۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴
خط لوله نفت گوره - جاسک سریع‏‌ترین مگاپروژه تاریخ صنعت نفت ایران است
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت:

خط لوله نفت گوره - جاسک سریع‏‌ترین مگاپروژه تاریخ صنعت نفت ایران است

بوشهر- مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: خط لوله نفت گوره - جاسک، سریع‌‏ترین مگاپروژه تاریخ صنعت نفت کشور در دوران حدود ۲ ساله در بدترین شرایط تحریمی اجرا شد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت کشور، تورج دهقانی اظهار داشت: خط لوله نفت گوره - جاسک در بخش خشکی مشتمل بر یکهزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ، پنج ایستگاه پمپاژ، ۲ ایستگاه عملیاتی بین راهی، یک ایستگاه پایانه انتهایی، ۲۰ مخزن ذخیره سازی، ۱۱ پست برق و ۳۰۰ کیلومتر خط انتقال برق است.

وی بیان کرد: هدف از اجرای کل طرح انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از منطقه گوره استان بوشهر به منطقه جاسک در استان هرمزگان است که امروز با ۸۵ درصد پیشرفت در بخش خشکی طرح، تکمیل یکهزار کیلومتر خط لوله، ایستگاه شماره ۲ در شهر اهرم (شهرستان تنگستان)، ۲ ایستگاه عملیاتی بین راهی و یک ایستگاه پایانی و پست‌های برق و خطوط انتقال برق مرتبط با این ایستگاه‌ها به طور کامل آماده بهره‌برداری شده‌است.

دهقانی ادامه داد: این بخش در فاز نخست با هدف انتقال روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز طراحی شده‌است.

وی عنوان کرد: این طرح امروز در حالی به بهره‌‎برداری می‏‌رسد که تا اوایل سال ۹۸ به دلیل نبود امکان تامین ورق و لوله سرویس ترش ناشی از تحریم‌های اقتصادی به عنوان اصلی ترین قدم این طرح شروع نشده بود.

دهقانی ادامه داد: در چنین شرایطی و به دلیل امتناع طرف‌های خارجی از تعهدهای خود متخصصان داخلی شرکت مهندسی و توسعه نفت با لطف خداوند و همت و عرق ملی با استقرار در شرکت‌های زنجیره تولید فولاد مبارکه، فولاد اکسین و شرکت‌های لوله ساز با همکاری تنگاتنگ و مستمر بعد از ۶ ماه تلاش بی وقفه و مکرر در خرداد ۹۸ امکان تولید لوله سرویس ترش ۱۰۰ درصد ایرانی را محقق کردند.

وی گفت: این گام مهم مقدمه‌‏ای برای خلق اعتماد به نفس و اطمینان نسبت به امکان تامین سایر اقلام از سازندگان داخلی بود و در واقع این طرح و اقدام‌‏های عالمانه و جسورانه مهندسان و کارشناسان نه تنها در استفاده از توانمندی داخلی با حدود ۹۵ درصد سهم داخل نمونه است بلکه در کمک به سازندگان داخلی برای خلق توانمندی داخلی پیشرو بوده است به گونه‌ای که طرح خط لوله گوره-جاسک را می‌توان به عنوان پیشران تحرک سایر صنایع وابسته و مصداق بارز خنثی سازی تحریم ها به تعبیر رهبر معظم انقلاب عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با قدردانی از حمایت‌های رئیس جمهوری، وزیر نفت و شرکت ملی نفت ایران برای اجرا این طرح اظهار داشت: این همه دستاورد در یک طرح که نیازمند تحرک اقتصاد کشور در دوران پیش رو است جز با همت و تلاش تمام ارکان اجرای طرح حاصل نمی‌شد.

دهقانی اظهار داشت: این همه فعالیت در حداقل زمان ممکن و ثبت رکوردهای جهانی در این طرح نتیجه تلاش‌های جهادگونه‌ی است که به پاس خون شهدای بزرگ این سرزمین محقق شده است.

وی افزود: اگر امروز صحبت از احیا ۲۵۰ شرکت سازنده داخلی و ساخت اولین بار شیرهای غول پیکر ۴۲ اینچ و پمپ‌های سه مگاواتی در کشور تولید و برای نخستین بار سیستم یکپارچه ایرانی به طور کامل ساخته می شود و پست برق ۴۰۰ کیلوولت خورموج و چندین پست دیگر به همراه بیش از ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال برق در کمتر یک سال در برابر چهار سال متعارف آماده می‌شود این مهم ثمره تعهد، دانش و تسلط متخصصان داخلی است که در این طرح سنگ تمام گذاشتند.

بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت با ارزش سرمایه گذاری ۵۳ هزار میلیارد تومان روز پنجشنبه با حضور ویدیو کنفرانسی رئیس جمهوری آغاز شد.

کد خبر: ۱۰۰٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha