۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
دنیا به دنبال محدود کردن استخراج رمزارزها، ایران در مسیر توسعه و تقنین!
بازار بررسی می‌کند؛

دنیا به دنبال محدود کردن استخراج رمزارزها، ایران در مسیر توسعه و تقنین!

با وجود اینکه کشورهای دنیا به خاطر کاهش مصرف برق، کاهش آلودگی هوا، عدم لطمه به تولید ناخالص ملی به دنبال محدود سازی استخراج بیت کوین بوده اما در ایران به دنبال مجوزدار کردن استخراج بیت کوین هستند.

بازار؛ گروه بورس: مصطفی رجبی معاون برنامه ریزی  شرکت توانیر یکی از دلیل قطعی برق را فعالیت مراکز غیر مجاز استخراج بیت کوین می‌داند و برای کسانی که  این مراکز را به شرکت توانیر معرفی کنند ۲۰ میلیون تومان جایزه در نظر گرفته است.

او گفته که «مراکز مجاز که ۳۰۰ مگاوات ساعت برق مصرف می‌کنند تعطیل شده است.»

آماری که رجبی در مورد مصرف برق مراکز غیر مجاز از مصرف برق داده حدود ۲ هزار مگاوات  است. سال گذشته به صورت رسمی شرکت‌های چینی توانستند مجوز استخراج رمز ارزها را از دولت بگیرند و با حضور مسئولین دولتی چند مرکز استخراج رمزارز">رمزارز را افتتاح کردند، این در حالی است که دولت چین با اعمال قوانین سختگیرانه محیط زیست و افزایش تعرفه برق اجازه استخراج رمز ارز محدودیت‌های شدیدی برای استخراج کنندگان بیت کوین قرار داده است، همچنین به گفته مجیدرضا حریری رئیس اتاق ایران و چین  کشورهای هند، لهستان و ترکیه هم به جمع کشورهای دیگر استخراج رمز ارز در ایران پیوستند.

با توجه به اینکه استخراج رمز ارزها مزیت چندانی در کسب و کار ندارد و تنها ارزش افزوده آن تبدیل برق به یک کالای غیر حقیقی است، بنابراین کشورها برای جلوگیری از پیامدهایی که در آینده ممکن است این رمز ارزها بر روی اقتصاد و کسب و کارهای آن‌ها ایجاد کند محدودیت‌هایی را برای استخراج و فعالیت با آن ایجاد کردند

درآمد ۲۰ میلیون تومانی برای هر ماینر
بالای استخراج رمز ارز در ایران حتی با محاسبه برق به صورت صادراتی، سبب شده که تعداد کسان یکه به دنبال استخراج بیت کوین هستنددر کشور افزایش پیدا کند. ماینرهای قدرت‌های متفاوتی دارند و با توجه به میزان همین قدرت درآمدهای متفاوتی خواهند داشت. به هر واحد قدرت ماینر تراهش گفته می‌شود که به ازی هر تراهش در روز ۴۰ سنت درآمد از ماینر کسب می‌شود.

به عنوان مثال یک میانر با مدل m۳۲ که ۶۴ تراهش روزانه ۶۲۰ هزار تومان که در ماه چیزی حدود ۲۰ میلیون تومان می‌شود درآمد دارد.

هادی فراهانی مشاور کسب و کار در خصوص سودی که ماینرهای به اشخاص می‌دهند می‌گوید: ماینر ها از کوچک تا بزرگ ۳ الی ۱۰ ماه برگشت پول دارند که در نوع خود فوق العادست. بر خلاف کسب و کارهای تولیدی و خدماتی که در حالت ایده آل ۳ سال و حالت عادی تا ۷ سال با کسر هزینه فرصت، برگشت سرمایه دارند.

او دلیل مزیت‌های درآمدی ماینرهای را هزینه اندک راه اندازی و درآمد از روز اول می‌داند و در تحلیل خود عنوان کرده که ماینر ها از ۲۰ میلیون تومان تا  ۳۰۰ میلیون تومان قیمت متفاوتی دارند و با هر مقدار از سرمایه، می‌توان این کار را انجام داد. اکثر کسب و کار ها سرمایه اولیه زیادی نیاز دارند که با تورم در حال افزایش هستند.

استخراج بیت کوین با دستگاه‌های ماینر به سه عامل قیمت دلار، قیمت بیت کوین و سختگی شبکه بستگی دارد. با توجه به تورمی بودن اقتصاد ایران قیمت دلار روزانه در حال نوسان است بنابراین حتی با کاهش قیمت بیت کوین استخراج این رمز ارز برای کسانی که در ایران فعالیت می‌کنند سودآور است.

ایجاد هر کسب و کاری در ایران با توجه به قوانین موجود در کشور و هزینه‌های بالای راه اندازی نیاز به صرف وقت و پول زیادی است که با اضافه شدن تورم به هزینه‌های جاری و ثابت کسب و کار، شرایط را برای راه اندازی هر کسب و کاری سخت می‌کند در حالی که استخراج بیت کوین بدون نیاز به هزینه‌های بالا و همچنین صرف زمان برای بازاریابی  و همچنین اضافه شدن تورم به عنوان یک عامل مثبت، برای افراد به صرفه است.

از دیگر مزیت‌های کلیدی  میانرها علاوه بر آسانی راه اندازی ماینر، درآمد بالا، دلار محور بودن آن، مصون از تورم، می‌توان به مصون بودن از مالیات و نظارت دولت و عدم نیاز به نیروی انسانی متخصص اشاره کرد.

سود استخراج بیت‌کوین به بهای جان و آسایش مردم|دنیا به دنبال محدود کردن استخراج رمزارزها ایران توسعه!

سود میانرها برای آقازاده‌ها
تعداد ۲۰۰ هزار ماینر در توقیف سازمان اموال تملیکی است، با فرض استفاده از تمام این دستگاه‌ها و با فرض ۳۰ تراهش بودن ماینرها به طور میانگین، ماحصل فعالیت این ماینرها نزدیک دو هزار میلیارد تومان در ماه است. تقریبا ۵۰۰ هزار ماینر در ایران وجود دارد که با فرض استفاده از آن‌ها درآمدی معادل ۵ هزار میلیارد تومان برای استفاده کنندگان از ماینرها دارد.

این آمار، آمار رسمی است که اعلام شده و مشخص نیست که چه تعداد ماینر به صورت قاچاق در کشور وارد شده و از آن استفاده می‌شود. نشریه اقتصادی فوربس در گزارشی اعلام کرده «مجموع دارایی میلیونرهای ایران (بر اساس دلار آمریکا) نیز طی سال گذشته ۲۴.۳ درصد رشد داشته که بسیار بالاتر از نرخ جهانی است.»

این نشریه رشد بازار سرمایه و استخراج رمز ارز را دو دلیل خود در افزایش سرمایه‌داران ایرانی اعلام کرده که برق ارزان را دلیل این سودآوری می‌داند.

در بخشی از این گزارش، این سرمایه را در اختیار ۲۵۰ هزار نفر که در اصطلاحی آن‌ها را آقازاده خوانده، می‌داند و آن را در تضاد با فقر گسترده در ایران عنوان کرده است.

صادرات برق، مزایای مالیاتی، ارز آوری و فروش سوخت عمده دلایلی است که دولت حاضر به ارائه مجوز به تعدادی شرکت داخلی و خارجی برای استخراج بیت کوین بدهد، اما چرا با وجود درآمد بالا و مزیت‌های که دولت را حاضر به ارائه مجوز به فعالیت ماینرها داده، دولت‌های سایر کشورها اجازه رشد استخراج بیت کوین را نمی‌دهند و در حال اعمال محدودیت برای استخراج آن هستند؟

 با توجه به قوانینی که در کشورهای مختلف برای استخراج رمز ارزها وجود دارد، در حال محدود کردن این فعالیت هستند که از جمله می‌توان به افزایش هزینه‌های استفاده کنندگان از ماینر در آمریکا و چین اشاره داشت، این در حالی است که در ایران هنوز قوانین خاصی برای استخراج کنندگان ماینر وجود ندارد و تنها اقدامی که برای کاهش استفاده از ماینرهای صورت گرفته دادن مجوز به تعداد افراد محدود و شناسایی و دستگری افرادی که از ماینر استفاده می‌کنند.

مازاد برق وجود ندارد
بحث تولید مازاد برق همیشه در کشور مطرح بوده اما با توجه به خاموشی‌های اخیر در این مدت اتفاق افتاد، مشخص شد که مازاد تولید برق در ایران وجود ندارد و تنها در فصول مختلف سال با کاهش میزان مصرف برق مردم، مابقی آن صادر می‌شود که به دلیل وجود تحریم‌های بانکی، بازگشت پول حاصل از صادرات آن با مشکل روبه رو می‌شود یا هزینه انتقال این پول بالا می‌رود، با این حال مصطفی رجبی‌ مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران
گفته  «ظرفیت قابل تولید نیروگاه‌ها حدود ۵۴هزار مگاوات و نیاز مصرف برق به ۶۵هزار مگاوات رسیده است.»

چرا کشورهای دیگر به دنبال کاهش قوانین محدود کننده تولید رمز ارزها هستند؟
یکی از دلایل افزایش محدودیت در کشورهای متعدد بالا رفتن میزان برق مصرفی در این کشورها است. برای کسانی که به دنبال استخراج رمز ارز هستند هزینه برق به صورت صعودی و جدا از سایر مشترکین حساب می‌شود این در حالی است که در ایران برای تعدادی کسانی که مجوز استخراج رمز ارز دارند، هزینه برق را صادراتی حساب می‌کنند. این در حالی است که حدود ۲ هزار مگا وات برق بدون به صورت غیر مجاز و با هزینه بسیار پایین در ایران برای استخراج بیت کوین مصرف می‌گردد.

نگرانی از کاهش تولید ناخالص ملی؛ با توجه به اینکه استخراج رمزارزها مزیت چندانی در کسب و کار ندارد و تنها ارزش افزوده آن تبدیل برق به یک کالای غیر حقیقی است، بنابراین این کشورهای برای جلوگیری از پیامدهای که در آینده ممکن است این رمزارزها بر روی اقتصاد و کسب و کارهای آن‌ها ایجاد کند محدودیت‌های را برای استخراج و فعالیت با آن ایجاد کردند.

معمولا دولت‌ها تمایل ندارند بر روی چیزی سرمایه‌گذاری کنند که هیچ منبع متمرکز نداشته باشد و یا زیر نظر دولت‌های کشورهای دیگر نباشد و منبع مشخصی برای آن وجود نداشته باشد.

آینده مبهم و نوسانات رمز ارزها از دیگر دلایلی است که کشورهای استخراج بیت کوین را متوقف کردند. دولت‌ها حاضر به پذیرش این ریسک نیستند که منابع خود را صرف تولید محصولی کنند که هیچ گونه دخالتی در بالا و پایین شدن قیمت آن ندارند و تصور درستی از آینده آن وجود ندارد.

آیا استخراج بیت کوین به نفس کشیدن مردم می‌ارزد؟
دلایل متعدد برای محدود کردن استخراج بیت کوین در کشورهای متعدد وجود دارد که آنچه در بالا آمده عمده دلایل مشترکی بود که بین کشورها وجود داشت. اما آیا منابع برقی کشور ارزش تبدیل به یک کالای غیر حقیقی و غیر روشن را دارد؟

جزئیات آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد در سال ۹۹ هیچ نیروگاه جدید آبی در ایران راه‌اندازی نشده و سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در نیروگاه‌های جدید تنها ۵ درصد بوده است. بدین ترتیب تقریبا همه نیروگاه‌های جدید راه‌اندازی شده، حرارتی بوده‌اند که با گاز، مازوت و گازوئیل کار می‌کنند و یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در ایران هستند.

ایران بر اساس توافق اقلیمی پاریس، ملزم به کاهش ۴ درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ است، در حالی که طی پنج سال گذشته نه تنها تولید گازهای گلخانه‌ای ایران کاهش نیافته، بلکه بر اساس آمارهای «موسسه کربن جهانی» تولید گازهای گلخانه‌ای ایران از ۶۴۱ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ به بالای ۷۸۰ میلیون تن رسیده است.

وزارت بهداشت ایران اعلام کرده، آلودگی هوا در سال بر بروز بیش از ۳۳ هزار مرگ تاثیر دارد که این عدد را گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ایران این گونه عنوان کرده که آلودگی هوا عامل مرگ زودرس سالانه بیش از ۴۱ هزار شهروند این کشور است.   

سازمان جهانی بهداشت هزینه های مستقیم و غیر مستقیم تحمیلی ناشی از آلودگی هوا در ایران را در سال ۹۸ بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده است.

آیا با توجه به این میزان آلودگی و پیامدهای که جامعه دارد استخراج بیت کوین که هیچ گونه مزیتی در افزایش تولید ناخالص کشور ندارد، به بهانه ارزان بودن قیمت برق در کشور به صرفه است؟

کد خبر: ۹۹٬۸۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha