۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
قبل از واردات، محتکران برنج را شناسایی کنید
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

قبل از واردات، محتکران برنج را شناسایی کنید

زارعی کیاپی، عضو کمیسیون کشاورزی به نگرانی برنجکاران از واردات و اضطراب مردم از افزایش قیمت‌ها، تاکید کرد.

به گزارش بازار، منصورعلی زارعی با اشاره به سابقه واردات برنج، گفت: میانگینِ مصرف برنج دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن در کل کشور است و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید داخلی داریم.

وی در پاسخ به اظهارنظر مجری برنامه که میزان برنج موجود را کمتر از این آمار دانست، گفت: اجازه دهید این میزان وزارت جهاد تعیین کند. میزان را حتی گمرک نمی داند؛ شما چطور این عدد را تعیین می کنید؟

زارعی اضافه کرد: در سال ۹۸ حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج وارد کردیم در صورتی که میزان تولیدات به جهتِ تدبیرِ وارداتیِ وزارت جهاد، چندان مورد توجه نبوده است.

این نماینده مجلس افزود: ما به راحتی با کاری زیر بنایی می توانستیم نیاز خود را به واردات برنج به صفر برسانیم.

زارعی معضل برنج وارداتی را نه بر عهده گمرک بلکه به دلیل بی توجهی به کشاورزی داخلی عنوان کرد و افزود: در سال هایی که برنج را وارد می کردیم، عدد و رقم بودجه واردات را باید به زیر ساخت ها اختصاص می دادیم تا هرگز شاهد مشکلات کنونی نباشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد که گمرک باید میزان برنج موجود در سامانه انبارها را اعلام کند؛ چراکه تولید کننده نسبت به واردات نگران است و از دیگر سو مصرف کنندگان هم نسبت به گران شدن قیمت ابراز نگرانی می کنند. در این میان باید دید برنج را چه کسانی در کشور کنترل می کنند و برنجِ موجود در انبارها را تخلیه نمی کنند؟

زارعی خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت جهاد قبل از مدیریتِ برنج وارداتی از مرداد تا آبان ماه ابتدا باید میزان برنج موجود در انبارها را اعلام کنند.

موجودی انبارهای گمرک؛ حدود ۳۷هزار تن
همچنین مهرداد جمال ارونقی، معاون امور فنی گمرک کشور با بیان اینکه ترخیص برنج از ابتدای مرداد تا پایان آبان ماه ممنوع است، اظهار کرد: هم اینک برنج وارداتیِ موجود در گمرکات کشور ۳۷ هزار تن می باشد و ۲۲ کشتی هم در حال تخلیه می باشد که از این میان، فقط ۱۵هزار تن برنج، بارِ یکی از کشتی هاست که در بندر چابهار تخلیه می شود و ۲۶ فروند کشتی هم در لنگرگاه وجود دارد که هیچیک بارِ برنج وارداتی ندارند.

وی همچنین از آمار ۸۶ هزار تنی برنج وارداتی از ابتدای امسال تا اواسط تیرماه خبر داد و افزود: این برنج از گمرکات کشور ترخیص که در مدت مشابه سال قبل، ۲۸۰ هزار تن برنج ترخیص کرده ایم.

ارونقی از کاهش ۷۰ درصدی برنج وارداتی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: مصوبه ستاد تنظیم بازار می گوید برنج هایی که تا ۳۱/۴/۱۴۰۰ به گمرکات می رسند، اجازه ترخیص خواهند داشت و لذا حدود ۴۰ هزار تن رنج قابل ترخیص وجود دارد و مابقی برنج هایی که می رسد، باید دپو شود.

وی همچنین درباره موجودی برنج در انبارها گفت: سامانه جامع انبارها را پیشتر داشتیم که امروز در اختیار وزارت صمت است و آن ها از روندِ موجود در انبارها اطلاع دارند.

کد خبر: ۹۹٬۷۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha