۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
وضعیت بورس در هفته گذشته چگونه بود؟| انتظار از بورس بعد از تعطیلات
بورس در هفته ای که گذشت؛

وضعیت بورس در هفته گذشته چگونه بود؟| انتظار از بورس بعد از تعطیلات

یک کارشناس بازار سرمایه درباره روند معاملات و شرکت‌های بورسی در هفته گذشته و همچنین انتظارات از بازار سرمایه بعد از تعطیلات توضیحاتی را ارائه کرد.

بازار؛ گروه بورس: در یک ماه گذشته بازار سرمایه رکورد بیشترین بازدهی مثبت خود را نسبت به سال گذشته جابجا کرد و در بین بازارهای سرمایه‌گذاری و موازی خود توانست عملکرد کاملا مثبتی را به جای بگذارد و سود بهتری نصیب سهامداران کند و البته اگر سرمایه‌گذاران در معاملات خود هوشمندی به خرج می‌دادند ، می‌توانستند بهترین عملکرد و سود را داشته باشند.

این در حالی است که هفته گذشته هم بورس با رشد ۰.۴ درصدی شاخص خود به یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد رسید و در محدوده مقاومتی یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی باقی ماند. در این میان، کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که در هفته‌های گذشته یکی از عوامل مهم رشد بازار برگزاری مجامع و تقسیم سودهای شرکت‌های بورسی بوده است. بسیاری از شرکت‌ها یه دلیل روند تند تورم در کشور و افزایش قیمت دلار توانستند درآمد یهتری را کسب کنند. در نتیجه سودهای تقسیمی خوبی را به سهامداران خود دادند و از دیگر عوامل مهم رشد بازار سهام در روزهای گذشته می‌توان به بی‌خبری بورس نسبت به مسائل سیاسی داخلی اشاره کرد.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات هفته گذشته بورس اظهار کرد: هفته گذشته فقط سه روز کاری داشتیم که با رشد ۰.۴۵ درصدی شاخص کل و ۰.۳۶ درصدی شاخص هم وزن و دو روز مثبت و یک روز منفی بازار متعادل با تمایل به رشد داشتیم و برای اولین بار از ابتدای سال، بازده شاخص کل بورس مثبت شد و به ۰.۳ درصد رسید.

وی در ادامه تصریح کرد: هرچند شاخص کل هم‌وزن همچنان افت بیش از ۸ درصدی را نشان می‌دهد که خود گویای تکیه رشد بازار بر سهام شرکت‌های بزرگ است. نزدیک ۳۸ میلیارد تومان توسط حقیقی‌ها از بورس خارج شد که عمدتا در روز یکشنبه صورت گرفت و دو روز دیگر با ورود پول حقیقی مواجه بودیم. حجم و ارزش معاملات خرد نسبت به هفته قبل از آن، افت اندکی داشت و به روزانه ۶ هزار و ۸۵ میلیارد تومان رسید، اما در کل بازار خوبی را پشت سر گذاشتیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تعطیلی برخی کارخانه‌های فولادی و سیمانی به خاطر برق، روی این دوصنعت اثر منفی داشت، مطرح کرد: انتشار گزارشات مالی سه ماهه شرکت‌ها مهم‌ترین خبر این هفته بود و کم و بیش گزارشات خوبی را شاهد بودیم. نوسانات نفت و قیمت‌های جهانی هم زیاد بود. به ویژه نفت که نوسان زیادی تجربه کرد. شایعاتی مبنی بر افزایش تخفیف خوراک پالایشی‌ها هم مطرح شد که هنوز تایید نشده است. موکول شدن دور بعدی مذاکرات برجامی به استقرار دولت جدید هم خوش‌بینی‌ها در مورد برجام را کاهش داده هر چند در بازار ارز شاهد تقویت ریال بودیم.

قلی‌پور درباره تأثیر خاموشی‌ها در برخی صنایع گفت: فلزات اساسی با خروج بیش از ۱۲۲ میلیارد تومان پول حقیقی طی سه روز کاری مواجه شدند، ولی شاخص صنعت رشد ۰.۴۴ درصدی را تجربه کرد و صنعت سیمان هم با رشد ۵.۱۶ درصدی سومین صنعت از نظر بازدهی بعد از سایر معادن و حمل و نقل بود و همچنین با ورود ۳۱ میلیارد تومان، سومین صنعت پس از فرآورده‌های نفتی و چندرشته‌ای صنعتی در جذب پول حقیقی‌ها بود.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر بازار به رشد سرسام‌آور قیمت سیمان در بازار آزاد بیشتر واکنش نشان داد و در صنعت فولادی هم با وجود خروج پول با حمایت‌های حقوقی‌ها افت قیمت را نداشتیم، ولی با ادامه‌دار شدن این قطعی برق حتما واکنش منفی بازار را خواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در این چند روز تعطیلی گزارشات خوبی در صنایع مختلف به ویژه شیمیایی و دارویی شاهد هستیم و معتقدم اگر شاهد آرامش در فضای عمومی باشیم و اعتراضات به بی‌آبی در جنوب منجر به قطع آب صنایع در استان‌های صنعتی حول خوزستان واصفهان نشود، بازاری متعادل با رشد جزیی شاخص در انتهای هفته را خواهیم داشت.

قلی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: برخی شیمیایی‌ها مثل «جم پیلن» گزارشات خیلی خوبی را ارائه دادند و در صنعت دارو همینطور مثلا «دکپسول» نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد سه برابری سود را داشت؛ هرچند که پالایشی‌ها کمتر از انتظار ظاهر شدند.

کد خبر: ۱۰۰٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha