۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
لباس قانون برتن صنعت‌ ماینینگ زار می‌زند
نائب رئیس کمیسیون رمزارز سازمان نظام صنفی:

لباس قانون برتن صنعت‌ ماینینگ زار می‌زند

نائب رئیس کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور معتقد است پای قانون فعلی در حوزه تبادلات پول‌های مجازی نظیر بیت کوین لنگ می‌زند.

به گزارش بازار، سید امید علوی معتقد است امروزه با کلاس جدیدی از دارایی ها با نام دارایی دیجیتال رو به رو هستیم دیگر همچون گذشته نمی توان با رمز ارز برخورد کرد.

وی در مصاحبه ای از ماهیتِ چابک و جدید رمزارزها سخن گفت و افزود: تصور می کنم برای قانون گذاری زود است؛ چراکه قانون به سختی اصلاح شده یا تغییر می یابد.

علوی ادامه داد: بیت کوین طی ۱۲ سال در دنیا شروع به فعالیت کرده است اما نخستین آئین نامه ای که برای رمز ارز به تصویب رساندیم، مربوط به سال ۹۸ بوده است. آن مصوبه دارای ضعف هایی بود و مجلس وادار به ورود به این قضیه شد.

نائب رئیس کمیسیون رمزارز و بلاکین سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور تاکید کرد که هنوز شأنیت مجلس شورای اسلامی در قضیه رمزارزها رعایت نشده؛ چراکه باید با قدرت و گسترس بسیار بیشتری به قانون گذاری برای این کلاسِ دارایی ورود می کرد.

علوی معتقد است همچنین به ضعف های طرح مجلس اشاره کرد و گفت: بهتر بود این قضیه در دولت حل و فصل می شد اما متاسفانه رویکرد دولت و وزارت نیرو سلبی و انحصار گرایانه بوده است و لذا امروز شاهد مشکلات رمزارزها و حوزه استخراج هستیم.

وی تاکید دارد سازمان های متعددی از جمله بانک مرکزی، وزارتخانه های اقتصاد، صمت و... باید در فرایند تدوین و قانون گذاری دخیل باشند که بر حسبِ محاسبه ها در گذشته، بیش از ۲۵ ارگان و نهاد باید ایفای نقش کنند.

علوی اضافه کرد: در این حوزه نقش وزارت اقتصاد بسیار کمرنگ دیده شده است ولی با اندکی تغییر می توان به قانونی خوب در صنعت استخراج برسیم.

این در حالی است که پای قانون فعلی در حوزه تبادلات پول های مجازی نظیر بیت کوین لنگ می زند و این فرمانِ ۴ ماده ای ظرفیت های لازم را برای بسترسازی برای نقل و انتقال رمزارز دارای نیست.

عضو کارگروه بلاکچین کمیسیون فاوای اتاق ایران دست وزارت نیرو را برای تعیین نرخ برقِ واحدهای استخراج رمزارز باز دانست و افزود: حتی در بورس هم می توان سقف و کف نرخ را تعیین نمود و اجازه نداد از حتی مشخص، پایین تر بیاید.

علوی ادامه داد: اگر وزارت نیرو از روز نخست دید سلبیِ خود را نسبت به فروش و قیمت گذاری برق بر می داشت، بورس انرژی به خوبی عمل می کرد؛ در حالی که امروز کمتر از یک درصد معاملاتِ این بورس متعلق به برق است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو درباره بخش قانونیِ صنعت استخراج رمز ارز قادر به اعلام عدد و آمار است ولی در حوزه غیر قانونی، عدد و ارقام اشتباه منتشر می شود که ذهن مردم را به بیراهه می برد.

به گفته علوی کل صنعت ماینینگ دنیا در سه الی چهار ماه گذشته که قوانین مثبت بود، ۱۲ تا ۱۵ هزار مگاوات و نقش ایران ۱۰۰۰ مگاوات در کل این بازی بود. این ها سخن بنده نیست و بر اساس آماردهیِ پژوهشکده کمبریج می باشد.

وی یادآور شد: ماینرهای غیر قانونی خرد و کوچک هستند که اصلاحا به صورت انفرادی قابلیت ماین کردن ندارند و مجبور به اتصال به استخرها هستند.

کد خبر: ۹۹٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha