۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
آخرین وضعیت حمل کالاهای اساسی از بنادر تجاری کشور| عادی شدن حمل کالا تا ۱۰ روز آینده
دبیر انجمن کامیونداران کشور در گفتگو با «بازار»:

آخرین وضعیت حمل کالاهای اساسی از بنادر تجاری کشور| عادی شدن حمل کالا تا ۱۰ روز آینده

کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور گفت: رانندگان و کامیونداران کشور در حمل کالاهای اساسی از بنادر تجاری کشور به هیچ عنوان کوتاهی نکرده اند.

بازار، گروه راه و مسکن: «احمد کریمی» در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بازار در خصوص آخرین وضعیت حمل کالاهای اساسی از بنادر تجاری کشور و به خصوص بندر امام خمینی (ره) افزود: همزمانی حمل و عرضه محصولات کشاورزی در برخی از استانهای جنوبی و دپو کالاهای اساسی در بنادر کشور باعث شد که بخشی از حمل کالاهای اساسی مردم در بنادر به تاخیر بیافتد.

جلسه پایش با حضور وزیر راه وشهرسازی برگزار شد
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور با اشاره به برگزای جلسه روز گذشته کمیته پایش با حضور وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در این جلسه آخرین وضعیت حمل کالاهای اساسی از بندر امام تشریح شد و مشخص شد که در بحث حمل و نقل کالای اساسی از بنادر هیچ مشکلی ندارد و مشکلات موجود به سایر بخش های مرتبط با واردات کالاهای اساسی برمی گردد.

وی گفت: متاسفانه هرچه مشکل در بخش های مختلف وجود داشته باشد نتیجه آن در حمل و نقل خودش را نشان می دهد در حالی که در مقاطع مختلف رانندگان و کامیونداران ایرانی کالاهای اساسی را برای کمک به مردم سیل زده و یا زلزله زده به صورت رایگان حمل کرده اند تا کالا زودتر به دست مردم برسد.

در یک روز امکان بارگیری۴ و یا ۵ هزار کامیون در بندر امام وجود ندارد
کریمی با اشاره به ظرفیت بندر امام در بارگیری کامیونها در بندر امام گفت: هر بندری یک ظرفیت مشخصی برای بارگیری دارد و اگر همین الان ۵ هزار دستگاه کامیون به بندر امام بفرستیم باید ۲۵۰۰ دستگاه آن امروز و ۲۵۰۰ دستگاه آن را فردا بارگیری کنند و در یک روز امکان بارگیری ۴ و یا  ۵ هزار کامیون در این بندر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل جاده‌ای مشکلی در حمل کالاهای اساسی از بنادر تجاری کشور ندارند، گفت: هر چقدر کامیون نیاز باشد ما می توانیم آن را تامین کنیم و کامیونداران در حمل کالاهای اساسی از بنادر جنوبی به داخل کشور تاکنون از خود مضایقه نداشته اند.

در ۲۴ ساعت شبانه روز ۹.۵ ساعت عملیات تخلیه و بارگیری در بندر امام به علت تغییر شیفت صبح، ظهر و شب متوقف می‌شود و این مسئله نیز در کاهش ظرفیت بارگیری کامیون ها بسیار تاثیرگذار است

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور یادآور شد: در ۲۴ ساعت شبانه روز ۹.۵ ساعت عملیات تخلیه و بارگیری در بندر امام به علت تغییر شیفت صبح، ظهر و شب متوقف می‌شود و این مسئله نیز در کاهش ظرفیت بارگیری کامیون ها بسیار تاثیرگذار است.

کریمی افزود: بارگیری و حمل روزانه ۴ هزار دستگاه کامیون از بندر امام زمانی عملی است که تمام امکانات و شرایط از جمله باسکول، لودر و سایر تجهیزات مورد نیاز در بندر امام فراهم شده باشد.

کریمی با بیان اینکه آنچه که مسلم است بندر امام ظرفیت بارگیری روزانه ۴ هزار دستگاه کامیون را ندارد و حتی روز گذشته ۲۳۵۰ کامیون از بندر امام کالاهای اساسی را به مناطق مختلف کشور حمل کرده‌اند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور افزود: دامداران و مرغداران در بدترین شرایط تأمین نهادهای قانونی قرار دارند و کامیونداران پذیرفتند که در این شرایط به وظایف خود به خوبی عمل کنند این نشان می دهد که ما از تمام ظرفیت کامیون های خود برای حمل کالا از بنادر استفاده می کنیم.

در این شرایط پشتیبانی امور دام نیز در پرداخت کرایه به رانندگان مدتی تاخیر دارد درحالی که کامیون ها یک سر بار خالی به بنادر می‌رود و نباید در پرداخت کرایه آنها مشکلی ایجاد شود تا رانندگان تمایل بیشتری به حمل کالا از بنادر داشته باشند

کریمی گفت: در این شرایط پشتیبانی امور دام نیز در پرداخت کرایه به رانندگان مدتی تاخیر دارد درحالی که کامیون ها یک سر بار خالی به بنادر می‌روند و نباید در پرداخت کرایه آنها مشکلی ایجاد شود تا رانندگان تمایل بیشتری به حمل کالا از بنادر داشته باشند.

این مقام مسئول در کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور بیان کرد: پیش از دو هفته است که غلامحسین دغاغله مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در بندر امام مستقر شده اند و کاملاً بر نحوه بارگیری و نوبت دهی کامیون ها در این بندر نظارت دارند.

وی گفت: از طرفی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای برای تشویق رانندگان برای سفر به بنادر کشور یک جفت لاستیک به قیمت دولتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به رانندگان لاستیک تحویل می دهد و یک شرکت تولیدکننده روغن نیز با استقرار در بندر امام روغن به نرخ دولتی و به اندازه کافی به رانندگان عرضه می‌کند تا کامیونداران برای حمل کالا اساسی از بندر امام به داخل کشور رغبت بیشتری داشته باشند.

کریمی افزود: پیشنهاد دادیم که برای افزایش تعداد کامیون ها در بنادر برخی از ناوگان شهری که در جاده خطری ندارند و برای رفتن به بنادر کشور مشکلی نداشته باشند تا این ناوگان نیز در این مقطع بتوانند برای حمل کالاهای اساسی به بنادر جنوبی کشور اعزام شوند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور با بیان اینکه در این شرایط ما نمی توانیم روزانه بیش از ۲۵۰۰ دستگاه کامیون بارگیری کنیم، اظهار داشت: برخی از ناوگان ما پس از رسیدن به به محل تخلیه کالا در برخی از مناطق و استان‌ها معطل می شوند و این نیز در کمبود کامیون در بنادر کشور موثر بوده است، زیرا اگر به موقع کالای کامیون ها تخلیه شوند رانندگان به سرعت خود را به بنادر می‌رسانند.

۳۵ درصد ناوگان حمل ونقل جاده ای اتاق دار کشور فرسوده است
کریمی به فرسودگی ۳۵ درصد ناوگان حمل ونقل جاده ای اتاق دار کشور اشاره کرد و یادآور شد: ۳۵ درصد ناوگان اتاق دار ما فرسوده است و در گذشته نیز توجهی به واردات ناوگان و تعمیرات اساسی آن انجام نشده است، اما از سال ۸۴ هر کامیونی که وارد کشور شده کشنده بوده است و این شرایط را سخت کرده است، زیرا از یک طرف می گوییم که ظرفیت ناوگان ما بسیار بالاست و از یک طرف می بینیم که بارها در بنادر مانده است.

کریمی افزود: در شرایط عادی باید برای نوسازی ناوگان خود برنامه‌ریزی مناسبی را داشته باشیم و تاکنون نیز رانندگان و کامیونداران ما در حمل کالا های اساسی از بنادر کشور به هیچ عنوان کوتاهی نکردند و حتی پذیرفته اند که با کرایه یکسر خالی بار کالاهای اساسی کشور را حمل کنند.

پیش‌بینی می‌کنیم که ظرف مدت ۷ تا ۱۰ روز آینده حمل کالا از بنادر به روال عادی برگردد
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور در پاسخ به سوال خبرنگار بازار که چه زمانی وضعیت به روال هادی بر می گردد گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که ظرف مدت ۷ تا ۱۰ روز آینده حمل کالا از بنادر و به خصوص بندر امام به روال عادی برگردد.

وی افزود: امسال میزان واردات نهاده‌های دامی نسبت به سال گذشته نیز ۲۰ درصد افزایش یافته است و در این شرایط رانندگان ما در حد بضاعت تلاش می کنند که بتوانند با حمل کالاهای اساسی به داخل کشور مشکلات موجود را برطرف کنند و هم اکنون در بنادر امام، شهید رجایی و چابهار از نظر حمل و نقل و تامین ناوگان و مشکلی نداریم.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور بیان کرد: برخی از مسئولان اعلام می‌کنند که حدود ۷ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور وجود دارد، اما بخشی از این کالاهای اساسی هنوز وارد بنادر و انبارها و پسکرانه‌های این بنادر نشده است و روی کشتی در خارج از بنادر هستند.

سالانه بیش از ۵۰ تا ۶۰ میلیون تن کالا توسط ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور جابجا می شود
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور گفت: سالانه بیش از ۵۰ تا ۶۰ میلیون تن کالا توسط ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور جابجا می شود و کالاهای اساسی نیز بخشی از این کالاها است.

کریمی خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته کالاهای اساسی به مرور وارد کشور می‌شد و به مرور نیز از بنادر کشور بارگیری و به مقاصد خود حمل می شد متاسفانه افزایش واردات این کالاها باعث دپو آن در بنادر شده است.

وی گفت: متاسفانه در اوایل سال جاری به خصوص اردیبهشت‌ ماه ناوگان ما که به بندر امام عزیمت می کردند، برای دریافت بار بیش از ۸ روز در بندر خواب داشتند و این نشان می دهد که اگر اقدام واردات کالاهای اساسی با برنامه ریزی از بهمن یا اسفند ماه سال گذشته انجام شده بود، ما با این حجم کالاهای اساسی دپو شده در بنادر مواجه نبودیم و به تدریج با ورود کالاهای اساسی حمل کالاهای یادشده نیز به تدریج به داخل کشور انجام می شد.

کد خبر: ۹۹٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha