۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۸
تخم‌مرغ به‌طور غیررسمی گران شد؛ چراغ سبز جهاد کشاورزی برای رسمیت دادن به افزایش قیمت
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

تخم‌مرغ به‌طور غیررسمی گران شد؛ چراغ سبز جهاد کشاورزی برای رسمیت دادن به افزایش قیمت

مشهد- درحالی‌که قیمت تخم‌مرغ بنا بر نرخ تعزیراتی می‌بایست کیلویی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شود اما واقعیت این است که چنین قیمتی در فروشگاه‌های سطح شهر مشهد یافت نمی شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: از هفته گذشته تاکنون قیمت تخم‌مرغ به‌طور غیررسمی در فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی افزایش‌یافته و از قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان به کیلویی ۲۰ هزار تومان تغییر قیمت داده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ نرخ تخم‌مرغ در حال حاضر در مراکز عمده‌فروشی نیز به کیلویی ۱۷ هزار تومان رسیده است و با اختلاف کیلویی هزار تا سه هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها به فروش می‌رسد.

در این راستا وقتی علت گرانی را از مراکز عمده‌فروشی جویا می‌شویم اظهار می‌کنند که مرغداری‌ها دیگر حاضر به فروش تخم‌مرغ به کیلویی ۱۴ هزار تومان درب مرغداری نمی‌شوند و حداقل کیلویی ۲ هزار تومان در حال حاضر به قیمت‌ها افزودند.

بنا بر مشاهدات خبرنگار ما اگرچه تعزیرات حکومتی بر فروش تخم‌مرغ به کیلویی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اصرار و تاکید دارد اما واقعیت این است که هیچ‌یک از فروشندگان این محصول در بازار این قیمت را رعایت نکرده و بسیاری از مصرف‌کنندگان هم با تعجب به این هرج‌ومرج در بازار تخم‌مرغ می‌نگرند!

تولید به‌صرف نیست
در همین حال مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: ما به‌عنوان اتحادیه از ابتدای سال مدام گفتیم دولت بیاید و قیمت‌ها را بازنگری کند تا مرغدار انگیزه پرورش مرغ تخم‌گذار را داشته باشد ولی هنوز تا به امروز هیچ خبری از حمایت‌های دولت نشده است.

تخم‌مرغ به‌طور غیررسمی گران شد؛ چراغ سبز جهاد کشاورزی برای رسمیت دادن به افزایش قیمت

سید حسین موسوی نژاد بیان کرد: متأسفانه مشکل تأمین نهاده‌های طیور هنوز حل‌نشده و لذا بسیاری از تولیدکنندگان برای تأمین دان مرغ با مشکل و به‌ویژه گرانی روبرو هستند.

وی با اشاره به این موضوع که در ارسال نهاده‌های دولتی تأخیر زیادی وجود دارد اذعان کرد: به‌طوری‌که نهاده‌ای که باید یک هفته تا ۱۰ روز به دست مرغدار برسد بعضاً دو تا سه ماه طول می‌کشد.

وی عنوان کرد: این موضوع تاخیر در تامین نهاده موجب شده تا در این مدت مرغدار مجبور  شود نهاده‌های موردنیاز خود را از بازار آزاد خریداری کند.

موسوی نژاد اظهار کرد:  در حقیقت می‌توان گفت نهاده وجود دارد ولی بارگیری و ارسال آن با تأخیر است و لذا درنهایت مرغدار باید دو بار هزینه کند یک‌بار برای دریافت نهاده دولتی در سامانه بازار گاه و دیگری در بازار آزاد.

وی بابیان اینکه هزینه‌های تولید بسیار بالا رفته است تأکید کرد: طبیعی است که با افزایش هزینه‌ها و نبود نهاده تولید در بازار و هم‌چنین گرانی بیش‌ازحد نهاده در بازار آزاد مرغدار توان ثابت نگاه‌داشتن و تحمل قیمت‌های دستوری را ندارد و مجبور به افزایش قیمت است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی به ما گفت: از ابتدای سال تاکنون چندین بار تقاضای بررسی و آنالیز قیمت را داده و از دولت درخواست کردیم تا در این زمینه با صادرات و یا انبار سازی تخم‌مرغ برای مصرف صنایع این صنف را همراهی کند اما متأسفانه گوش شنوایی نیست!

وی یادآور شد: از ابتدای سال جاری قیمت نهاده‌ها ازجمله سویا و ذرت ۲۵ درصد و خدمات مربوط به تولید ازجمله هزینه‌های کارگری، هزینه‌های حمل‌ونقل، داروها و واکسن‌هایی را که استفاده می‌کنیم بسیار افزایش پیداکرده است.

زمزمه افزایش قیمت
گرانی تخم‌مرغ در بازار در حالی به‌طور غیررسمی رقم خورده است که زمزمه‌هایی نیز مبنی برافزایش قیمت با چراغ سبز وزارت جهاد کشاورزی در بازار شنیده می‌شود .

گفته می‌شود وزارت جهاد کشاورزی باقیمت ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان برای هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری موافقت کرده، ولی این قیمت هنوز به‌صورت رسمی اعلام‌نشده است.

شایان‌ذکر است قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ در آذرماه سال ۱۳۹۹ به میزان  ۱۴هزار تومان بود که حدود یک ماه پیش معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای کشاورزی باقیمت ۱۷ هزار و۳۰۰ تومان موافقت کردند ولی به دلیل اینکه قرار است دولت عوض شود هنوز به‌صورت رسمی اعلام‌نشده است.

کد خبر: ۱۰۰٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha