۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳
بارش در کشور ۴۰ درصد کاهش داشته است| خسارات تغییر اقلیم قابل ملاحظه است
معاون وزیر راه و شهرسازی:

بارش در کشور ۴۰ درصد کاهش داشته است| خسارات تغییر اقلیم قابل ملاحظه است

رییس سازمان هواشناسی کل کشور با بیان اینکه بارش باران در کشور ۴۰ درصد یا بیشتر کاهش داشته است، گفت: ذخیره برف بر روی کوه‌ها نیز وجود ندارد، بنابراین تامین آب سدها با دشواری مواجه است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سحر تاجبخش مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی کل کشور در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری چهارجانبه بین سازمان‌های هواشناسی، نقشه برداری، فضایی و زمین شناسی و در جمع خبرنگاران،  با بیان اینکه در حوزه مخاطرات جوی و اقلیمی وظیفه پیش بینی و هشدار مخاطرات در سطح ملی برعهده سازمان هواشناسی کشور است گفت: اما اساسا اطلاعاتی در دنیا تولید می شود که تمام آنها در زیر مجموعه سازمان هواشناسی کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: هم در حوزه زمین‌شناسی و هم در حوزه سنجش از دور اطلاعات مکانی و داده های که سایر دستگاه‌ها در اختیار دارند،  می‌تواند به ما و دستگاه های بهره بردار را در حوزه پایش و پیش بینی جوی کمک کند. برخی از این اطلاعات در سازمان نقشه برداری است و برخی هم در سازمان زمین شناسایی و سازمان فضایی تولید می‌شود. حال تجمیع این داده‌ها می‌تواند به تولید یک محصول مشترک در حوزه پیش‌بینی منجر شود.

تاجبخش افزود: به خصوص در بخش پایش در سازمان مدیریت بحران، پیش‌بینی اینکه سیلاب، خشکسالی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و پدیده‌هایی از این دست چه رفتاری دارند، در این پایش موثر خواهد بود. در کنار این مساله،   پیش‌بینی پارامترهایی مثل باد و دما کمک می‌کند که مدیریت بهتری را در بخش مخاطرات جوی و اقلیمی داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری مشترک که امروز بین چهار دستگاه امضا شد، گفت: تلاش ما این بود که با انعقاد این تفاهم‌نامه چهارجانبه بتوانیم محصول مشترکی را در حوزه پیش‌بینی و پیش‌آگاهی تولید کنیم.  تمام دستگاه‌های دخیل در این تفاهم‌نامه این توانایی را دارند که بر اساس داده و اطلاعات خود محصولاتی را تولید کرده و در اختیار دستگاه بهره بردار قرار دهند.

وی افزود: با تولید محصول مشترک، دستگاه‌های بهره‌بردار از سردرگمی بیرون می‌آیند و تمام داده‌های تجمیع شده بر اساس چند محصول مشترک در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. ما نیز به این روش می‌توانیم بهترین سرویس را به کاربران بدهیم.

رییس سازمان هواشناسی کل کشور با اشاره به وقوع خشکسالی در کشور گفت:  ما در ابتدای سال آبی جاری پیش‌بینی شرایط نامساعد جوی در پاییز گذشته را منتشر و اعلام کردیم که  پاییز خشکی خواهیم داشت. هرچند در در دو هفته آخر پاییز سامانه‌های بارشی فعالی به کشور وارد شد،  اما بعد از آن در زمستان و بهار شرایط مساعدی نداشتیم. ما هم درباره افزایش دما و هم شرایط نامساعد از لحاظ بارش پیش آگاهی داده بودیم.

وی ادامه داد: متاسفانه این اتفاق افتاده و شرایط نزولات جوی اصلا در سال آبی که اکنون در آخر آن هستیم، مساعد نبود.  اکنون حدود ۴۰ درصد نسبت به بارش های بلندمدت رشد منفی داریم بنابراین بارش‌ها ۴۰ درصد یا کمی بیشتر کاهش پیدا کرده است. ضمن اینکه پوشش برف هم بر روی کوه نداریم که به عنوان ذخیره آب برای تامین آب سدها استفاده شود. بنابراین مدیریت جدی هم از سوی مسئولان و هم عامه مردم لازم است که این شرایط را سپری کنیم.

تاجبخش همچنین به مساله گرمایش جهانی و تغییر اقلیم نیز اشاره کرد و گفت: این مساله در هیات بین دول تغییر اقلیم که از تمام کشورها اعضا دارد و داده و اطلاعات جهانی را جمع آوری می کند، مطرح شده است. گزارش ششم این هیات هنوز تولید نشده، اما آنچه بدیهی است این است که مساله تغییر اقلیم اتفاق افتاده است. این مساله اساسا افزایش دمای اتمسفر زمین را موجب شده که تعادل جو و اقیانوس را از بین می‌برد و ما شاهد رخدادهای حدی زیادی هستیم.

وی افزود: نمونه این پدیده‌ها سیلاب های متعددی است که در کشور ما نیز تجربه شد و اکنون در کشورهای اروپایی مثل آلمان و بلژیک رخ داده است این را هیچ کس نمی تواند از ۶ ماه پیش پیش‌بینی کند. حداکثر از ۱۰ یا ۱۵ روز قبل مخاطرات ناشی از تغییرات اقلیمی قابل پیش بینی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما افزایش دما بر اساس سناریوهایی که تعریف می شود قابل پیش بینی است. این افزایش دما مبتنی بر تولید گازهای گلخانه‌ای رخ می‌دهد. بنابراین سناریوهایی تعریف شده که کشورها چگونه در تولید گاز عمل می‌کنند، میزان افزایش دما قابل پیش‌بینی است. اگر با همین رویه تولید گازهای گلخانه‌ای ادامه یابد، افزایش دما ۴.۵ درجه یا بیشتر خواهد بود، اما اگر کشورها تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند، روند افزایش دما کاهش می‌یابد.  اما آنچه مسلم است این است که اکنون باشرایط بسیار بد در دنیا مواجه هیتسم و دما  ۱.۳ درجه به طور متوسط افزایش یافته است.

تاجبخش با بیان اینکه خسارات تغییر اقلیم بسیار بسیار قابل ملاحظه است، گفت: برآورد خسارت‌های اقتصادی در حوزه مسئولیت ما نیست اما رخداد این مخاطرات قطعا هم خسارات اقتصادی و هم خسارات اجتماعی بسیار زیادی خواهد داشت.

وی ادامه داد: لازم به یادآوری است که در این مساله زیرساخت در ایجاد خسارات نقش مهمی دارد. در برخی مناطق کشور به خاطر تغییر کاربری زمین و زیرساخت‌های نامناسب با باران کم نیز سیلاب های عظیم اتفاق می افتذ. اگر زیرساخت مناسبی داشته باشیم می توانیم این آب ها را بهتر مدیریت کنیم.

کد خبر: ۹۹٬۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha