۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳
وضعیت بورس پس از مجامع؛ صعود با شیب ملایم| ارزنده‌ترین محل سرمایه‌گذاری، در انتظار بازگشت اعتماد
تحلیل هفتگی بازار سرمایه؛

وضعیت بورس پس از مجامع؛ صعود با شیب ملایم| ارزنده‌ترین محل سرمایه‌گذاری، در انتظار بازگشت اعتماد

کارشناس بازار سرمایه ضمن توضیحاتی درباره وضعیت بازار سهام پس از برگزاری مجامع گفت: بازار سهام، ارزنده‌ترین و بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در کشور است.

بازار؛ گروه بورس: علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات این هفته بورس اظهار کرد: تعطیلات بازار سرمایه در این هفته پیش‌بینی شده نبود، اما روند بازار صعودی است چراکه شرکت‌های بزرگ کشور با افزایش فروش ناشی از صادرات مواجه هستند و قیمت‌های جهانی هم افزایش پیدا کرده‌اند و نرخ دلار با قیمت بالایی تثبیت شده است و اخبار خوبی هم از مجامع شرکت‌های بورسی می‌شنویم.

هفته پیشرو، هفته بازگشایی‌هاست. خیلی از شرکت‌هایی که مجمع عمومی برگزار کرده‌اند،  بازگشایی خواهند شد و عمده تمرکز روی بازگشایی این نمادهاست بنابراین، ممکن است که یک نوسان را  داشته باشیم

وی در ادامه تصریح کرد: در مجامع شرکت‌ها اخبار خوبی به گوش می‌رسد و نشان می‌دهد که تولید و فروش این شرکت‌ها خوب بوده و گزارش‌ها نوید یک سال خوب برای شرکت‌های تولیدکننده دارد و به طور کلی، می‌توان گفت روند امسال، یک روند صعودی است، اما این شیب صعودی نمی‌تواند تند باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اعتماد به بازار سرمایه به دلیل افت‌های شاخص در سال گذشته کمی کمرنگ شده است، گفت: بازگشت اعتماد به بازار کمی زمان‌بر است بنابراین، شیب معاملات صعودی و ملایم است که به تدریج این روند قدرت هم خواهد گرفت و از طرفی، گزارش سه ماهه شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده به خصوص در گروه‌های پتروشیمی، پالایشگاه و فلزات اساسی خیلی خوب است.

تاجبر در مورد معاملات هفته آینده بیان داشت: هفته پیشرو، هفته بازگشایی‌هاست. خیلی از شرکت‌هایی که مجمع عمومی برگزار کرده‌اند، در هفته آینده بازگشایی خواهند شد و عمده تمرکز روی بازگشایی این نمادهاست بنابراین، ممکن است که یک نوسان را در هفته بعد داشته باشیم، اما نباید کوتاه‌مدت به بازار نگاه کرد. در حال حاضر با توجه به قانون مالیات بر عایدی و شرایط بازارهای موازی، گزینه بهتری جز بازار سهام برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد و در بازه ۶ ماهه اخیر می‌توان با قطعیت به این نتیجه رسید.

وی اضافه کرد: ما باید برای تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری روی گروه‌های معاملاتی، بازار را به دو مقطع را تقسیم کنیم. در این میان، بحث برجام در بازار وجود دارد بنابراین، تا پیش از تصمیم‌گیری درباره برجام یک مقطع زمانی وجود دارد و پس از تفاهم برجام هم یک مقطع زمانی دیگر در بازار وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش از توافقات برجام اظهار کرد: قبل از تفاهم برجامی، گروه‌های تولیدکننده و صادرکننده کشور در کنار گروه پالایشی‌ها، بهترین گروه برای سرمایه‌گذاری هستند که در حال حاضر، گزارش‌های خوبی از فعالیت خود دارند چراکه نرخ‌های جهانی و نرخ ارز در این گروه‌ها تأثیر بسزایی دارند بنابراین، شرکت‌های حاضر در گروه‌های فلزات اساسی از جمله تولیدکنندگان مس، فولاد، روی و سنگ آهن و گروه‌هایی که صادرات دارند، بهترین گروه برای سرمایه‌گذاری هستند.

در مجامع شرکت‌ها اخبار خوبی به گوش می‌رسد و نشان می‌دهد که تولید و فروش این شرکت‌ها خوب بوده و گزارش‌ها نوید یک سال خوب برای شرکت‌های تولیدکننده دارد و به طور کلی، می‌توان گفت روند امسال، یک روند صعودی است، اما این شیب صعودی نمی‌تواند تند باشد

تاجبر افزود: در صورتی که گشایشی در روابط بین‌المللی حاصل شود و برجام به نتیجه مثبت برسد، بانک‌ها و شرکت‌های خودروسازی هم می‌توانند به جمع اهداف سرمایه‌گذاری اضافه شوند، اما باید به این نکته اشاره کرد که چیزی بدتر از وضعیت کنونی در روابط بین‌الملل ما وجود ندارد و اگر برجام به نتیجه‌ای نرسد، نرخ دلار قطعا بالاتر خواهد رفت و باز هم راه حل سپر در برابر تورم انتظاری، بازار سرمایه است، ولی امیدواریم برجام به نتیجه برسد چراکه خیلی از شرکت‌های ما برای دور زدن تحریم‌ا و انتقال کالا هزینه‌هایی پرداخت می‌کنند و با این تفاهم این هزینه‌ها رفع می‌شوند و صادرات بهتر خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۰٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha