدن را در سایر موارد عمومی بازی می کند. به این دلیل است که جو بایدن نمی تواند به درستی در معاملات عمومی و غیر عمومی کار کند. همچنین گزارش کرده است که بایدن در مراحل اولیه بیماری پارکینسون است. او از نظر جسمی و شناختی مردی نیست که مدتها پیش بود. بنابراین دیگران به جای بایدن فعالیت می کنند و تصمیمات سیاسی می گیرند.»

کد خبر: ۱۰۰٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها