۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
به‌کارگیری ظرفیت‌ خالی کارخانه‌ها در طرح گوره - جاسک

به‌کارگیری ظرفیت‌ خالی کارخانه‌ها در طرح گوره - جاسک

خلیلی، از فعالان بخش خصوصی در طرح گوره-جاسک گفت: لوله‌سازان، پمپ‌سازان و تولیدکنندگان شیرآلات که گاه تنها با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کردند، به‌واسطه این طرح نزدیک به ۱۰۰ درصد ظرفیت خود را به‌کار گرفتند.

به گزارش بازار به نقل از شانا، پیام خلیلی، مدیرعامل شرکت توسعه و نوسازی صنایع گداختار گفت: همواره می‌توان از طرح عظیم گوره - جاسک به‌عنوان الگو و نماد خودباوری در کشور یاد کرد و درس‌آموخته‌های این پروژه می‌تواند در دیگر پروژه‌های صنعتی کشور به‌کار گرفته شود، این طرح نماد باور به توان داخلی است که طراحی و اجرای آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بالاترین سهم ساخت داخل به سرانجام رسیده است.

وی درباره عوامل موفقیت طرح گوره - جاسک تصریح کرد: مهم‌ترین موضوعی که در کاهش زمان این طرح دخیل بود، اراده مدیریتی است و این موضوع سبب شد مدیرعامل شرکت متن (مهندسی و توسعه نفت) و زیرمجموعه‌هایش با اراده‌ای قوی همه پیمانکاران، سازندگان و عوامل را به انجام کار در این زمان کوتاه متعهد کنند.

مدیرعامل گداختار ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های بزرگ این طرح از نظر فنی تولید لوله‌های با استاندارد بود. تاکنون تجربه تولید چنین لوله‌هایی در کشور وجود نداشت، اما اعتماد و خودباوری سبب شد شرکت‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه وارد کار شوند و برای نخستین بار با همکاری دیگر شرکت‌ها تختال نِیس این لوله‌ها را تولید کنند.

خلیلی گفت: در حوزه شیرآلات هم همین اتفاق رخ داد و کنسرسیوم‌های زیادی شکل گرفت که از جمله آنها می‌توان به مشارکت گداختار با شرکت ماشین‌سازی اراک اشاره کرد. این دوشرکت در کنار هم توانستند این کار مهم و بزرگ را رقم بزنند، زیرا به واقع نه گداختار و نه ماشین‌سازی اراک در این بازه کوتاه به تنهایی از عهده‌اش برنمی‌آمدند، بلکه این هم‌افزایی بود که توانست نقاط قوت ما را با نقاط قوت شریکمان در کنار هم بگذارد و از درون آن محصولی جدید با ویژگی‌های جدید رقم بزند.

وی تصریح کرد: در این پروژه رکوردهای بسیاری برای نخستین‌بار ثبت شد. به نظر من غیر از اینکه دستاورد این پروژه عظیم، تولید ایرانی و محصولات خاص بود، اعتمادبه‌نفسی میان سازندگان داخلی ایجاد کرد و الگوهای تازه همکاری و مشارکتی را در کشور توسعه داد که دیگر تنها منحصر به طرح گوره - جاسک نیست و در بسیاری از پروژه‌ها و طرح‌های کشور الگوسازی و تکرار می‌شود.

مدیرعامل گداختار افزود: وقوع انقلاب اقتصادی در زنجیره صنعت شیرآلات از دستاوردهای غیرفنی و مهم پروژه گوره - جاسک بود، به جرأت می‌توان گفت همه سازندگان تجهیزات صنعت نفت در یک سال گذشته درگیر طرح گوره - جاسک بودند.

خلیلی با اشاره به آورده اقتصادی، ایجاد اشتغال، صرفه‌جویی ارزی و ایجاد رونق در شرکت‌ها و سازندگان دیگر در طرح گوره - جاسک، همگرایی موجود میان عوامل دست‌اندرکار را از دیگر دستاوردهای این طرح برشمرد و تصریح کرد: توجه بیشتر به توسعه مشارکت‌های صنعتی میان ارکان مختلف چه در حوزه پیمانکاری، چه در حوزه اجرا و چه در حوزه ساخت و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مکمل یکدیگر، اعتماد به توان ساخت داخل و جوانان و استعدادها و ظرفیت‌های کشف‌نشده از تجربه‌های ارزشمند این طرح به‌شمار می‌آیند.

وی بر اهمیت بحث مدیریت دانش در این طرح و چگونگی تبدیل اتفاق‌ها و تجربه‌ها به درس‌آموخته، دانش و دستاوردهای ملموس و ایجاد قابلیت‌های تکرار برای آنها تأکید کرد و افزود: اگر از اهداف اصلی این طرح یعنی بحث‌های امنیت خارجی و توسعه سواحل مکران عبور کنیم، به نظر من یک اسکیل‌آپ (تبدیل الگوی کسب‌وکار به الگویی تکرارپذیر) در صنعت نفت ما ایجاد شد.

کد خبر: ۱۰۰٬۳۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha