۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
پیش‌بینی نوسان شاخص در هفته «پیش رو»| شستا؛ کشتی نجات بازار سرمایه
تحلیل هفتگی بورس؛

پیش‌بینی نوسان شاخص در هفته «پیش رو»| شستا؛ کشتی نجات بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نماد شستا توانست تأثیر مثبتی روی روند بازار بگذارد، مطرح کرد: بازار هفته آینده هم نوسان خواهد داشت.

بازار؛ گروه بورس: هفته‌ای که گذشت، یک هفته بسیار جالب برای نه تنها بازار سرمایه، بلکه برای دیگر بازارهای موازی بود چراکه همه بازارها تنها پس از سه روز فعالیت با یک تعطیلی غیر قابل پیش‌بینی روبرو شدند، اما در همین سه روز فعالیت، شاخص کل بورس ۰.۴ درصد رشد داشت که رشد قابل توجهی به نظر نمی‌رسید و همچنان مقاومت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی روی دوش شاخص کل سنگینی می‌کند.

بازارهای طلا، دلار، سکه و بورس هفته پایانی تیر را کم‌نوسان به پایان رساندند و می‌توان گفت که در یک هفته اخیر تقریبا هیچ یک از بازارهای گفته رشد یا افت قابل توجهی نداشتند. بورس در این سه روز فعالیت خود، ۶ هزار واحد رشد کرد و شاخص کل خود را به یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحدی رساند.

مسلم شجاعی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات بورس در روزهای گذشته اظهار کرد: در دو هفته اخیر، شاخص بورس با رشدی حدود ۳ درصدی همراه بود؛ به طوری که از یک میلیون و دویست و هفتاد هزار به یک میلیون و سیصد و یازده هزار واحد رسید. در هفته اخیر، تقریبا شاخص بدون تغییر به کار خود ادامه داد زیرا روز یکشنبه افتی در حدود ۸ هزار واحد داشت و در روز دوشنبه به همین میزان رشد داشته است. از نظر تکنیکالی، مقاومت شاخص در همین حدود یعنی یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحد می‌باشد.

وی در ادامه مطرح کرد: فصل برگزاری مجامع و اخبار شرکت‌ها در خصوص تقسیم سود آن‌ها توانست تأثیرات مثبتی بر بازار داشته باشد و با توجه به خبر افزایش سرمایه در نماد شستا، شاهد رشد این نماد و نمادهای زیر مجموعه آن مانند تاپیکو و تیپیکو بودیم؛ به نحوی که نماد شستا و تاپیکو پر حجم معامله شده و بیشترین تاثیر را در شاخص داشت.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: از دیگر نمادهایی که بیشترین تاثیر مثبت را در آخرین روز معاملاتی یعنی دوشنبه بر شاخص داشته‌اند، می‌توان اخابر، مپنا، فارس، کچاد و کگل را نام برد.

شجاعی درباره روند پیش روی بازار سرمایه گفت: با توجه به رشد شاخص و رسیدن آن به نقطه مقاومت، همچین نزدیک شدن به آغاز به کار دولت جدید، پیش‌بینی می‌شود در هفته آینده نیز شاخص در همین حدود نوساناتی داشته باشد. توصیه ما به سهامداران این است که با احتیاط عمل کرده و همچنان به سهام بنیادی توجه بیشتری داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این خصوص سهامداران حتما به سود و فروش شرکت‌ها و نسبت‌هایی مانند (P/E و P/S) توجه داشته باشند. مواردی مانند بحث آب و برق در صنایعی نظیر فولاد و سیمان می‌تواند بر فعالیت و نهایتا سود این شرکت‌ها تاثیرگذار باشد. قاعدتاً با رفع این مشکلات می‌توان آینده بهتری را برای این صنایع در نظر گرفت.

کد خبر: ۱۰۰٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha