۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۴
دلیل آشفتگی بازار مرغ؛ کمبود تولید یا مدیریت اشتباه
یادداشت؛

دلیل آشفتگی بازار مرغ؛ کمبود تولید یا مدیریت اشتباه

همدان - براساس ادعای مسئولان، همدان در زمینه تولید گوشت مرغ کمبود ندارد اما آنچه مشهود است در روزهای اخیر گوشت مرغ در بازار کم شده که این موضوع نحوه مدیریت بازار را با سئوال مواجه کرده است.

پروین قادری*؛ بازار: حدود یکی دو ماه گذشته بود که کارشناسان اقتصادی در برنامه های تلویزیونی و رادیویی از احتمال کاهش گوشت مرغ در بازارهای کشور سخن می گفتند و علت آن را در نبود نهاده های دامی و یا کاهش جوجه ریزی ها می دانستند که این روزها پیش‌بینی‌ها به وقوع پیوسته و کشور مجدداً با کاهش مقدار تولید مرغ مواجه شده هرچند به اعتقاد همان کارشناسان این وضعیت تا یک ماه آینده به حالت عادی بازمی‌گردد.

موضوع را که از منظر دیگری بررسی می کنیم به این مطلب می رسیم که با اخلال در جوجه‌ریزی در خردادماه کاهش مقدار تولید در تیرماه رقم خورد که در پی آن در تیرماه چند میلیون قطعه در کشور و به تبع آن استان همدان جوجه‌ریزی شد تا کمبود مرغ در ماه‌جاری جبران شود.

این چرخه وفور و کمبود گویی به موضوع ثابت برخی ماه های کشور تبدیل شده به نحوی که هر چندماه یکبار شاهد کمبود مرغ و شکل گیری صفوف خرید در فروشگاه ها و مغازه های عرضه گوشت مرغ هستیم

این چرخه وفور و کمبود گویی به موضوع ثابت برخی ماه های کشور تبدیل شده به نحوی که هر چندماه یکبار شاهد کمبود مرغ و شکل گیری صفوف خرید در فروشگاه ها و مغازه های عرضه گوشت مرغ هستیم؛ واقعیتی که با کمی تدبیر و برنامه ریزی می توان به آن پایان داد اما جای سوال است چرا فکری برای آن نشده و موضوع این همه تکرار می شود.

هفته گذشته همین وضعیت یکبار دیگر اعضای ستاد تنظیم بازار استان همدان را دور میز نشاند تا این مرتبه هم معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان دست اندرکاران را موظف به مدیریت اوضاع کرده و عنوان کند با توجه به کاهش جوجه ریزی در فصل گرما پیگیری‌های لازم برای جبران این کاهش انجام شده و تا ۱۰ روز آینده شرایط بهتری را خواهیم داشت.

ظاهر پورمجاهد که از هماهنگی دادستانی همدان و تعزیرات حکومتی برای گسیل کردن بازرسان به بازار همدان سخن گفته با بیان اینکه ۲۰ بازرس جدید در شهر همدان با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت بر نحوه توزیع مرغ نظارت می‌کنند عنوان کرده بازرسان به صورت روزانه در بازار حضور داشته و بر نحوه توزیع نظارت می‌کنند.

لزوم مدیریت اوضاع و حل مشکلات بازار همدان در کمترین زمان ممکن بر کسی پوشیده نیست اما باید بپذیریم موضوع مدیریت باید به هنگام باشد و نوش داروی پس از مرگ سهراب نباشد.

وقتی مرغ یا هر کالای دیگری همچون شکر یا روغن و یا هر جنس مورد نیاز مردم در بازار همدان نیست و نایاب می شود و به دنبال آن شهروندان و مردم برای خرید صف های طولانی تشکیل می دهند و با این اقدام سوژه رسانه های مختلف می شوند دیگر دیر شده

وقتی مرغ یا هر کالای دیگری همچون شکر یا روغن و یا هر جنس مورد نیاز مردم در بازار همدان نیست و نایاب می شود و به دنبال آن شهروندان و مردم برای خرید صف های طولانی تشکیل می دهند و با این اقدام سوژه رسانه های مختلف می شوند دیگر دیر شده و باید قبول کنیم این نحوه مدیریت نه تنها صحیح نیست بلکه در قبال مشکلات ایجاد شده نیز جوابگو نخواهد بود.

وقتی کارشناسان از یکماه قبل این روزها را برای کمبود گوشت مرغ پیش بینی می کردند باید برای روبرو شدن با آن تدبیر می شد نه اینکه منتظر ماند تا بازار به هم ریخته و صدای اعتراض مردم بلند شود و پس از آن تازه به فکر حل مسائل پیش آمده و جوجه ریزی بود تا شاید قدری از شرایط پیش آمده مدیریت شود.

طبق گزارش‌های میدانی هفته پیش بازار همدان با کاهش شدید گوشت مرغ مواجه شد که ایجاد صف‌های طولانی نتیجه آن بود هر چند این روزها روند توزیع مرغ منظم‌تر و مقدار آن بیشتر شده تا هم مردم با آرامش بیشتری برای خرید مرغ اقدام کنند و هم صف‌ها کوچکتر شود اما آنچه انتظار می رود اینکه با تدبیر به موقع از شکل گیری چرخه کمبود اجناس در بازار جلوگیری شود تا بیش از این مردم دچار تنش و استرس نشوند.

موضوع کمبود مرغ این روزها به کشور تعمیم داده می‌شود و گرمی هوا، گرانی نهاده‌های دامی، بالا رفتن هزینه‌های تولید و در نتیجه نداشتن صرفه اقتصادی تولید مرغ برای مرغداری‌ها دلیل ادامه‌دار بودن کمبود مرغ از سال گذشته عنوان می شود بنابراین نمی توان مشکل پیش آمده را فی البداهه دانست بلکه این موضوع از یکسال پیش وجود داشته و می شد بهتر از این وضعیت را مدیریت کرد.

به هر حال یکبار دیگر کمیاب شدن گوشت مرغ در بازار شکل واقعیت به خود گرفت تا نشان دهد هنوز هم که هنوز است دچار مدیریت اشتباه هستیم در حالی که اگر کمی منصف باشیم قبول می کنیم با تدبیر به موقع می شد جلوی تکرار این اتفاق را گرفت.

*روزنامه نگار

کد خبر: ۱۰۰٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha