۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
شوک الکتریکی به سیمان| وقتی کمبود بهانه‌ای برای افزایش قیمت می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

شوک الکتریکی به سیمان| وقتی کمبود بهانه‌ای برای افزایش قیمت می‌شود

اردبیل- نوسانات جریان برق این بار دامن سیمان را گرفت؛ کارخانه سیمانی که روزانه اقدام به تولید ۳ هزار و ۵۰۰ تن سیمان می کرد حالا بر اساس گفته مسئولان، ظرفیت تولیدش به ۲ هزار تن کاهش پیدا کرده است.

نرگس محمدی؛ بازار: نوسانات جریان برق این بار دامن سیمان را گرفت. کارخانه سیمانی که روزانه اقدام به تولید ۳ هزار و ۵۰۰ تن سیمان می کرد حالا بر اساس گفته مسئولان، ظرفیت تولیدش به ۲ هزار تن کاهش پیدا کرده است. در این میان «برق» هم متهم اصلی پرونده کمبود سیمان معرفی شده است.

هرچند باتوجه به شواهد و قرائن، تمام مدارک و اسناد برعلیه «برق» است اما برخی اظهارات از سوی مصالح فروشان اردبیلی نشان می دهد که شاید برق تنها وسیله و بهانه ای برای گران شدن قیمت سیمان باشد.

کمبود سیمان به دلیل سوء مدیریت و با هدف سوء استفاده از شرایط فعلی است
محمد زارعی یکی از مصالح فروشان اردبیلی در این باره به خبرنگار بازار گفت: متاسفانه قطعی برق بهانه ای شده برای اینکه قیمت سیمان گران شود.

وی اظهار کرد: کمبود سیمان نه به دلیل قطعی برق بلکه به دلیل سوء مدیریت و با هدف سوء استفاده از شرایط فعلی است.

شوک الکتریکی به سیمان/ وقتی کمبود بهانه‌ای برای افزایش قیمت می‌شود

زارعی با بیان اینکه روزانه نزدیک به ۵ تریلی سیمان فروش داشته است گفت: حالا سهمیه سیمان را نوبت بندی کرده اند و هر ۱۰ روز یکبار آنهم نه به صورت منظم، سیمان در اختیار مصالح فروشان قرار می دهند.

این مصالح فروش اردبیلی با بیان اینکه قیمت هر پاکت سیمان که به صورت سهمیه ای توسط توزیع کنندگان به مردم عرضه می شود، ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان هست که الان در میادین مختلف هر پاکت به صورت آزاد به قیمت ۱۰۰ هزار تومان هم به فروش می رسد.

زارعی اظهار کرد: با کمبود سیمان تمام فعالیت و امورات مربوط به ساخت و ساز در اردبیل متوقف شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: این قاعده بازی است که ابتدا کمبود کالا را در بازار شاهد خواهیم بود، در پی آن گرانی در بازار آزاد و در نهایت چاره کار، گران کردن قیمت سهمیه ای کالا خواهد بود.

مصالح فروش اردبیلی تصریح کرد: همین رویه در گران شدن مرغ هم جواب داد و مطمئن باشید در خصوص سیمان هم وضعیت به همین روال خواهد بود.

زارعی با گلایه از مسئولان اظهار کرد: مسئولان اگر تصمیمی برای افزایش قیمت سیمان دارند، ما مشکلی نداریم ولی حداقل با بهانه های این چنینی باعث رکود کسب و کارها نشوند.

تحلیل این مصالح فروش اردبیلی اگر چه به روش مرسوم گرانی کالا در اردبیل و البته سطح کشور تبدیل شده است اما نقش قطعی های مکرر برق بویژه نسبت به واحدهای صنعتی را نیز نمی توان نادیده گرفت.

بخش صنعت و کشاورزی و همچنین ادارات بیشتر در معرض خاموشی‌ها قرار دارند
در همین خصوص پیشتر حسین قدیمی در گفتگو با خبرنگار بازار از اعمال مدیریت اضطراری بار برق در استان اردبیل خبر داده بود.

شوک الکتریکی به سیمان/ وقتی کمبود بهانه‌ای برای افزایش قیمت می‌شود

حسین قدیمی در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: فاصله تولید و مصرف برق در استان اردبیل به تبع وضعیت کشوری در حال افزایش است به طوری که سرانه تولید ۱۱ هزار مگاوات و سرانه مصرف به بیش از ۴۳ هزار مگاوات افزایش یافته که رقم نگران‌کننده‌ای به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه در بحث مدیریت اضطراری برق ۳۷ مگاوات ظرفیت در استان اردبیل وجود دارد، تصریح کرد: میانگین پیک مصرفی برق در استان اردبیل در روزهای گذشته ۴۰۰ مگاوات بود که با رکوردشکنی این میزان به ۴۳۰ مگاوات افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت توزیع برق اردبیل گفت: از اول امسال تاکنون چنین پیک مصرفی را در سطح استان شاهد نبودیم که به همین دلیل ما مجبور شدیم اعمال خاموشی‌ها را در برخی از ساعات پیک برای مشترکان خانگی شاهد باشیم.

وی افزود: بخش صنعت و کشاورزی و همچنین ادارات بیشتر در معرض خاموشی‌ها قرار دارند و چنانچه مشترکان همکاری‌های لازم را نداشته باشند، ما مجبور به اعمال خاموشی خواهیم شد.

شوک الکتریکی به سیمان/ وقتی کمبود بهانه‌ای برای افزایش قیمت می‌شود

قدیمی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: تداوم افزایش میزان مصرف برق در مناطق مختلف استان به ویژه بارهای سرمایشی در شمال استان شرایط متفاوتی را در استان رقم زده که ضرورت دارد با یک برنامه‌ریزی مناسب به سمت مدیریت مصرف برق حرکت کنیم تا از وضعیت گرم تابستان عبور کنیم.

قدیمی استفاده از ظرفیت ۸۲ مگاواتی را در واردات برق از جمهوری آذربایجان برای تأمین برق مصرفی ساکنان مناطق شمالی استان یادآور شد و بیان کرد: به صورت دقیق همکاران ما در مرکز دیسپاچینگ مصرف لحظه‌ای و حتی ثانیه‌ای شهروندان را رصد می‌کنند تا با اعمال مدیریت صحیح بتوانند از افزایش مصرف جلوگیری کنند.

اظهارات قدیمی را می توان مهر تاییدی بر تاثیر مستقیم برق بر کاهش میزان تولید سیمان و در نهایت کمبود این محصول در بازار عنوان کرد اما بی شک باید منتظر ماند و دید که در نهایت موضوع کمبود سیمان چگونه مرتفع خواهد شد؟.

البته مسئولان استانی اولین گام برای حل مشکل کمبود سیمان را با صدور حکم ممنوع الخروجی این محصول برداشتند.

تا بازگشت به ظرفیت تولید اولیه؛ صادرات سیمان به استان‌های همسایه ممنوع است
رامین صادقی در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه ظرفیت تولید در کارخانه سیمان نمین به کمتر از ۲ هزار تن در روز کاهش یافته است. اظهار کرد: این کاهش تولید به دلیل اعمال مدیریت شبکه برق و قطعی برق کارخانه سیمان در دو هفته اخیر بوده که مشکلاتی را در تولید و عرضه محصول سیمان به وجود آورده است.

شوک الکتریکی به سیمان/ وقتی کمبود بهانه‌ای برای افزایش قیمت می‌شود

وی تصریح کرد: هر چند کارخانه سیمان هم اکنون با دو سوم ظرفیت خود فعالیت کرده و تولید روزانه ۲ هزار تن محصول را انجام می‌دهد اما تلاش بر این است تا با توجه به فصل کاری و نیاز بازار به سیمان تولید این کارخانه را به ظرفیت سابق بازگردانیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: بر اساس ظرفیت اسمی کارخانه و پروانه بهره‌برداری توان تولید کارخانه سیمان نمین بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ تن در روز است که با اعمال برخی محدودیت‌ها در شبکه برق این میزان تولید کاهش و تعدیل شده است.

صادقی افزود: در هفته آینده قرار است با تعطیلی کوره به دلیل کمبود منابع برق، تولید این کارخانه از طریق سیستم آسیابان انجام داده و روزانه تولید سیمان در این کارخانه به ۳ هزار و ۵۰۰ تن برسد تا در عرضه آن مشکلی به وجود نیاید.

شوک الکتریکی به سیمان/ وقتی کمبود بهانه‌ای برای افزایش قیمت می‌شود

وی به افزایش قیمت سیمان در روزهای اخیر به دلیل کمبود تولید و عرضه آن به بازار اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه فصل کاری را در استان اردبیل سپری می‌کنیم و اکثر واحدهای عمرانی مشغول فعالیت هستند، قرار شد تا بازگشت کارخانه سیمان به ظرفیت تولید اولیه صادرات سیمان به استان‌های همسایه به ویژه گیلان ممنوع شده و صنایع سیمان‌بر نیز با مجوزهای لازم تأمین سیمان را انجام دهند.

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: همکاران ما در واحد نظارت و کنترل تلاش خواهد کرد تا با بازدیدهای مکرر از پروژه‌های عمرانی مهم و سیمان‌بر، نیاز آنها را به صورت دقیق مورد پایش قرار داده تا به اندازه کافی سیمان آنها تأمین و از ذخیره سیمان و دلالی در این بازار جلوگیری شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اضافه کرد: تمام تلاشمان بر این است تا آرامش بازار سیمان را در استان اردبیل دوباره بازگردانده و ظرفیت تولید را به تناسب نیاز بازار ارتقا دهیم.

در هرحال این روزها بازار سیمان در اردبیل شرایط نابسامانی را سپری می کند و انتظار می رود مدیران استانی به شیوه مناسب از کمبود و البته گرانی سیمان در بازار جلوگیری کنند.

هرچند ممنوع الخروج کردن سیمان می تواند مُسکّنی موقت برای تلطیف فضای فعلی بازار باشد امام تجربه ممنوع الخروجی در موضوع مرغ به خوبی نشان داد که این شیوه بهترین راهکار برای کنترل بازار نخواهد بود.

کد خبر: ۹۹٬۸۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha