۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۷
ضرورت توجه به صنایع تبدیلی و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و باغی
بازار از اردبیل گزارش می‌دهد؛

ضرورت توجه به صنایع تبدیلی و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و باغی

اردبیل- صنایع تبدیلی به عنوان حلقه ای مهم در توسعه پایدار در بخش کشاورزی نقش اساسی در تامین امنیت غذایی، اشتغال زایی و توسعه مناطق به ویژه در روستاهای استان اردبیل دارد.

آرش میرزاپور؛ بازار: "صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از بهترین روش های توسعه اشتغال و افزایش درآمدهای غیر کشاورزی در مناطق روستایی و مؤثر ترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی به شمار می رود. " همین تعریف کوتاه، کافی است تا ضرورت توسعه صنایع تبدیلی در استانی که اقتصادش بر کشاورزی استوار است، احساس شود.

صنایع تبدیلی که به عنوان حلقه ای مهم در توسعه پایدار در بخش کشاورزی نقش اساسی در تامین امنیت غذایی، اشتغال زایی و توسعه مناطق به ویژه مناطق روستایی داشته و می تواند در افزایش درآمدها بویژه درآمد ارزی نقش بسزایی ایفا کند.

ضرورت توجه به صنایع تبدیلی و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و باغی

بی شک اهمیت توسعه صنایع تبدیلی برای استانی همچون اردبیل به حدی ملموس بوده که حالا مسئولان امر، کم کم از فاز شعاری، وارد فاز اجرایی و عملی در این حوزه می شوند.

۱۰۰هزار تن از سیب تولیدی در استان درجه ۳ است
اشاره اکبر بهنام جو استاندار اردبیل به مشکلات مربوط به سیب تولیدی در استان به عنوان یکی از محصولات تولیدی در استان، نشان می دهد که ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی حالا برای همه عیان شده است.

استاندار اردبیل در جریان بهره برداری از بزرگترین شرکت صنایع تبدیلی کشاورزی در شهرستان پارس آباد به خبرنگار بازار گفت: فروش سیب درجه ۳ در استان با مشکل مواجه بوده و سالانه ۳۵۰هزار تن در استان سیب تولید می شود که ۱۰۰هزار تن از این محصول درجه ۳ است.

ضرورت توجه به صنایع تبدیلی و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و باغی

بهنام جو اظهار کرد: سیب های درجه اول و درجه ۲ بصورت تازه خوری در سطح استان استفاده شده و یا به استان های دیگر ارسال می شود اما سیب های درجه سوم به دلیل نبود صنایع تبدیلی از بین می رفت.

استاندار اردبیل ادامه داد: بخش خصوصی در شهرک صنعتی پارس آباد با ظرفیت ۲۵ تن در ساعت این محصول(سیب درختی) را تبدیل به احسن خواهند کرد و زیر ساخت های لازم برای این مجموعه توسط دولت انجام شده است.

ضرورت توجه به صنایع تبدیلی و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و باغی

وی با اشاره به اینکه چند مجموعه در سطح استان برای صنایع تبدیلی سیب های درختی راه اندازی شده است، گفت: در مرحله اول این شرکت ها صد در صد محصول سیب تبدیل به کنسانتره می شود و چند مجموعه نیز برای بهره مندی از کنسانتره نیز در سطح استان راه اندازی شده که از جمله آن تسنیم نوش نیر با ۲۰۰نفر اشتغال به چرخه فعالیت باز می گردد.

بهنام جو بیان کرد: در کنار این خطوط، مجموعه دیگری نیز جهت تبدیل هلو و شلیل به کنسانتره راه اندازی می شود دستگاه های هسته گیر، ریزانه کردن و صنایع تبدیلی این محصول نیز خریداری شده و به زودی از گمرک بازرگان ترخیص می شود.

سیب البته تنها یکی از محصولات تولیدی در استان اردبیل هست که فروش آن با مشکلات عدیده ای مواجه است و بی شک محصولات باغی و کشاورزی دیگر هم شرایطی مشابهی را دارند.

۷۰ درصد محصولات باغی به عنوان تازه‌خوری در استان و بازارهای کشور عرضه می‌شود
در همین خصوص خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: در حال حاضر میزان تولید محصولات باغی در استان اردبیل ۴۲۰ هزار تن است که ۷۰ درصد این تولیدات به عنوان تازه‌خوری در استان و بازارهای کشور عرضه می‌شود.

ضرورت توجه به صنایع تبدیلی و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و باغی

وی تصریح کرد: ۳۰۰ هزار تن از این محصولات در داخل به فروش رسیده و برای ۱۲۰ هزار تن نیز زمینه صادرات و افزایش صنایع تبدیلی و فرآوری با تنوع خاص فراهم شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در حال حاضر دو واحد فرآوری محصولات باغی در مشگین‌شهر و اردبیل در مرحله تکمیل و بهره‌برداری قرار دارد که ظرفیت آنها تا ۶۰ هزار تن است.

نیکشاد افزود: علاوه بر محصولات باغی، مجوزهای لازم برای فرآوری محصولات صیفی و سبزی نیز در استان صادر شده تا یک شرایط مناسبی را در فروش این محصولات با ارزش افزوده بیشتر شاهد باشیم.

وی به پرداخت ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در این بخش خبر داد و خاطر نشان کرد: این تسهیلات با کمترین بهره بانکی به متقاضیان و صاحبان صنایع تبدیلی و فرآوری صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین به افزایش ظرفیت انبارها و سردخانه‌های استاندارد و خودکار استان در دو سال اخیر اشاره کرد و ادامه داد: دو برابر شدن این ظرفیت نشان می‌دهد که ما برای تولید محصولات زراعی و باغی برنامه‌ریزی خاصی را انجام دادیم تا امکان صادرات آن به کشورهای همسایه به ویژه آسیای میانه فراهم آید.

ضرورت توجه به صنایع تبدیلی و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و باغی

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در سه ماهه اول امسال به ظرفیت ۳۵ هزار تن سردخانه و انبار فنی در استان راه‌اندازی شده و سه هزار تن نیز در روزهای آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

نیکشاد بیان کرد: در این بخش نیز در حمایت از سرمایه‌گذاران در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان منابع از طریق بانک کشاورزی در مرحله پرداخت قرار دارد که بخشی از این منابع نیز به متقاضیان پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: در مجموع امسال ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت سردخانه‌ها و انبارهای فنی افزوده می‌شود تا در آستانه فصل برداشت سیب‌زمینی مشکل سیب‌زمینی‌کاران در این حوزه رفع شود.

در این میان حمایت از سرمایه گذاران برای ورود به این عرصه نیر حائز اهمیت است.

ضرورت حمایت همه جانبه دولت از واحدهای تولیدی صنعتی
علی مرادی یکی از فعالان حوزه صنایع غذایی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: اگرچه توسعه صنایع تبدیلی در استان اردبیل به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور ضرورت دارد اما در طول سالهای گذشته چالش‌ها و مشکلاتی را در این حوزه شاهد بوده ایم.

ضرورت توجه به صنایع تبدیلی و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و باغی

وی یکی از مهمترین چالش های پیش روی سرمایه گذاران در این حوزه را مشکلات مربوط به بحث صادرات عنوان کرد و افزود: راه اندازی واحدهای تولیدی در بخش صنایع تبدیلی نه صرفا برای درآمد محدود از مصارف داخلی بلکه برای کسب سود بیشتر و تامین ارز ناشی از صدور مازاد مصرف داخلی انجام می شود که در این خصوص عدم امکان صدور کالا باعث می شود تا سرمایه گذار رغبتی برای ورود به این بخش نداشته باشد.

مرادی تصریح کرد: متاسفانه در سالهای اخیر بحث تحریم، شیوع ویروس کرونا و...، صادرات را با مشکلاتی مواجه کرده و این باعث شده تا سرمایه گذار، عملا در این بخش ریسک نکند.

وی مشکلات زیرساختی و حمایتی را از دیگر چالش ها عنوان کرد و افزود: اگرچه در طول سالهای گذشته اقدامات قابل توجهی در راستای توسعه صنایع تبدیلی در استان اردبیل صورت گرفته، اما باید اذعان کرد که این اقدامات کافی نیست.

مرادی با بیان اینکه کمک دولت به صنایع غذایی و تبدیلی باید شرایط ویژه ای داشته باشد گفت: فردی که تمام سرمایه خود را برای راه اندازی واحد تولیدی و صنعتی پای کار می آورد انتظار دارد که حمایت دولت هم حمایت همه جانبه باشد.

صدور مجوز در قالب بسته‌های تشویقی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود
در همین خصوص رامین صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل به خبرنگار بازار گفت: صدور مجوز در قالب بسته‌های تشویقی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود که در این زمینه صدور تأسیس پروانه محقق شده که این مسئله می‌تواند روند مطلوبی را در این زمینه فراهم کند.

ضرورت توجه به صنایع تبدیلی و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و باغی

وی با اشاره به این که ظرفیت صنایع تبدیلی در سال‌های اخیر افزایش ۴ برابری داشته است، بیان کرد: اقدامات خوبی در استان اردبیل در بخش صنایع تبدیلی به ویژه فرآوری میوه و محصولات سردرختی در دستور کار قرار گرفته که در این زمینه حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اولویت اساسی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل گفت: تأمین نیاز بازار داخلی سعی بر صادرات محصولات خود به شکل کیفی و استاندارد برای افزایش تولیدات واحدها مبنای کار قرار گرفته که در این زمینه برنامه‌های حمایتی از واحدهای تولیدی و صنعتی را اجرایی می‌کنیم.

صادقی تصریح کرد: توسعه صادرات در استان اردبیل با اجرای تمهیدات لازم به عمل آمده و امیدواریم امسال بتوانیم با رفع موانع تولید بتوانیم به تولید دو میلیون تن فرآوری محصولات کشاورزی کمک کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل اظهار کرد: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان اردبیل مورد توجه واقع شده و برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه مبنای کار واقع شده است.

در هرحال به نظر می رسد اهمیت به مقوله صنایع تبدیلی در استان اردبیل احساس شده و در این مسیر ضرورت دارد تا حمایت از سرمایه گذاران نیز به شکل واقعی و با از بین بردن بروکراسی های اداری زائد و ارائه بسته های تشویقی به نحو احسن انجام شود.

کد خبر: ۱۰۰٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha