۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
توازن بین تولید و عرضه سیمان در خراسان شمالی بر هم خورد| انگشت اتهام به سوی دلالان
بازار گزارش می‌دهد؛

توازن بین تولید و عرضه سیمان در خراسان شمالی بر هم خورد| انگشت اتهام به سوی دلالان

بجنورد- حکایت نبود سیمان در بازار حکایت تشنگی در لب دریا است، بنابه گفته مسئولان کارخانه سیمان بجنورد مشکلی در تأمین سیمان نیست اما مردم می‌گویند سیمان در مصالح‌فروشی یافت نمی شود.‌

بازار؛ گروه استان‌ها: گرانی سیمان، ورود دلالان به بازار این محصول و نابسامانی در عرضه آن سبب گلایه مردم خراسان شمالی شده است. مسئولان می‌گویند قیمت سیمان افزایش نیافته است اما مردم می‌گویند مصالح‌فروشان سیمان را باقیمت بیشتری می‌فروشند، از طرفی این محصول در این فصل و در اوج اجرای پروژه‌های عمرانی، نایاب شده است.

 ناآشنایی مصالح‌فروشان از بورس یکی از معضلات این حوزه محسوب می شود امروز با توجه به اینکه سیمان در بورس عرضه می‌شود اما عدم آگاهی مصالح‌فروشان بجنورد از این شیوه عرضه سبب شده تاکنون موفق به دریافت کد بورسی نشوند و از طرفی توان مالی برای خرید انبوه سیمان را ندارند.

در این میان برخی شرکت‌ها با دریافت کد بورسی، میزان قابل‌توجهی سیمان را خریداری و دپو کرده‌اند اما این شرکت‌ها در این استان عرضه  ندارند و به نظر می‌رسد این محصول را در انتظار افزایش قیمت، انبار کرده‌اند، برخی از شرکت‌ها هم سیمان را باقیمت بالاتری در خارج از این استان می‌فروشند.

حضور دلالان در بازار سیمان
رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی مرکز خراسان شمالی در گفتگو با بازار می‌گوید: کمبود سیمان و مشکل تأمین آن از دی‌ماه پارسال گریبان گیر مردم است، در مقطعی از سال قطعی گاز و مشکل مازوت به‌عنوان سوخت دوم کارخانه سیمان و در مقطعی قطعی برق سبب شد تا تولید این محصول کاهش یابد اما چند وقتی است که بازار بجنورد خالی از سیمان است و در این زمینه افزایش تقاضا و فعالیت دلالان علت اصلی ایجاد این مشکل است.

 ناآشنایی مصالح‌فروشان از بورس یکی از معضلات این حوزه محسوب می شود امروز با توجه به اینکه سیمان در بورس عرضه می‌شود اما عدم آگاهی مصالح‌فروشان بجنورد از این شیوه عرضه سبب شده تاکنون موفق به دریافت کد بورسی نشوند

مهدی کمالی با بیان اینکه با کمبود جدی سیمان در بازار روبه‌رو هستیم، با قطع برق و تعطیلی کارخانه تولید سیمان، میزان تولید کم شد البته این مشکل سراسری بود و در تمام کشور رخ داد، افزود:  اخیراً میزان شکایات از گران‌فروشی سیمان افزایش‌یافته، هر پاکت سیمان باید ۳۲۴ هزار ریال فروخته شود اما باقیمت ۵۵۰ هزار ریال فروخته‌شده است.

وی با بیان اینکه  اگر روزی ۵۰۰ تن سیمان در بازار بجنورد توزیع شود بازهم کم است، اکنون بازار خالی است اگر نیمی از این میزان به دست مردم برسد التهاب سیمان در بازار فروکش می‌کند، گفت: دلالان در بازار سیمان فعال بوده و این محصول را از بجنورد به سایر استان‌ها به‌ویژه استان‌های شمالی، منتقل می‌کنند، این افراد هر پاکت سیمان را که قیمت آن ۳۲۴ هزار ریال است به ۴۰۰ هزارتا ۴۵۰ هزار ریال خرید می‌کنند و در استان‌های شمالی به قیمت یک‌میلیون ریال می‌فروشند.

توازن بین تولید و عرضه سیمان در خراسان شمالی بر هم خورد | انگشت اتهام به سوی دلالان

ضرورت دریافت کد بورسی
رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی مرکز خراسان شمالی می‌گوید: اکنون سیمان در بورس عرضه می‌شود و هر فرد می‌تواند با دریافت کد بورسی برای تأمین سیمان اقدام کند، متأسفانه در ارائه کد بورس، پروانه کسب درخواست نمی‌شود و هر فرد می‌تواند کد بورسی دریافت کند و وارد بازار سیمان شود، البته دریافت کد بورسی زمان‌بر است و مسائل مالیات هم دارد به همین علت دلالان سیمان را از مصالح‌فروشی‌ها دریافت می‌کنند و باقیمت بالاتر در سایر استان‌ها می‌فروشند.

کمالی گفت:  شرکت‌هایی هم هستند که در شهرستان‌های مختلف استان فعال بوده و قبلاً خرید عمده داشته‌اند و اکنون حواله‌هایشان مانده است، این شرکت‌ها سیمان را دپو شده را باقیمت بالاتر به استان‌های شمال و یا سایر استان‌ها می‌فروشند و از عرضه آن به متقاضیان این استان خودداری می‌کنند از سوی دیگر علت دیگر التهاب در بازار سیمان، افزایش تقاضا برای خرید است،  زمزمه‌های گرانی سبب شده تا تقاضا افزایش یابد ازاین‌رو بازار با کمبود روبه‌رو شده است.

شرکت‌هایی هم هستند که در شهرستان‌های مختلف استان فعال بوده و قبلاً خرید عمده داشته‌اند و اکنون حواله‌هایشان مانده است، این شرکت‌ها سیمان را دپو شده را باقیمت بالاتر به استان‌های شمال و یا سایر استان‌ها می‌فروشند و از عرضه آن به متقاضیان این استان خودداری می‌کنند

وی اشاره به اینکه سیمان از طریق بورس خریداری می‌شود  قیمت در بورس تعیین می‌شود می‌افزاید: در این فصل، میزان ساخت‌وساز مصرف سیمان بالا است و البته کمبود سیمان افراد را نگران و گلایه‌مند کرده است اما از مردم انتظار می‌رود عجله  نداشته باشند و بیش از نیاز خرید نکنند تا با کاهش میزان تقاضا، قیمت‌ها افزایش نیابد.

عدم آشنایی اصناف به بورس
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار؛ با اشاره به اینکه قطعی برق سبب شد تا میزان تولید در کارخانه سیمان کاهش یابد می‌گوید: با پیگیری‌های انجام‌شده، مشکل برق کارخانه سیمان بجنورد حل می‌شود و میزان برق بیشتری به این واحد صنعتی اختصاص می‌یابد.

مهرداد داوود زاده بابیان اینکه یکی از مشکلات در بازار سیمان ناآشنا بودن اصناف به عرضه این محصول در بورس است اظهار می‌دارد: سیمان در بورس عرضه می‌شود و در این زمینه واحدهای صنفی باید نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کنند اما این بازاریان در این زمینه سهل‌انگاری کرده‌اند، البته قرار است در این زمینه پیگیری‌های لازم انجام و این بازاریان کد بورس دریافت کند.  یک مشکل دیگر این است که اصناف و خرده‌فروشان استان توان مالی برای خرید سیمان به میزان انبوه و عمده ندارند ازاین‌رو در تأمین این محصول مشکل ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون بیشتر خرده‌فروشان در استان حوله‌ای ندارند و تمام سیمان‌ها عرضه‌شده است گفت: اکنون سیمان در کارخانه سیمان موجود است و مشکلی در تأمین نیست اما خرده‌فروشان باید برای خرید کد بورسی داشته باشند.

۶۰واحد کد بورسی ندارند
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان می‌کند: بیش از ۶۰ واحد مصالح‌فروشی در بجنورد وجود دارد که بیشتر آنان کد بورسی ندارند از سوی دیگر  کارخانه سیمان بجنورد مکلف شده است از خروج سیمان تا زمانی که به نیاز استان پاسخ داده نشده و هم استانی‌های دارای حواله سیمان دریافت نکرده‌اند، خودداری کند.

داوودزاده با بیان اینکه روزانه پنج هزار تن سیمان در کارخانه سیمان بجنورد تولید می‌شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد از این محصول در اخل استان به مصرف می‌رسد، تاکید کرد:  جولان دلالان در بازار سیمان یکی از مسائلی است که در دست رصد و پیگیری قرار دارد تا بتوانیم انها را شناسایی کنیم.

توازن بین تولید و عرضه سیمان در خراسان شمالی بر هم خورد | انگشت اتهام به سوی دلالان

مشکلی در تأمین سیمان نیست
معاون فنی شرکت سیمان بجنورد نیز در گفتگو با بازار؛ بابیان اینکه مشکلی در تأمین سیمان وجود ندارد و اکنون روزانه بیش از چهار هزار تن از این محصول عرضه می‌شود می‌گوید: قطعی برق سبب شد تا تولید در این واحد صنعتی کاهش یابد، اما در روزهای اخیر روزانه بیش از چهار هزار تن از این محصول عرضه می‌شود همچنین باید گفت ۲۵ هزار تن سیمان پیش‌فروش شده و آنان که پیش‌تر خرید داشته‌اند می‌توانند سیمان تحویل بگیرند.

مشکلی در تأمین سیمان وجود ندارد و اکنون روزانه بیش از چهار هزار تن از این محصول عرضه می‌شود

محسن لک  با اشاره به اینکه عرضه سیمان از طریق بورس انجام می‌شود، درباره تعطیلی بورس با تعطیلی کرونایی بازار تهران می‌افزاید: اکنون ۲۵ هزار تن سیمان به‌صورت پیش‌فروش حواله صادرشده است، برای عرضه این میزان سیمان هیچ مشکلی وجود ندارد و در صورت اتمام این میزان سیمان برای تحویل بیشتر اقدام می‌شود. مشکل سیمان در خارج از استان است چرا که محصول تولیدی شهرتسان بجنورد، از استان خارج‌شده و باقیمت بالاتر عرضه می‌شود.

دلال‌بازی در بورس
معاون صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم دراین‌باره در گفتگو با بازار؛ با بیان اینکه هدف از عرضه سیمان در بورس، تعادل در عرضه و تقاضا است اما نتیجه مطلوب حاصل نشد و نتیجه عکس شد، می گوید:  اکنون علاوه بر کمبود سیمان، مشکل افزایش قیمت هم مشکل‌ساز شده است، در بورس زمینه دلال‌بازی فراهم‌شده و یکی از مهم‌ترین علل کمبود و بالا رفتن قیمت سیمان در بازار چنین است.

علی‌اصغر رضازاده تصریح می‌کند: زمانی که اعلام شد سیمان در بورس باید عرضه شود، تعدادی از واحدهای مصرف‌کننده شرایط لازم برای دریافت کد بورسی را نداشته و همین امر سبب شده تا این افراد در حال حاضر با مشکل جدی مواجه شوند و اگر قرار بود این طرح اجرایی شود باید چند ماه قبل‌تر اعلام می‌شد تا این افراد نیز اقدامات لازم را انجام می‌دادند.

در نهایت باید دید برای مقابله با دلالی و تناسب بازار سیمان در خراسان شمالی چه تمهیداتی اندیشیده می شود.

کد خبر: ۱۰۰٬۱۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha