۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
«ارتباط صنعت و دانشگاه» ضرورتی انکارناپذیر
یادداشت؛

«ارتباط صنعت و دانشگاه» ضرورتی انکارناپذیر

تبریز- علی‌رغم تاکید مسئولان آذربایجان شرقی مبنی بر ارتباط مستمر بین دانشگاه و صنعت طی سال‌های اخیر، آنچنان که باید این امر محقق نشده است و دانشگاه و حوزه صنعت در استان هر یک مسیر خود را طی می‌کنند.

طاهر خیری*؛ بازار: علی رغم تاکید مسئولان آذربایجان شرقی مبنی بر ارتباط مستمر بین دانشگاه و صنعت طی سال‌های اخیر، آنچنان که باید این امر محقق نشده است و دانشگاه و حوزه صنعت در استان هر یک مسیر خود را طی می‌کنند. به واقع شراکت بین این دو حوزه در کاربردی کردن علم تولید شده مطلوب و قابل قبول نبوده است.

اگر علم تولید شده دانشگاه در خدمت توسعه و صنعت استان باشد وضعیت بهتری رقم خواهد خورد زیرا این علم به ایجاد ثروت ملی و محصول داخلی منجر می‌شود. از طرف دیگر در نظر داشت که علم تولید شده باید بتواند درد و مشکلی از مشکلات جامعه را حل و فصل کند. برای این کار ضروری است که ارتباط بین دانشگاه و صنعت افزایش یابد.

کتب و مقالات علمی که در قفسه کتابخانه بماند و به کار جامعه نیاید علم نیست. به نظر می‌رسد توجه به مسائل و مشکلات جامعه در مقالات علمی و پروژه‌های دانشگاهی بیشتر مد نظر اساتید و دانشجویان باشد تا مردم از برکات تولیدات علمی منتفع گردند.

ایجاد دفتر مشترک، امضای تفاهم نامه همکاری و انعقاد قراردادهای متقابل بین صنعت و دانشگاه در راستای تعامل دوسویه بین این دو از جمله راهکارهای تحکیم ارتباط صنعت و دانشگاه است.

واقعیت این است مراکز علمی و دانشگاهی استان ظرفیت بالای در کاربردی کردن علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان دارند. برای استفاده از این ظرفیت علاوه بر ایجاد دفتر همکاری مشترک، صنعت استان آغوش خود را برای بهره گیری از اساتید دانشگاهی باز کند و از دانش آنان بهره مند شود. دانشگاه می‌تواند و این قابلیت را دارد نیروی انسانی ماهر و خلاق در زمینه حل مشکلات بخش صنعت استان بر مبنای اقتصاد دانش بنیان تربیت و تأمین کند.

پارک‌های علم و فناوری استان یکی از مراکز تبدیل علم به ثروت و کاربردی کردن ایده‌های خلاق و نوآورانه است. این پارک‌ها از طریق تشویق، ارتقای فرهنگ نوآوری و افزایش رقابت بین شرکت‌هایی که متکی بر علم هستند جریان دانش و فناوری در دانشگاه و صنعت جاری کرده و به رشد صنعت کمک می‌کنند.

تبریز به عنوان کریدور علم و فناوری در کشور مطرح است و وجود مراکز متعدد دانشگاهی، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و از همه مهم‌تر مراکز بزرگ تولیدی این شهر و استان را به قطب اصلی علمی و صنعتی ایران تبدیل کرده است. اگر مسئولان استان عزم شأن را جزم کنند و از جوانان تحصیل کرده صاحب ایده و مهارت حمایت کنند فرصت‌های شغلی بی شماری در حوزه استارتاپ ها و فناوری برای این جوانان خلق می‌شود.

دانشگاه سهند یکی از مراکز معتبر دانشگاهی استان در زمینه اقتصاد دانش بنیان است و اگر از تولیدات علمی و فناوری دانشجویان این دانشگاه حمایت و پشتیبانی شود هم صنعت استان و هم جامعه منتفع خواهد شد و پیشرفت روزافزون این خطه را شاهد خواهیم بود و حتی فناوری تولیدی جوانان آذربایجانی را به خارج از کشور صادر می‌کنیم.

*روزنامه نگار

کد خبر: ۱۰۰٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha