۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۰
قدرت خرید مردم یک سوم کاهش یافت؛ نقش مافیای قدرت و ثروت در حال اداره دولت
کارشناس اقتصادی:

قدرت خرید مردم یک سوم کاهش یافت؛ نقش مافیای قدرت و ثروت در حال اداره دولت

سمنان- طباطبایی، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه طبق برخی گزارش‌ها، قدرت خرید مردم ایران در یک سال اخیر ۳۱ درصد کاهش یافته است، گفت: افزایش قدرت خرید چالش اساسی دولت بعد است.

سیدرضا طباطبایی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه گزارش مرکز آمار ایران درباره وضعیت درآمد و هزینه خانوارهای ایرانی در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار شهری ۶۲.۱ میلیون تومان بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ۳۱ درصد افزایش نشان می‌دهد، تاکید کرد: این موضوع به واسطه عدم افزایش دستمزدها و درآمدهای مردم می‌تواند تلویحاً این معنی را نیز داشته باشد که مردم یک سوم کمتر از میزان سال قبل خرید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه وقتی مردم کمتر خرید کنند یعنی سبد خانوارشان کمتر و کوچک‌تر شده است در نتیجه قدرت خریدشان کمتر می‌شود، ابراز کرد: بسیاری اقلام امروز متأسفانه از سبد خانوار حذف شده که کتاب، نشریات، بخشی از پوشاک و … در زمره این مسائل هستند.

وقتی مردم کمتر خرید کنند یعنی سبد خانوارشان کمتر و کوچک‌تر شده است در نتیجه قدرت خریدشان کمتر می‌شود

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه وقتی قدرت خرید خانوار کاهش یابد در نتیجه نهادهای خدم ترسان و تولیدکننده بخشی از نیازهای مردم با کاهش شدید درآمد و فروش روبرو می‌شوند، بیان داشت: مثلاً در مقوله نشر که صحبت آن شد شاهد خواهیم بود که تعداد زیادی فعالان این بخش بیکار خواهند شد چرا که با عدم فروش و درآمد درست، نمی‌توانند حقوق دریافت کرده و آن مؤسسه می‌بایست آنها را تعدیل کند پس همه چیز در واقع به هم مرتبط است.

طباطبایی با بیان اینکه از آنجا گفته می‌شود که افزایش قدرت خرید مردم یک چالش است زیرا شرایط امروز به گونه‌ای است که واقعاً مدیریت ان دشوار به نظر می‌رسد، بیان داشت: دولت نشان داده بر بخشی از بازار اصلاً کنترلی ندارد و سقف تورم در برخی اقلام به خصوص شکسته شده و دیگر مانعی برای مقابله با افزایش قیمتشان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه وقتی قیمت‌ها افزایش یافته اما درآمدها ثابت می‌ماند در واقع قدرت خرید مردم کم می‌شود، بیان داشت: وقتی قدرت خرید مردم کم شد مشکلات اقتصادی شأن افزون می‌شود و این امر مانند دومینویی است که نخستین قطعه ان در اقتصاد می‌افتد و به همین ترتیب نهادهای خدمت رسان، تولیدی، فرهنگی، سرمایه گذاری، اقتصادی و … روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند.

وقتی قیمت‌ها افزایش یافته اما درآمدها ثابت می‌ماند در واقع قدرت خرید مردم کم می‌شود

این کارشناس بیان کرد: راهکار مقابله با کاهش بیشتر قدرت خرید مردم مهار تورم، جمع آوری نقدینگی تورم‌زا و همچنین سوق دادن پول‌ها به سمت درآمد است نه به سمت بانک و تسهیلات و سرمایه گذاری‌های لوکس مانند دلار و.. که بتواند اقتصاد را مولد کند چرا که اقتصاد مولد می‌تواند حقوق کارگر را افزایش دهد حقوق کارگر وقتی افزایش یافت قدرت خریدش بیشتر می‌شود و الی آخر این چرخه بهتر می‌چرخد.

طباطبایی بیان کرد: چالش مهم دولت سیزدهم این است که در برخی بخش‌ها مانند ارز و مشخصاً دلار، دارو، برخی اقلام غذایی، واردات و … کار آنقدر در دولت قبل و دولت دوازدهم گره خورده که باز کردن آن کار دشواری شده است از سوی دیگر مافیاها همه جا رشد کرده و نمی‌گذارند اصلاً دولت در کارشان دخالت کند.

وی گفت: در واقع برخی مافیاهای قدرت و ثروت مانند خودروسازان در حال اداره دولت هستند به جای اینکه دولت آنها را اداره کند و در واقع این کارخانه‌ها مانند فرزندی هستند که آنقدر قدرت گرفته که حرف پدرش را هم بر نمی‌تابد اما هنوز دست این فرزند در جیب پدر قرار داشته و از او مقرری و خرجی دریافت می‌کند از همه بدتر اینکه این فرزند آنقدر بد عادت شده که دیگر هیچ سیاستی بر روی آن جواب نمی‌دهد و در واقع باید گفت خودش ریل گذاری می‌کند.

کد خبر: ۱۰۰٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha