۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۴
بلاتکلیفی ایستگاه پمپاژ «داجیوند»| ۱۰ سال گذشت اما خبری از آب نشد
بازار گزارش می‌دهد؛

بلاتکلیفی ایستگاه پمپاژ «داجیوند»| ۱۰ سال گذشت اما خبری از آب نشد

ایلام- ایستگاه پمپاژ آب «داجیوند» در شهرستان هلیلان بعد از ۱۰ سال هنوز تکمیل نشده، در حالی که محصولات کشاورزی مردم به دلیل خشکسالی در حال نابودی است.

بازار؛ گروه استان ها: رودخانه سیمره محبتی خدادادی است که خیر و برکتش سال هاست جاری است، اما در کنار آب این رودخانه زمین های کشاورزی در بسیاری از مناطق استان از جمله در شهرستان هلیلان تشنه هستند.

اراضی حاصلخیزی که منبع درآمد صدها خانوار روستایی است ولی هر سال به علت مسئله کم آبی با مشکل مواجه هستند.

طرح پمپاژ آب رودخانه سیمره به زمین‌های کشاورزی داجیوند و کهره در شهرستان هلیلان ۱۰ سال از زمان کلنگ‌زنی آن می گذرد ولی هنوز به بهره برداری نرسیده و تا الان هیچ گونه اقدام مفیدی انجام نشده است.

سال ۹۰ طرحی برای انتقال آب و سیراب کردن زمین های کشاورزی منظقه آغاز شد، اما بعد از این همه سال نیمه کاره رها شده است. طرحی که بارها مسئولان وعده تکمیل آن را دادند.

وعده ۱۰ ساله به مردم عملی نشد
یکی از اهالی منطقه داجیوند در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: متاسفانه هنوز سطح اراضی کشاورزی منطقه به صورت دیم کشت می شود، تمام امید مردم منطقه به طرح پمپاژ داجیوند بود ولی متاسفانه سالهای سال است که بلاتکلیف مانده است.

 مسئولان هر سال به کشاورزان قول می دهند که این ایستگاه پمپاژ به بهره برداری می رسد، اما بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز این طرح به بهره برداری نرسیده است

صادق مرادی افزود: کشاورزی در بیشتر روستاهای شهرستان هلیلان از جمله داجیوند و کهر به صورت دیم است، امسال به بارش وجود نداشته هیچ گونه محصولی در سطح اراضی هم اکنون کشت نشده است.

بلاتکلیفی ایستگاه پمپاژ «داجیوند»| ۱۰ سال گذشت اما خبری از آب نشد

وی گفت: مسئولان هر سال به کشاورزان قول می دهند که این ایستگاه پمپاژ به بهره برداری می رسد، اما بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز این طرح به بهره برداری نرسیده است.

ایستگاه پمپاژ داجیوند ۳ هزار هکتار از اراضی هلیلان را آبی می کند
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: زمان شروع عملیات اجرای طرح ایستگاه پمپاژ داجیوند کهره شهرستان هلیلان از سال ۹۰ با برآورد اولیه اعتباری ۳۳ میلیارد تومان بوده است.

اقبال گراوند بیان کرد: این طرح برای آب کردن حدود سه هزار هکتار از اراضی شهرستان عملیات اجرایی آن شروع شده است.

 در فاز دوم پروژه نیز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که کل پروژه در سطح سه هزار هکتار به مرحله بهره برداری برسد

وی افزود: متاسفانه در همان آغاز به کار پروژه، مشکلاتی مثل عدم تامین اعتبار، تورم ها و گرانی گریبان گیر آن شد و از سال ۹۰ تا ۹۴ عملا این مشکلات باعث عدم پیشرفت فیزیکی پروژه بوده است.

گروند عنوان کرد: از سال ۹۵ به بعد با تامین اعتبارهای لازم، تاکنون حدود ۶۰ میلیارد تومان در پروژه هزینه شده و پروژه به دو فاز اول و فاز دوم تبدیل شده است.

بلاتکلیفی ایستگاه پمپاژ «داجیوند»| ۱۰ سال گذشت اما خبری از آب نشد

وی بیان کرد کرد: برای تکمیل فاز اول در حال حاضر حدود ۷۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، در صورت تامین اعتبار تا فصل زراعی سال ۱۴۰۱ فاز اول این پروژه در سطح یک هزار و ۲۴۵ هکتار به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی ایلام اضافه کرد: در فاز دوم پروژه نیز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که کل پروژه در سطح سه هزار هکتار به مرحله بهره برداری برسد.

۶۰ میلیارد تومان در این ایستگاه پمپاژ هزینه شده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تا به امروز بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان در این ایستگاه پمپاژ داجیوند هزینه شده است.

بلاتکلیفی ایستگاه پمپاژ «داجیوند»| ۱۰ سال گذشت اما خبری از آب نشد

محمدعلی اقدسی بیان کرد: این طرح در دو فاز ایستگاه شماره یک و ایستگاه شماره دو ساخته شده است.

وی افزود: بخشی از فاز اول این طرح در سطح یک هزار و ۲۴۵ هکتار اجرا شده که برای تحقق کامل این پروژه و به بهره برداری رسیدن فاز اول بر اساس برآورد، حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

رودخانه ای سیمره سال هاست در بیشتر مناطق استان جاری است و می تواند موجب رونق اقتصادی منطقه شود، در صورت بهره برداری از این طرح  زمینه اشتغال بیش از ۲ هزار نفر در بخش کشاورزی این شهرستان فراهم خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۰٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha