۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۵
پولهای بلوکه شده به نفع ایران آزاد شده است؟ | رایزنی کشورها برای ارتباط با تهران
«بازار» گزارش می دهد

پولهای بلوکه شده به نفع ایران آزاد شده است؟ | رایزنی کشورها برای ارتباط با تهران

با آنکه وزارت خارجه آمریکا انتقال وجوه بلوکه شده ایران به حساب‌ صادرکنندگان ژاپن و کره را مجاز اعلام کرده است اما چنین رویکردی را نباید به معنای آزاد سازی منابع مسدوی کشور قلمداد کرد.

اسدالله خسروی؛ بازار: اخیرا خبری مبنی بر آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران به صادرکنندگان دو کشور کره جنوبی و ژاپن منتشر شد. خبر امیدوار کننده ای که خیلی سریع آثار خود را بر روی بازار ارز به جای گذاشت و قیمت دلار را در بازار (چهارشنبه گذشته) حدود ۴۰۰ تومان کاهش داد. هر چند این کاهش قیمت ارز در بازار خیلی پایدار نبود اما کارشناسان معتقدند؛ اقدام وزارت امور خارجه آمریکا در آزادسازی بخشی از منابع مسدود شده به نفع تجاری که با ایران معامله داشته اند و تحریم ها باعث عدم دسترسی آنها به پولی که باید از ایران می گرفتند شده بود را قدمی رو به جلو در رفع تحریم های احتمالی کشور عنوان می کنند.

تحریم های سفت و سخت مغرضانه  دولت ترامپ علیه ایران در دولت جوبایدن بسیار کم شده است و این دولت برای حل و فصل موضوع برجام  نیز حاضر به انجام مذاکره با ایران شده است

تحول در اقتصاد کشور با آزاد سازی میلیاردها دلار ارز مسدودی
طبق گزارش های موجود حدود ۳۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور به دلیل تحریم های تجاری آمریکا علیه ایران در کشورهای مختلف دنیا مسدود است و امکان دسترسی به این منابع وجود ندارد. هر چند رقم حدود ۳۷ میلیارد دلار اعلام شده رقم کاملا دقیقی نیست و برخی ها این رقم در فراسوی مرزها را بیش از دو برابر آن و حتی بیشتر عنوان می کنند اما چنین منابعی سالهاست در بانکهای خارجی بدون هیچ سودی برای کشور خاک می خورد. منابع هنگفتی که چنانچه با انجام مذاکرات برجام در وین البته با حفظ چارچوب ها آزاد شود بی تردید می تواند تحول خاصی را در اقتصاد کشور ایجاد و بنیه مالی کشور را به خوبی تقویت کند.

حال با روی کارآمدن دولت «جو بایدن» و سیاست گذاری های وی علیه ایران گویا معلوم است سخت گیریهای مغرضانه با شیوه تحریمی سفت و سخت دولت ترامپ را تا حدودی ندارد و برای حل و فصل موضوع برجام نیز آنگونه که مشاهده می شود حاضر به انجام مذاکره با ایران شده است.

از طرفی نیز با توجه به اقدام اخیر وزارت خارجه آمریکا در ایجاد معافیت انتقال وجوه منابع ارزی بلوکه شده ایران به حساب صادرکنندگان دو کشور ژاپن و کره که با بازرگانان کشور مراودات تجاری داشته ولی در شرایط تحریم نتوانسته اند به این منابع دست یابند، اکنون با امضای آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، انتقال این وجوه در حساب‌ آنها بلامانع اعلام شده است که به عقیده کارشناسان چنین اقدامی از سوی آمریکا نشان از هموار شدن احتمالی مسیر رفع تحریم ها را نشان می دهد.

اقدام آمریکا در رفع مسدود شدن منابع بلوکه شده ایران مسیری تازه برای رفع تحریم ها را نشان می دهد که البته هنوز معلوم نیست سیاست گذاری های ایران برای ارتباط با دنیا در مذاکرات برجام با حفظ ارزشها و چارچوب ها چگونه باشد و دو دولت جدید آمریکا و ایران با چه فرمول  و سیاستی در این راه گام بر دارند

حسن نیت آمریکا در ایجاد گشایش منابع ارزی ایران!
مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره اقدام اخیر وزارت امور خارجه امریکا نسبت به معافیت استفاده تجار دو کشور ژاپن و کره جنوبی از منابع مسدود شده ایران گفت: معافیت استفاده تجار از منابع بلوکه شده ایران هیچ سودی به حال ایران ندارد بلکه به نفع تجاری است که در شرایط تحریم با ایران معاملات تجاری داشته اما تحریم ها مانع دستیابی آنها به پولشان شده است.

وی با بیان اینکه تحریم ها باعث شده است تا ارتباط ایران با دنیا در بخش نقل و انتقال پول همچنان قطع باشد، افزود: ایران دارای منابع ارزی قابل توجهی در دنیاست اما قطع ارتباط سیستم انتقال پول امکان دسترسی به این منابع را سخت کرده است از طرفی برخی کشورها نیز با ایران معاملاتی داشته اند که تحریم ها مانع از دریافت پول برای آنها شده است حال وزارت امور خارجه آمریکا راه دسترسی تجار خارجی برای دستیابی آنها به پولهایشان را از محل ارزهای بلوکه شده ایران باز کرده است این در حالی است که چند سالی است ریالی از طریق سیستم ارتباطی بین المللی بانکی به ایران بازنگشته است.

دانشمند، حسن نیت آمریکا در معافیت دستیابی به ارزهای ایران را رهگشا عنوان کرد و اظهار داشت: به نظر می رسد این اقدام مسیری تازه برای رفع تحریم ها را نشان می دهد که البته هنوز معلوم نیست سیاست گذاری های ایران برای ارتباط با دنیا در مذاکرات برجام با حفظ ارزشها و چارچوب ها چگونه باشد و دو دولت جدید آمریکا و ایران با چه فرمول و راهکار و سیاستی در این راه گام بر دارند.

وی افزود: خیلی از کشورها با ایران مراوده تجاری داشته اند اما تحریم ها مشکلاتی را برای آنها در این زمینه ایجاد کرده است، اکنون با تغییر دولت آمریکا رایزنی خیلی از کشورها برای ارتباط با ایران ایجاد شده است که معافیت دریافت پول صادرکنندگان ژاپن و کره جنوبی از منابع ارزی بلوکه شده ایران نتیجه چنین رایزنی هایی است که انجام شده است.

انتقال هیچ وجهی از منابع بلوکه شده ایران فعلا مجاز نیست
همچنین «محسن صادقی» کارشناس مالی نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» در این باره گفت: دستور منع مسدود بودن منابع ایرانی برای دسترسی تجار خارجی به مطالباتشان اقدامی است که نشان از ایجاد گشایش های تجاری با دنیا با رفع تحریم های بین المللی دارد.

وی با بیان اینکه چندی پیش در خصوص انجام تبادلات تجاری برخی کشورها با ایران (صادرات کالاهای اساسی در مقابل دریافت ارزهای بلوکه شده ایران) اظهاراتی مطرح شد اما اقدام خاصی صورت نگرفت، گفت: طبق تازه ترین گفته وزارت امور خارجه امریکا، انتقال هیچ پولی از سوی کشورهایی که منابع ارزی ایران درآنجا بلوکه است، فعلا به این کشور مجاز نیست.

صادقی خاطرنشان کرد: چنانچه اقداماتی در راستای رفع معافیت برای انجام تبادلات تجاری کشور با کشورهایی که منابع ایران در آنجا حبس است انجام گیرد بی تردید بخش عمده ای از مشکل کمبود نهادها مواد اولیه کارخانه ها و محصولات کالاهای ضروری حل می شود.

این کارشناس مالی تصریح کرد: ایران منابع مالی فوق العاده زیادی را در برخی کشورها دنیا دارد اما وجود تحریم ها و قطع ارتباط سیستم بانکی بهانه ای شده است که این کشورها در پرداخت چنین منابعی (البته بعضا یا از ترس امریکا و یا اینکه وجود آن منابع برای آن کشورها می تواند سودده باشد) خودداری کنند.

اکنون خیلی از کشورها درصدد رایزنی با آمریکا برای تداوم معاملات با ایران هستند و تلاش می کنند موافقت و معافیت های لازم را در این خصوص از آمریکا بگیرند. چرا که اکنون سخت گیریها چون زمان  ریاست جمهوری ترامپ در این زمینه نیست

دنیا از ترس ترامپ با ایران قهر تجاری کردند
وی با بیان اینکه کشورهای مرتبط تجاری با ایران در شرایط تحریم می توانستند به اشکال مختلف و بدون پرداخت پول نقد از طریق سیستم بانکی که همچنان محدود و مسدود است، کالا و مواد اولیه و... را در قبال منابع ارزی بلوکه شده ایران صادر کنند گفت: ترس از ترامپ باعث شد که این کشورها با ایران همراهی نکنند و بازار ایران را از دست بدهند.

این کارشناس مالی تصریح کرد: اکنون خیلی از کشورها درصدد رایزنی با آمریکا برای تداوم معاملات با ایران هستند و تلاش می کنند موافقت و معافیت های لازم را در این خصوص از آمریکا بگیرند. چرا که اکنون سخت گیریها چون زمان  ریاست جمهوری ترامپ در این زمینه نیست و احتمال تنبیه کشورهایی که در شرایط تحریم با ایران مراوده تجاری دارند کمتر شده است.

بنا به این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا به تازگی معافیت های تازه ای در مورد تحریم های ایران در نظر گرفت. بر اساس این معافیت ها، پرداخت ارزهای بلوکه شده ایران به صادر کنندگان ۲ کشور کره جنوبی و ژاپن مجاز اعلام شده است. البته آنطور که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده، قرار نیست منابع ارزی آزادشده به‌صورت مستقیم به ایران پرداخت شود و این منابع صرفا برای بازپرداخت تعهدات ارزی شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای‌ که قبل از تشدید تحریم‌ها کالاها و خدمات به ایران صادر می‌کردند، آزاد می‌شود. در چنین شرایطی هیچ گونه رد و بدل مالی از طریق سیستم بانکی با دنیا وجود ندارد و تا کنون نیز هیچ منابعی به نفع ایران به کشور بازنگشته است.

کد خبر: ۹۹٬۷۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha