۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
کاهش ۴۰ درصدی تولید سیب‌زمینی در اردبیل و زنگ خطر برای صنایع تبدیلی 
رئیس اتاق بازرگانی اردبیل خبر داد؛

کاهش ۴۰ درصدی تولید سیب‌زمینی در اردبیل و زنگ خطر برای صنایع تبدیلی 

اردبیل- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل از کاهش ۴۰ درصدی تولید سیب‌زمینی به عنوان زنگ خطر برای واحدهای تولیدی و صنایع تبدیلی در اردبیل خبر داد.

حسین پیرمؤذن در گفت‌و گو با بازار، اظهار کرد: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها و عدم تأمین آب در مزارع سیب‌زمینی در دشت اردبیل، ‌ ما با افت تولید و آلودگی محصول سیب‌زمینی به انواع قارچ و بیماری‌ها روبه‌رو هستیم.

وی تصریح کرد: خال زدن سیب‌زمینی نگرانی‌های ما را در آستانه فصل برداشت این محصول بالا برده در حالی که در سال‌های اخیر توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در این بخش با همکاری بخش خصوصی فرصت اشتغال خوبی را فراهم کرده بود که قطعا کاهش ۴۰ درصدی تولید سیب‌زمینی به تعطیلی این مجموعه‌ها منجر خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل به اجرای نامناسب طرح‌های توسعه آبیاری مدرن در دشت اردبیل اشاره کرد و گفت: متأسفانه پیمانکاران به تعهدات خود در اجرای طرح آبیاری مدرن و لوله‌کشی درست و صحیح عمل نکردند و ما در اکثر مزارع با پرت منابع آب روبه‌رو هستیم.

پیرمؤذن افزود: کشاورزان دشت اردبیل به شدت به یک بار آبیاری در مزارع سیب‌زمینی نیاز دارند که ضروری است مسئولان استان مجوز لازم را در این زمینه صادر و جلوی نابودی کشت و زرع را در دشت اردبیل بگیرند.

وی بحران کم آبی و خشکسالی رخ داده را در سطح کشور و استان اردبیل یک معضل جدی توصیف کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه ۷۵ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است، ضرورت دارد در کنار توسعه کشت و زرع محصولات کم آب‌بر به توسعه آبیاری مدرن نیز همتی راستین شود.

پیرمؤذن از پرداخت نشدن تسهیلات بلاعوض دولتی در اجرای طرح‌های آبیاری مدرن انتقاد کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ریالی از محل کمک‌های بلاعوض دولتی در این زمینه پرداخت نشده و بهتر است هر چه سریعتر مشکلات و چالش‌ها در این بخش با پرداخت منابع مورد نیاز برطرف شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل به موضوع ممنوع بودن دشت اردبیل در برداشت آب زیرزمینی و افت ۱۲ تا ۱۳ متری در حفر چاه‌ها اشاره کرد و افزود: اگر در این زمینه چاره‌اندیشی نشود، قطعا سال به سال شوری و تلخی آب کشاورزان را با چالش‌های جدی‌تر روبه‌رو خواهد کرد.

کد خبر: ۱۰۰٬۳۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha