۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
فولادسازان در آستانه تعدیل نیرو| نبود تقاضا بازار فولاد کشور را به کُما برد
عضو هیات مدیره انجمن فولاد در گفتگو با بازار مطرح کرد

فولادسازان در آستانه تعدیل نیرو| نبود تقاضا بازار فولاد کشور را به کُما برد

شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: کاهش تولید محصولات فولادی و تداوم قطعی برق فولاد سازان، شرکت های فولادی را در آستانه تعطیلی و تعدیل نیروی انسانی قرار داده است.

بازار، گروه صنعت: هم اکنون در بازار تقاضا برای خرید میلگرد و برخی دیگر از محصولات فولادی کاهش یافته و این مساله شرایط را برای فولاد سازان سخت کرده است.

از طرفی قطع برق کارخانه های سیمان، کاهش تولید و افزایش بیش از  ۳ برابری قیمت سیمان در بازار ساخت و ساز را در مناطق مختلف کشور متوقف کرده است و با کاهش تقاضا برای سیمان تقاضا برای خرید میلگرد نیز بسیار کاهش یافته است.

توقف ساخت وسازها به علت کمبود سیمان در بازار تقاضا برای خرید میلگرد و به تبع آن شمش فولادی را در هفته گذشته بسیار کاهش داد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در تحلیل بازار فولاد در هفته گذشته به خبرنگار بازار گفت: توقف ساخت وسازها به علت کمبود سیمان در بازار تقاضا برای خرید میلگرد و به تبع آن شمش فولادی را در هفته گذشته بسیار کاهش داد.

«سید رضا شهرستانی» یادآورشد: هرچند که تقاضای خرید در بازار وجود ندارد اما قیمت شمش بین ۱۵ هزار و ۲۰۰ تا ۱۵ هزار و ۴۰۰ در نوسان بود و میلگرد نیز بین ۱۶ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار قیمت داشت.

تعدیل نیرو اجتناب ناپذیر است
این عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران با اشاره به وضعیت نامناسب فولاد سازان با ادامه قطعی برق، افزود: اگر روال قطعی برق فولادسازان به همین منوال ادامه یابد خیلی از شرکت های فولادی قادر به ادامه کار نخواهند بود و در این صورت تعطیلی و تعدیل نیروی انسانی در بین فولاد سازان کشور اجتناب ناپذیر خواهد بود.

شهرستانی با بیان اینکه ممکن است در شش ماهه دوم امسال کمبود گاز مشکلات زیادی را در کشور برای تولید کنندگان به وجود آورد، گفت: به نظر می رسد سال آینده نیز برای فولاد سازان کشور سال بسیار سختی از نظر تولید و تامین برق و گاز باشد.

هفته گذشته میلگرد که حدود ۱۵ هزار تومان بود خریداری در بازار نداشت
عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران به تعطیلی بازار اشاره کرد و گفت: هفته گذشته با تعطیلی بازار عملا کسب و کار فولاد سازان نیز تعطیل شد و حتی قیمت میلگرد که حدود ۱۵ هزار تومان بود خریداری در بازار نداشت.

وی در خصوص وضعیت دادوستد محصولات فولادی در بازارهای جهانی نیز افزود: هفته گذشته در بازارهای جهانی خریدار محصولات فولادی کم بود و تقاضای جهانی فولاد به حداقل رسید.

این عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران یادآور شد: با اینکه قیمت صادراتی شمش بین ۵۱۰ تا ۵۱۵ دلار در هر تن بود اما تقاضا برای خرید شمش صادراتی ایران وجود نداشت و انتظار می رود همین وضعیت در هفته جاری نیز ادامه پیدا کند.

بازار فولاد به کما رفته است
شهرستانی تاکید کرد: در مجموع بازار فولاد به کما رفته و این وضعیت زمینه را برای تعطیل واحدهای فولادی مهیا کرده است.

با توجه به شرایط سخت فولاد سازان کشور رئیس هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: قطعی برق ضرری بیش از بر یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به نوردکاران وارد کرده است.

احمد رضوی نیک افزود: این شرایط همچنین باعث کاهش ۸۰۰ هزار تنی تولید در واحدهای تولیدکننده پایین دستی شده است و قطعی های پیوسته برق که اخیرا رخ داده؛ ۸۵ درصد نوردکاران تعطیل شدند.

به گفته وی، در این شرایط فولادسازان بزرگ با ظرفیتی کمتر از قبل به فعالیت خود ادامه می دهند؛ چرا که وزارت نیرو ابتدا دستور قطعی برق واحدهای صنعتی را صادر کرد، اما از آنجایی که برخی از فولادسازان بزرگ نیروگاه اختصاصی دارند از این منظر یعنی قطعی برق، با مشکلات کمتری مواجه شدند.

عدم تامین برق فولادسازان چالشی است که سالهاست با آن مواجه بوده ایم
این در حالی است که  یک کارشناس صنعت فولاد بیان کرد: عدم تامین برق فولادسازان چالشی است که سالهاست با آن مواجه بوده ایم؛ در سالهای گذشته نیز فولاد سازان با قطعی برق مواجه بوده اند؛ اما امسال به شکل قابل توجهی این قطعی برق افزایش یافت.

«امین ابراهیمی» افزود: قطعی برق واحدهای فولادی عموما در زمستان رخ می داد که در واقع این مسئله به دلیل افزایش مصرف گاز در کشور بود، هرچند که امسال از اردیبهشت ماه رویه قطعی برق تغییر کرد و بنگاه های تولیدی با مسئله تامین برق مورد نیاز خود مواجه شدند.

وی اظهار داشت: شرکت فولاد خوزستان ۶۵۰ مگاوات مصرف برق دارد؛ اما در اردیبهشت ماه به این شرکت ابلاغ شد که فقط از ۸۰ الی ۹۰ درصد این میزان را مصرف نمایند؛ پس از آن دوباره همین میزان را به ۵۰ درصد کاهش دادند. متاسفانه این میزان مصرفی برق را نیز پس از مدتی به ۴۰ درصد و پس از آن به حدود ۱۵ درصد دیماند اختصاص دادند که  این میزان برق فقط برای روشن نگه داشتن بخشی از تجهیزات و دستگاه ها به مصرف می رسد.

قطعی های برق در کشور از اردیبهشت ماه آغاز شد و در تیرماه به اوج رسید و تدام قطعی برق تمام برنامه ریزهای تولید محصولات فولادی را بهم ریخت به طوری که با کاهش تولید شمش فولاد؛ عرضه این محصول در بازار دچار اختلال شد.

شمش فولاد حلقه اصلی زنجیره آهن و فولاد است و در نتیجه مشخص کردن قیمت در حلقه های ابتدایی و انتهایی زنجیره به قیمت شمش وابسته است و چنانچه اختلالی در این بین ایجاد شود بلاشک حلقه های بالا دست و پایین دستی فولاد نیز دچار اختلال می شوند

شمش فولاد حلقه اصلی زنجیره آهن و فولاد است و در نتیجه مشخص کردن قیمت در حلقه های ابتدایی و انتهایی زنجیره به قیمت شمش وابسته است و چنانچه اختلالی در این بین ایجاد شود بلاشک حلقه های بالا دست و پایین دستی فولاد نیز دچار اختلال می شوند.  

همین قطعی برق منجر به عدم ایفای به موقع تعهدات صادراتی نیز شده است به طوری که با توقف تولید واحدهای فولادی، صادرات آنها نیز تحت تاثیر قرار گرفته است و منجر به پرداخت هزینه دیر کرد ارسال کالا و بد قولی در بازارهای رقابتی دنیا می شود و تبعات اقتصادی بیشتری برای کشور دارد.

در طی دو سال اخیر فولادسازان نقش مهمی در تامین ارز کشور داشتند؛ توقف تولید این مجموعه ها منجر به کاهش صادرات می شود و قطعا طی ماههای آینده منجر به کاهش ورود ارز به بازار داخل کشور خواهد شد و در واقع این چالش بزرگ کشور در ماه های آینده خود را نشان خواهد داد.

کد خبر: ۱۰۰٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha