۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
نرخ تورم افزایش می یابد اما «ابرتورم» نداریم| روشن شدن موتور تورم در پی رشد نقدینگی
کارشناسان در گفتگو با «بازار»:

نرخ تورم افزایش می یابد اما «ابرتورم» نداریم| روشن شدن موتور تورم در پی رشد نقدینگی

با وجود هشدارها نسبت به مواجهه اقتصاد ایران با تورم سنگین در ماههای آینده اما کارشناسان معتقدند ایران با «ابرتورم» روبه رو نمی شود و راه برون رفت از چنین بحرانی تکیه بر توان داخل و ارتباط با دنیا است.

اسدالله خسروی؛ بازار: هشدار ریس اتاق بازرگانی تهران درباره مواجه کشور با تورمی که تا کنون تجربه نشده است در ماههای آینده، فعالان اقتصادی، مردم و مسئولان را نگران کرده است. نگرانی از این که کشور هم اکنون شرایط سخت اقتصادی را می گذراند و مردم از افزایش بی حد و حصر قیمت ها به ستوه آمده اند، وضعیت تولید نامساعد و کسب وکارها رونق چندانی ندارند حال با متورم شدن اقتصاد در ماههای آینده و رشد دوباره قیمت ها بدنبال افسارگسیختگی تورم چگونه می توان در مقابل چنین بحرانی ایستاد و امورات زندگی را گذراند. از طرفی با توجه به روی کارآمدن دولت جدید و میراث نامیمنون بدهی های سنگین چون کسری بودجه، تامین سررسید اوراق بدهی و... که از دولت روحانی برای رئیسی رئیس جمهور منتخب به جای می ماند در کنار تحریم ها، رکود اقتصادی مهار تورم را در کشور سخت کرده است.

رشد نقدینگی بی دلیل بی توجهی مسئولان در مهار این شاخص اقتصادی، موتور تورم را را روش کرده است که تبعات آن به گرانی کالا و خدمات در بازار و آشفتگی بازارهای سرمایه گذاری منجر شده است

رشد نقدینگی که کنترل نشد تا اقتصاد کشور به قهقرا رود
البته سالهاست که کارشناسان هشدارهای لازم را درباره مواجه کشور با ابرتورم و به هم ریختگی اقتصاد به دلیل رشد سرسام آور نقدینگی را می دهند. اما متاسفانه طی این سالها اقدام خاصی در راستای هدایت نقدینگی به سمت تولید و جلوگیری از رشد آن به کار گرفته نشد و به جای چاره اندیشی  روز به روز بر حجم نقدینگی اضافه شده است.

رشد نقدینگی که موتور تورم را روشن کرده و تبعاتی چون گرانی همه کالا و خدمات و آشفتگی بازارهای سرمایه گذاری را در ‍‍پی دارد. سئوال مردم از مسئولان این است که چرا باید روز به روز شاهد افزایش قیمت ها در بازار باشند و هیچ کنترلی از سوی نهادهای نظارتی به چشم نمی خورد. درست است که ایران در شرایط تحریم به سر می برد اما چرا باید تولید کنندگان و فروشندگان در تعیین و توزیع قیمت کالاها مختار باشند و مردم بی نوا زیرچرخ بی تدبیری مدیران له شوند.

هر چند نرخ بالای تورم نگران کننده است، اما اقتصادانان نظرات متفاوتی را در زمینه مهار این شاخص مهم اقتصادی مطرح می کنند. برخی می گویند؛ درست است که تحریم ها باعث رشد نرخ تورم در کشور شده است اما حرکت در مسیر شکوفایی اقتصاد با توجه به ظرفیت های بالای ایران در بخش های مختلف به موجب برخورداری کشور از منابع طبیعی و..بنابراین در صورت برنامه ریزی درست می توان کشور را در شرایط تحریم به درستی اداره کرد. این در حالی است که برخی دیگر با اظهارنظرهای بعضا غیرکارشناسانه درباره آینده اقتصاد کشورسعی دارند تا بذر نامیدی در دل مردم بیفشایند.

بخش خصوصی که درد اقتصاد را به خوبی می داند باید با همکاری دولت درمان را نیز تجویز کند نه اینکه فقط به فکر زراندوزی و کسب درآمدهای بالا باشند

اظهار نظر درباره مواجه کشور با تورم بسیار سنگین، دلسوزی، یا ایجاد بذر ناامیدی در دل مردم؟
«علی حیدری» کارشناس خبره اقتصادی و بازارهای مالی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» گفت: اینگه برخی افراد صاحب کرسی در اتاق های بازرگانی که ارتباط بسیار نزدیکی با دولت و تصمیم گیران اقتصادی دارند، اما اعلام می کنند تورم تا چند ماه آینده در کشور فورانی می شود، چرا به جای این اظهارات ناامید کننده راهکارهای درست و اصولی را برای مهار تورم و نقدینگی به دولت ارایه نمی کنند، جای تعجب دارد.

وی به اظهارت خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران درباره رشد بالای تورم در ماههای آینده اشاره کرد و گفت: مردم اکنون نیازی به گفتار درمانی ندارند چرا که این موضوع دردی را درمان نمی کند با این وجود این افراد به جای چنین اظهاراتی باید راهکارهای لازم را برای مهار تورم به دولت بدهند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:‌ نزدیکترین افراد به دولت و حاکمیت بخش خصوصی سرشناس هستند که به موضوعات اقتصادی روز کاملا آگاه هستند، بنابراین بخش خصوصی که درد اقتصاد را به خوبی می داند باید با همکاری دولت درمان را نیز تجویز کند نه اینکه فقط به فکر زراندوزی و کسب درآمدهای بالا باشند.

حیدری خاطرنشان کرد:‌ ازآنجایی که بخش خصوصی فعال با دولت ارتباط نزدیکی دارند، با این وجود این بخش به عنوان نمایندگان پارلمان بخش خصوصی باید درباره کاهش میزان تحریم ها البته با حفط اقتدار با دولت صحبت کنند چرا که چه بخواهیم و چه نخواهیم تا مرزها بر روی اقتصاد کشور باز نشود تورم همچنان با رشد بالا را خواهیم داشت و مشکلات اقتصادی در بازار و کل اقتصاد ادامه دار خواهد بود.

کارشناسان و تصمیم گیران درحیطه اقتصاد آموخته های خود را به روز نکرده آنها همچنان با تفکر و رویکرد ۶۰ سال پیش که دارند می خواهند اقتصاد کشور را اداره کنند

رانتی که فعالان اقتصادی در اتاقهای بازرگانی از جایگاهی که دارند استفاده می کنند
وی تصریح کرد:‌ همه به خوبی می دانند که فعالان اتاق های بازرگانی که رابط بین بخش خصوصی و دولت هستند رانت های فراوانی را دارند و از امتیاز و سودهای زیادی در بخش تجارت برخوردارند آنها در زمان غیر تحریم فعالتر و بسیار کاراتر خواهند بود درچنین شرایطی برگزاری جلسات دولت با بخش خصوصی برای حل مشکلات بخصوص ایجاد راهکارهای اصولی آنگونه که تورم افزایشی نشود و اقتصاد بر مدار رونق قرارگیرد باید بیش از پیش افزایش یابد.

این اقتصاددان عمده ترین مشکل اقتصاد کشور را وجود کارشناسان و مشاوران ضعیف در بدنه دولت دانست و افزود: کارشناسان و تصمیم گیران درحیطه اقتصاد آموخته های خود را به روز نکرده آنها همچنان با تفکر و رویکرد ۶۰ سال پیش که دارند می خواهند اقتصاد کشور را اداره کنند که خروجی آن متاسفانه سیگنال های غلطی است که توسط آنها به دولت داده می شود تا اقتصاد کشور به چنین روزی مبتلا شود.

حیدری یکی دیگر از مشکلات اقتصاد کشور را عدم استقلال بانک مرکری عنوان کرد و افزود: تا زمانی بانک مرکزی تابع دستورات دولت باشد نباید گفت چرا تورم به این شکل افزایش و یا نقدینگی رشد کرده است.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی به خودی خود در کشور ایجاد نمی شود و ریشه در برخی مسائل دارد به طور مثال تا زمانی که پرونده اف ای تی اف( با حفظ چارچوب ها) یک بار برای همیشه بسته نشود، همچنان باید شاهد مشکلات اقتصادی باشیم چرا که از ۱۹۸ کشور دنیا که سازمان ملل آن را به رسمیت می شناسد ۱۹۵ کشور اف ای تی اف را پذیرفته اند.

زمانی ایران با ابرتورم مواجه می شود که مثل کشور ونزوئلا یا دیگر کشورها بدهی خارجی سنگینی داشته باشد اما بحمدالله ایران بدهی خارجی نداردپس بنابراین با ابرتورم روبه رو نخواهد شد

ایران هیچ وقت با ابر تورم مواجه نمی شود
«ایمان اسلامیان» دیگر کارشناس اقتصادی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» می گوید: اینکه می گویند ایران با تورمی مواجه خواهد شد که تا به حال تجربه نکرده است شاید تورم با رقم بالایی در ماههای آینده رخ دهدٰ اما ایران هیچ وقت با ابرتورم مواجه نخواهد شد.

وی افزود: زمانی ایران با ابرتورم مواجه می شود که مثل کشور ونزوئلا یا دیگر کشورها بدهی خارجی سنگینی داشته باشد اما بحمدالله ایران بدهی خارجی ندارد، پس بنابراین با ابرتورم روبه رو نخواهد شد.

همچنین «اسفندیارشاه منصوری» کارشناس مالی نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره علل رشد نرخ تورم در کشور گفت:‌ رشد نقدینگی طی چند سال اخیر بخصوص امسال بی سابقه بوده است و اکنون حدود ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان است این رقم که به مانند سیلی است که هر آن می تواند اقتصاد کشور را با خود ببرد نیازمند چاره اندیشی اصولی است که حل آن در گرو سیاست گذاری های درست بخصوص حل مشکلات برحام است.

ساختار اقتصادی زمانی به هم می ریزد که به جای ورود پول به کشور از طریق تجارت پول بی پشتوانه چاپ شود

بروز تورم ۷۰ درصدی در صورت عدم توافقات برجامی 
وی با بیان اینکه چنانچه روند مذاکرات برجامی عواید خاصی را در برنداشته باشد تورم بیش از ۷۰ درصدی را در ماههای آینده شاهد خواهیم بود افزود:‌ دولت به دلیل عدم درآمدهای لازم برای تامین نیازهای ضروری مجبور می شود اقدام به انتشار پول بی پشتوانه کند که این رویکرد، نقدینگی حجیم را حجیم تر کرده و اقتصاد را به پرتگاه می کشاند. چرا که افزایش میزان نقدینگی موتور تورم را روشن کرده و تورم روز به روز متورم تر خواهد شد.

این کارشناس مالی اضافه کرد:‌ رشد نقدینگی که تورم زاست به مانند پدری می ماند که درآمد چندانی نداشته باشد و برای تامین امورات زندگی و حفظ جان خود و فرزندانش به ناچار اقدام به قرض و دریافت وام کند اما نتوانند به تعهدات خودعمل کند این انباشت قرض بالاخره مشکل افرین خواهد شد. دولت نیز اکنون با کسری بودجه مواجه است و چون درآمدی ندارد و از طرفی باید حقوق کارمندان خود را بپردازد و نیازهای اصلی کشور را تامین کند بنابراین دست به استقراض می زند که نتیجه این اقدام رشد نقدینگی و تورمی است که روز به روز بر رقم آن در کشور افزده تر می شود.

شاه منصوری در ادامه خاطر نشان کرد:‌ ساختار اقتصادی زمانی به هم می ریزد که به جای ورود پول به کشور از طریق تجارات پول بی پشتوانه چاپ شود. متاسفانه اکنون اقتصاد کشور تا حدودی با این شیوه اداره می شود که تبعات آن تورم سنگینی است که در صورت عدم چاره اندیشی کشور را فرا می گیرد.

وی افزود: حل این مشکلات در گرو مذاکرات برجام است حال از آنجایی که روند مذاکرات برای ایجاد توافقات طولانی شده است این احتمال وجود دارد که طرف مذاکره کننده بخواهد با تیم دولت جدید بر سر میز مذاکره بنشیند. حال امیدواریم دولت جدید با رعایت اصول و تفکری که دارد برنامه خود را در راستای بهبود معیشت مردم و ایجاد راهکارهای درست آنگونه که به کاهش نرخ تورم و ارتباط با دنیا باشد طرح ریزی و اجرا کند.

بنا به این گزارش، اگر چه اقتصاد ایران شرایط مساعدی ندارد و روز به روز بر نرخ رشد نقدینگی و تورم کشور افزده تر می شود اما اقتصاددانان معتقدند با برنامه ریزی درست و ارتباط با دنیا به راحتی می توان از این بحران عبور کرد چرا که ایران به دلیل عدم بدهی خارجی حتی با نرخ بالای تورم با ابرتورم روبه رو نمی شود.

کد خبر: ۱۰۰٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha