۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
اقتصاد دیجیتال فضایی برای ورود عموم مردم به کسب و کار فراهم آورده است
معاون شرکت نفتی رویال داچ شل در گفتگو با بازار:

اقتصاد دیجیتال فضایی برای ورود عموم مردم به کسب و کار فراهم آورده است

«رولند کوپرز» معتقد است اقتصاد دیجیتال فضایی برای ورود عامه مردم به کسب و کار فراهم آورده است و باعث امکاناتی را برای جامعه مهیا کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: اقتصاد دیجیتال مفهومی نیست که یکباره خلق شده باشد، بلکه یک روند تکاملی آن را شکل داده است.

اقتصاد دیجیتال را می‌توان سیر تکامل یافته اقتصاد اطلاعات در دهه ۱۹۷۰، اقتصاد دانش‌بنیان در دهه ۱۹۸۰، اقتصاد نوین در دهه ۱۹۹۰ و اقتصاد شبکه و اینترنت در دهه اول۲۰۰۰  معرفی کنیم.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، ریشه آن چیزی که امروز اقتصاد دیجیتال نامیده می‎شود را در اقتصاد دانش‌بنیان می‌داند.

این مجموعه، اقتصاد دانش‌بنیان را اقتصادی بر مبنای تولید، توزیع و کاربرد دانش تعریف می‌کند که در آن بر خلاف اقتصاد کلاسیک، مبنا بر کمیابی منابع نیست و در آن دانش بر خلاف سایر منابع کلاسیک که هنگام مصرف مستهلک می‌شوند، می‌تواند بارها و بارها مصرف شود و هر بار رشد بیشتری داشته باشد.

با اینکه «دن تپسکات» در سال ۱۹۹۵ ظهور اقتصاد دیجیتال را زودتر از دیگران پیش‌بینی کرد و از این عنوان استفاده نمود، اما در مورد چارچوب و مفهوم آن، تعریف دقیقی ارائه نکرد. بعد از گذر از حباب دات کام که اقتصادی بر پایه اینترنت معرفی شده بود، تامپسون در سال ۲۰۰۴ از ورود به اقتصاد جدیدی به‌نام اقتصاد دیجیتالی سخن گفت.

او این اقتصاد نوین را فراتر از اینترنت در نظر گرفت و تاکید کرد که در آن فناوری‌های دیجیتال بر کل بخش‌های تولیدی و خدمات تاثیر می‌گذارند. او ویژگی‌های اقتصاد دیجیتال را تاثیرگذاری بیش از پیش سرمایه‌های دانشی و فناوری معرفی کرد.

به مرور، مفهوم‌سازی اقتصاد دیجیتال به یک چالش برای فعالان این حوزه تبدیل شد. با بررسی مبانی نظری این حوزه می‌توان دریافت که برخی به‌صورت محدود و برخی هم به‌صورت گسترده به مفهوم‌سازی اقتصاد دیجیتال پرداخته‌اند.

پروفسور «رولند کوپرز» معاون شرکت نقتی رویال داچ شل در گفتگو با خبرنگار بازار معتقد است اقتصاد دیجیتال باعث ورود عامه مردم به فضای کسب و کار شده که در گذشته میسر نبوده است.

پروفسور «رولند کوپرز» عضو موسسه مطالعات پیشرفته دانشگاه آمستردام هلند صاحب کتاب «انقلاب سیاست های اقلیمی؛ آنچه علم پیچیدگی در مورد نجات سیاره ما نشان می دهد» است. وی معاون شرکت نقتی رویال داچ شل است.

پروفسور «رولند کوپرز» در خصوص اهمیت اقتصاد دیجیتال در دنیای کنونی و نسبت آن با اقتصاد سنتی به خبرنگار بازار گفت: اقتصاد دیجیتال حوزه های سنتی را با چالش مواجه ساخته است.

معاون شرکت نقتی رویال داچ شل در ادامه افزود: اقتصاد دیجیتال زمینه حضور گسترده تری از افراد را در اقتصاد فراهم ساخته است.

وی تصریح کرد: ورود فناوری به حوزه اقتصاد و گسترش اقتصاد دیجیتال باعث شده تا افراد بیشتری وارد چرخه فروش شوند. این افراد در ساختار اقتصاد سنتی قادر نبودند که بتوانند وارد چنین چرخه فروشی شوند.

وی یادآور شد: اگر آنها می خواستند در اقتصاد سنتی وارد چنین چرخه و زنجیره ای شوند باید سرمایه زیادی همراه خود می آوردند. اما از طریق اقتصاد دیجیتال قادر خواهند بود که وارد چنین دنیایی شوند و به کسب و کار بپردازند.

عضو موسسه مطالعات پیشرفته دانشگاه آمستردام هلند در ادامه تأکید کرد: در حالی که فناوری دیجیتال بدون شک مزایای زیادی را برای جامعه فراهم کرده است، اما در طول تاریخ با افزایش نابرابری همراه بوده است.

معاون شرکت نقتی رویال داچ شل در ادامه افزود: دیجیتال تمایل به ایجاد پویایی «افزایش بازده به مقیاس» - یا «برد همه» دارد. با این حال بدون شک افراد توانسته اند مانند هرگز قبل از این مشاغل خود را شروع کنند، این یک چیز خوب است.

وی تأکید کرد: این یک مسئله اساسی است، هم از منظر عدالت و هم برای ثبات اجتماعی. افزایش نابرابری باید از طریق سیاست های هدفمند رفع شود.

وی افزود: به عنوان مثال، سیستم عامل های بزرگ دیجیتالی به طور فزاینده ای می توانند به عنوان برنامه های کاربردی شناخته شوند و یا باید از طریق اقدامات ضد اعتماد از بین بروند - یا به همین ترتیب تنظیم شوند. چالش این است که این نیاز به همکاری بین المللی دارد، زیرا سیستم عامل ها جهانی هستند.

عضو موسسه مطالعات پیشرفته دانشگاه آمستردام هلند در ادامه تأکید کرد: اقتصاد دیجیتال همچنین دارای آقار مثبت محیط زیستی است. با شیوع ویروس کرونا توجه به اقتصاد دیجیتال زیاد شد.

معاون شرکت نقتی رویال داچ شل در پایان گفت: بسیاری از کسب و کارها از طریق فضای مجازی به کسب و کار خود پرداختند و ارتباطات حضوری در عرصه های توزیع کاهش یافت. همین باعث شد تا ما شاهد کاهش آلودگی هود نیز باشیم.

کد خبر: ۱۰۰٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha