۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
تعطیلی تهران و اثر آن روی بورس| رشد در انتظار بازار سرمایه
تحلیل روزانه بورس؛

تعطیلی تهران و اثر آن روی بورس| رشد در انتظار بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه در حال حاضر وضعیت خوبی دارد، گفت: فصل مجامع رشد بازار سرمایه را به دنبال دارد.

بازار؛ گروه بورس: امروز که بازار سرمایه با قدرت و گذر کردن از یک روز خرسی کار خود را آغاز کرده بود، در دقایق پایانی تحت تأثیر فروش‌هایی در برخی از سهام شاخص‌ساز شد و در پایان کمی کاهش یافت، اما این شاخص در منطقه سبز خود باقی ماند و بازار روی شاخ گاو بسته شد. کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند که عرضه‌های پایان معاملات به دلیل انتشار خبر تعطیلی ادارات تهران به مدت ۶ روز بود چراکه برخی سهامداران قصد دور شدن از ریسک‌های تعطیلات را دارند.

در جریان معاملات، شاخص کل از همان ابتدا روی ریل صعودی افتاده بود و به طور کلی تا پایان معاملات سبز باقی ماند و ۸ هزار و ۴۱۹ واحد افزایش یافت تا به یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۲۷۶ واحد برسد. شاخص کل هم‌وزن نیز از ابتدا رشد داشت و تا پایان معاملات ۲ هزار و ۷۴۱ واحد بالا آمد و در نهایت، روی ۴۰۳ هزار و ۶۸ واحد بسته شد. شاخص فلزات اساسی در ابتدا با کاهش مواجه شد، اما در ادامه یک‌هزار و ۳۴ واحد رشد کرد و به ۹۹۸ هزار و ۶۵۴ واحد رسید.

نمادهای «ولکار»، «شستا»، «ومدیر»، «برکت»، «خساپا»، «غکورش» و «اپال» فهرست پرتراکنش‌ترین‌های بازار را تشکیل دادند. سه گروه شیمیایی، چندرشته‌ای صنعتی و سیمان برترین گروه‌های صنعتی از نظر ارزش معاملات بودند، اما نمادهای «تاپیکو»، «رمپنا»، «فارس»، «کچاد»، «کگل»، «اخابر» و «شستا» بیشترین تأثیر را روی شاخص گذاشتند.

امروز، اکثر فولادی‌ها هم به دلیل برگزاری مجامع خود، متوقف بودند، اما آن دسته از نمادهای فولادی هم که فعال بودند، سرخپوش بودند. در این میان، نمادهای «فجر»، «فسپا» و «فپنتا» بیشترین کاهش را داشتند. در گروه کانه فلزی «کچاد» و «کگل» رشد خوبی را تجربه کردند و در بازار فرابورس هم نماد «ذوب» تقریبا بدون تحرک بود.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با تغییر نرخ سود بین بانکی اظهار کرد: محل اصلی درآمدهای بانک‌ها از طریق نرخ تسهیلات اعطایی و سپرده‌هایی است که در نزد خود دارند و تغییرات نرخ سود بین بانکی نه درآمد خاصی را برای بانک‌ها شکل می‌دهد و نه هزینه گسترده‌ای را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. پس تغییرات ریزشی نمادهای بانک‌ها را نمی‌توانیم به علت تغییرات در نرخ سود بین بانکی بدانیم. دلیل اصلی تحرکات این نمادها روند کلی بازار سرمایه است.

وی در ادامه تصریح کرد: به طور کلی اگر در چند روز آینده نرخ‌های پالایشی‌ها اعلام شوند باز هم می‌توانیم روند متعادل‌تری را برای این گروه متصور باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تعطیلی تهران در روزهای آینده گفت: خبر این تعطیلی چند روزه بازار و ادارات باعث شد تا برخی از سهامداران از این تعطیلات احساس ریسک کنند و سرمایه خود را از بازار خارج کنند که همین مسئله کمی کفه ترازو را به سمت عرضه سنگین کرد، اما در کل، بازار در وضعیت مطلوبی قرار دارد و می‌توان گفت که بازار تا مدتی دیگر، مثبت خواهد ماند.

عقیلی درباره وضعیت سهم‌های معامله شده در بورس مطرح کرد: در حال حاضر، بسیاری از سهم‌ها از جمله سهم‌های کامودیتی‌محور و صادرات‌محور به لحاظ بنیادی در وضعیت مطلوبی قرار دارند، اما نکته‌ای که حائز اهمیت است، این است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ بورس در حال برگزاری مجامع خود هستند و نمادهای این شرکت‌ها در بورس متوقف هستند که می‌توانند پس از بازگشایی روند بازار را مثبت کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بازار سرمایه پس از چند روز تعطیلی، دوباره به با روند مناسب رشدی به کار خود ادامه خواهد داد و با توجه به اینکه تقاضا در بازار و ورود پول حقیقی به بازار در حال افزایش است، باید توجه داشت که بازار می‌تواند روند مناسبی به خود بگیرد.

کد خبر: ۹۹٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha