۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
تکمیل قطعه ناتمام ریلی کریدور شمال-جنوب؛ گسترش تجارت ایران با اوراسیا
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

تکمیل قطعه ناتمام ریلی کریدور شمال-جنوب؛ گسترش تجارت ایران با اوراسیا

«جواد کشلی» می گوید: یکی از دلایلی که دولت به همراه وزارت راه و منطقه آزاد انزلی به عنوان متولی امر، در صدد تکمیل سریعتر راه آهن رشت_کاسپین است، ایجاد زیرساختهای توسعه صادرات به اوراسیا می باشد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: توسعه زیر ساخت‌ های لازم در جهت افزایش مزیت‌ های خدماتی یکی از راهکارهای مناسب در راه تقویت فعالیت‌ ها و مبادلات تجاری به شمار می رود. در این میان، مجتمع بندری کاسپین واقع در منطقه آزاد انزلی به‌ عنوان یک بندر نسل سوم در شمال ایران از زیرساخت‌ های لجستیکی مناسبی در جهت توسعه تجارت و صادرات کالا به کشورهای حوزه اوراسیا برخوردار است که تکمیل و اتصال راه‌آهن گیلان و بهره‌ برداری از اسکله رورو ، موجب افزایش ظرفیت‌ های ترانزیتی و عملکردی این بندر خواهد شد.

علاوه بر آن، با تکمیل و بهره برداری این خط آهن که از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و نیز اروپایی، ترانزیت کالا و بار دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد، منطقه آزاد انزلی به پل ارتباطی ترانزیتی و تجاری با کشورهای اوراسیا و حاشیه خزر تبدیل خواهد شد، چرا که حضور این سازمان در اجلاس‌ های اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و انعقاد تفاهمنامه های تجاری به خصوص با قزاقستان و روسیه، موجب تقویت و رونق مراودات تجاری دو یا چند جانبه گردیده است.

همچنین؛ از آن جایی که این منطقه آزاد دارای موقعیت خاصی در کریدور تجاری چین_قزاقستان_ایران و همچنین کریدور شمال _جنوب است، میتواند در پیشبرد اهداف تجاری_صادراتی کشور تاثیر بسزایی داشته باشد و زمینه ارتقاء ظرفیت حمل و نقل دریای خزر را فراهم آورد.

علاوه بر آن، تکمیل خط ریلی رشت به کاسپین و انزلی موجب ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب‌ های آزاد بین‌المللی، ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی منطقه و ایجاد بازار کار خواهد شد.

ریل‌گذاری راه آهن رشت_کاسپین_انزلی به‌ عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین_رشت_انزلی به طول ۴۰ کیلومتر که در ۲۰ شهریور سال گذشته آغاز شد، قرار بوده تا بر اساس گفته های محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه‌ و بودجه کشور در ۲۵ اردیبهشت سال جاری، تا پایان عمر دولت دوازدهم تکمیل شود، اما شواهد امر نشان میدهد که چند ماهی زمان نیاز است تا این پروژه تکمیل و به بهره برداری کامل برسد.

تکمیل قطعه ناتمام ریلی کریدور شمال-جنوب؛ گسترش تجارت ایران با اوراسیا

در همین راستا «جواد کشلی» قائم مقام معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری و مدیر جذب سرمایه گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد انزلی در حاشیه نخستین نمایشگاه اوراسیا در خصوص روند تکمیل پروژه راه آهن رشت به مجتمع بندری کاسپین به خبرنگار بازار گفت: پروژه اتصال راه آهن سراسری رشت به مجتمع بندری کاسپین عنوان بازویی توانمند در گسترش مراودات ایران، هم اکنون با پیشرفت مناسبی برخوردار است و طبق آخرین مراسم افتتاحیه که در قالب ویدئو کنفرانس که ما در ۱۵ تیر ماه برگزار کردیم که پروژه های سرمایه گذاری منطقه آزاد توسط رئیس جمهور افتتاح گردید، این پروژه قطعا در چند ماه آینده به بهره برداری کامل خواهد رسید.

وی افزود: بر همین اساس، ساخت و تکمیل پلها و ستون های آن در حال انجام است و خوشبختانه برای تمام مسیر تملک و آزادسازی صورت گرفته است، زیرا این مشکل پروژه را با دشواری هایی روبرو ساخته بود. علاوه بر آن، هم اکنون پیمانکاران با افزایش اکیپ‌ های فنی و نیز ماشین آلات، نسبت به جبران عقب ماندگی ها در حال انجام فعالیتها هستند.

قائم مقام معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد انزلی اضافه کرد: هم اکنون راه آهن سراسری به رشت متصل شده و از ایستگاه پیربازار رشت به سمت مجتمع بندری کاسپین در حال احداث است. علاوه بر آن، در حال حاضر، راه آهن تنها به صورت مسافری از رشت به سمت راه آهن سراسری در حال حرکت است که با بهره برداری از این قطعه یعنی ایستگاه پیر بازار رشت تا مجتمع بندری کاسپین، این راه آهن از مسافری به تجاری هم تغییر پیدا خواهد کرد.

کشلی ادامه داد که یعنی کالاهایی که قصد دارند تا از طریق مجتمع بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی وارد یا صادر شوند، می توانند از این مسیر عبور کنند. بر همین اساس، کالاهای صادراتی از طریق راه آهن به مجتمع بندری آورده شده و سپس به کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین اوراسیا ارسال می شوند و همچنین، کالاهای وارداتی از مجتمع بندری کاسپین وارد شده و از طریق راه آهن به کشور ارسال می گردند.

کالاهایی که قصد دارند تا از طریق مجتمع بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی وارد یا صادر شوند، می توانند از این مسیر عبور کنند. بر همین اساس، کالاهای صادراتی از طریق راه آهن به مجتمع بندری آورده شده و سپس به کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین اوراسیا ارسال می شوند و همچنین، کالاهای وارداتی از مجتمع بندری کاسپین وارد شده و از طریق راه آهن به کشور ارسال می گردند

وی تصریح کرد: یکی از ماموریت ها و کارکردهای فعلی منطقه آزاد انزلی توسعه صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا است. ما به عنوان منطقه آزاد معین در این منطقه شناخته شده ایم و از زمانی که تعرفه های ترجیحی اوراسیا صورت پذیرفته است، اقدامات بسیار خوبی در حال انجام می باشد؛ به طوری که صادرات ما به کشورهای مختلف با رشد قابل توجهی مواجه شده است.

مدیر جذب سرمایه گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: در عین حال صنایعی که امکان صادرات هم از سرزمین اصلی و نیز در داخل منطقه را دارا می باشند، ترغیب شده اند تا بتوانند کالاهای مورد نیاز و طبق استاندارد کشورهای اوراسیا را تولید کرده و از طریق ظرفیت های منطقه ای مانند مجتمع بندری کاسپین و سازمان معین منطقه آزاد انزلی کالاهای خود را صادر نمایند.

صنایعی که امکان صادرات هم از سرزمین اصلی و نیز در داخل منطقه را دارا می باشند، ترغیب شده اند تا بتوانند کالاهای مورد نیاز و طبق استاندارد کشورهای اوراسیا را تولید کرده و از طریق ظرفیت های منطقه ای مانند مجتمع بندری کاسپین و سازمان معین منطقه آزاد انزلی کالاهای خود را صادر نمایند 

وی افزود: لذا، یکی از دلایلی که دولت به همراه وزارت راه و منطقه آزاد انزلی به عنوان متولی این امر، در صدد انجام سریعتر این خط آهن است، این موضوع می باشد که زیرساختهای توسعه صادرات به کشورهای اوراسیا ایجاد شده و ظرفیت ها افزایش پیدا کند؛ در این صورت، نقش منطقه آزاد انزلی در گسترش مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا نمایان می شود. 

این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد انزلی در پایان گفت: ما به اکثر کشورهای اوراسیا صادرات انجام میدهیم که هم شامل کالاهای تولیدی مستقر در منطقه آزاد انزلی است و هم شامل کالاهای تولیدی استان گیلان و در سطح وسیع تر کشور است که ما در حال حمایت و پشتیبانی از این دسته کالاها به منظور صادرات هستیم.

کد خبر: ۹۹٬۷۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha