۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
وقتی نرخ اجاره کارگاه کمر «تولید» را می‌شکند| چالش هایی که دامن‌گیر «تولید» شد
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

وقتی نرخ اجاره کارگاه کمر «تولید» را می‌شکند| چالش هایی که دامن‌گیر «تولید» شد

همدان- این روزها شیوع ویروس کرونا و گرانی مواد اولیه در کنار افزایش نجومی اجاره بهای کارگاه ها در استان همدان چالش های بسیاری را پیش روی «تولید» ایجاد کرده تا آنجاکه گویی کمر تولید را می شکند.

بازار؛ گروه استان‌هاشیوع ویروس کرونا در حالی ۱۷ ماهه شده که با خود بسیاری از مشاغل، کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی را نیز به حاشیه کشانده است، موضوعی که بیشترین فشارها را بر بخش تولید و فعالین این عرصه وارد کرده و وضعیت را به تورم و گرانی مواد اولیه به صورت ناجوانمردانه ای گره زده است.

در استان همدان کارگاه های تولیدی و فعال بسیاری وجود دارد که نه تنها تولید را به ارمغان آورده اند بلکه اشتغال زایی برای بسیاری از افراد به ویژه نیروهای بومی را شامل شده اند ضمن اینکه زمین گیری و تعطیلی یک کارگاه برای افراد بیمه شده آن، مقرری بیمه بیکاری و برای افراد فاقد بیمه، بیکاری را به همراه دارد.

خسارت ۲۴۸ میلیارد تومانی کرونا به بخش گردشگری و خسارت ۱۴۰ میلیاردی آن به صنایع دستی همدان

یکی از حوزه هایی که بیشترین لطمه را از این وضعیت دیده، حوزه گردشگری و صنایع دستی است؛ حوزه گردشگری با زمین گیری روبرو شده و در وضعیت کما به سر می برد به نوعی که خسارت های این حوزه در زمستان سال ۹۹ قابل توجه بود تا آنجا که علی مالمیر؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: شیوع ویروس کرونا ۲۴۸ میلیارد تومان به بخش گردشگری استان آسیب زد و در صورت تداوم محدودیت ها خسارت جبران ناپذیری به این حوزه وارد می شود.

وقتی نرخ اجاره کارگاه کمر «تولید» را می‌شکند| چالش هایی که دامن‌گیر «تولید» شد

و حوزه دیگر حوزه صنایع دستی است که در این زمینه نیز می بینیم  سال جاری بود که هاشم مظاهری؛ معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از خسارت ۱۴۰ میلیاردی کرونا به صنایع دستی همدان خبر داد.

اما به راستی این وضعیت با اجاره بهای کارگاه ها نیز همخوانی ندارد؛ تولیدی که با مشکل روبرو شده و کارگاه هایی که برای سر پا ماندن نیاز به حمایت دارند این روزها بیشترین موضوعی است که در استان همدان به چشم می خورد؛ روندی که در شهرستان های گردشگر پذیر و مهم در زمینه صنایع دستی بیش از هر چیزی خودنمایی می کند.

در این خصوص در بررسی وضعیت کارگاه های فعال در سطح استان و وضعیت مقرری بیکاری در استان همدان گفتگویی با شهناز حمزه لوی؛ مدیرکل تامین اجتماعی استان همدان ترتیب داده شد و در ادامه پای صحبت های میلاد مهرزاد؛ یکی از تولیدکنندگان در حوزه صنایع دستی همدان نشستیم که متن این گفتگوها را در ادامه می خوانید:

بیشتر تعطیلی کارگاه ها در شهرستان های همدان و لالجین بوده است
مدیرکل تامین اجتماعی استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار مبنی بر اینکه آیا در دوران شیوع ویروس کرونا با تعطیلی های کارگاه ها و افزایش تعداد بیکاران در استان همدان روبرو بوده ایم؟ اظهار کرد: هم اکنون در استان همدان ۲۴ هزار و ۴۵۴ کارگاه فعال وجود دارد که این میزان نسبت به دوران پیش از کرونا تفاوت چشمگیری نداشته است.

شهناز حمزه لوی با بیان اینکه در دوران شیوع ویروس کرونا اگرچه کارگاه ها و وضعیت تولیدی ها با مشکلاتی روبرو شد، اما میزان تعطیلی های کارگاه ها چشمگیر نبوده است، عنوان کرد: تعطیلی هایی که در کارگاه ها شاهد بودیم، عموماً مربوط به بخش گردشگری و صنایع دستی بوده است.

وی با بیان اینکه کارگاه های فعال در این عرصه به سبب تعطیلی های کرونا و محدودیت های سفر و تعطیلی هتل ها و مراکز گردشگری بوده است، گفت: بیشتر این تعطیلی ها را در شهرستان های همدان و لالجین شاهد بوده ایم.

وقتی نرخ اجاره کارگاه کمر «تولید» را می‌شکند| چالش هایی که دامن‌گیر «تولید» شد

مدیرکل تامین اجتماعی استان همدان در خصوص پرداختی های بیمه بیکاری در استان همدان نیز مطرح کرد: بالغ بر دو هزار و ۵۱۷ مقرری بگیر بیمه بیکاری در استان همدان تاپایان سال ۹۹ داشتیم که به این افراد بالغ بر ۶۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در قالب مقرری بیمه بیکاری پرداخت شده است.

تعداد ۸۰۰ نفر در قالب بیمه بیکاری کرونا به سبب تعطیلی کارگاه هایشان از خدمات مربوطه بهره مند شده اند

حمزه لوی عنوان کرد: تعداد ۸۰۰ نفر در قالب بیمه بیکاری کرونا به سبب تعطیلی کارگاه هایشان از خدمات مربوطه بهره مند شده اند.

۸۰ درصد کارگاه های تولیدی سفال در شهرستان لالجین به صورت اجاره ای هستند
میلاد مهرزاد نیز در گفتگو با خبرنگار بازار به وضعیت تولید و فروش صنایع دستی در شهرستان لالجین به عنوان شهر جهانی سفال اشاره کرد و گفت: این روزها، نه تنها در زمینه تولید و فروش دچار مشکل شده ایم بلکه شاهد افزایش اجاره بها کارگاه ها و فشار مضاعف بر تولیدکنندگان نیز هستیم.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد کارگاه های تولیدی سفال در شهرستان لالجین به صورت اجاره ای هستند اما نرخ اجاره ها در این شهرستان با هیچ جای ایران جور در نمی آید!، اظهار کرد: متاسفانه همین امر موجب تعطیلی بسیاری از کارگاه ها شده است.

اجاره سالانه یک کارگاه ۲۵۰ میلیون تومان است

این فعال حوزه صنایع دستی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: برای یک کارگاه ۴۰۰ تا ۵۰۰ متری برای مدت یک سال باد اجاره ای قریب به ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان اجاره پرداخت کنیم، یعنی روزانه باید درآمدی قریب به ۸۰۰ هزار تومان داشته باشیم؛ اما مگر ما چقدر تولید می کنیم؟ این روزها مالکان نرخ ها را تعیین می کنند و تولیدکننده ای که سوله یا کارگاهی ندارد مجبور است با این وضعیت کنار بیاید.

وقتی نرخ اجاره کارگاه کمر «تولید» را می‌شکند| چالش هایی که دامن‌گیر «تولید» شد

وی عنوان کرد: با این وضعیت گاه پیش می آید که ۱۰۰ تولیدکننده بدون کارگاه می مانند و در نهایت مجبور هستند برای این که کارشان را ادامه دهند از همین کارگاه ها اجاره کنند.

مهرزاد ادامه داد: این وضعیت درحالی است که سوله هایی در شهرک صنعتی بهاران و بوعلی وجود دارد که نه تنها امکانات بهتری نسبت به این سوله ها و کارگاه های لالجین دارند بلکه بسیار شیک، بهتر، استاندارد و اصولی تر هم هستند.

کارگاه هایی را که حتی اصولی و استاندارد نیستند، مجبوریم از سر اجبار اجاره کنیم

این تولیدکننده سفال در شهر جهانی سفال در بخش پایانی گفتگو با بیان اینکه این سوله های یک هزار متری در شهرک صنعتی بهاران و بوعلی خیلی قیمت مناسبتری نسبت به کارگاه های لالجین دارند، اظهار کرد: در لالجین تنها به سبب قرار دادن یک کوره و مجوز آن، شاهدیم که مالکین قیمت های بسیار بالایی برای اجاره بها در نظر می گیرند و کارگاهشان را که حتی اصولی و استاندارد نیست، مجبوریم از سر اجبار اجاره کنیم.

با شیوع کرونا یکی از بخش‌های اقتصادی که به شدت تحت تأثیر قرار گرفت، بازار کار بود و در این حوزه بسیاری از مشاغل یا به صورت موقت تعطیل شدند و یا دچار ورشکستگی شده و به طور دائم از کار افتادند.

شیوع ویروس کرونا ضربه سختی در این شرایط ویژه اقتصادی و تورم افسار گسیخته بر کارگران وارد کرد و باعث شد کارگران شغل خود را به راحتی و به بهانه کرونا از دست بدهند؛ به ویژه نیروهای کاری که فاقد پوشش بیمه ای بودند و یا قراردادهای آن ها چند ماهه بود.

این وضعیت موجب شد خیل عظیمی از این کارگران از دل کارگاه های تولیدی بیرون امده و به کارهای ساختمانی و مشاغل کاذب روی آورند.

وقتی نرخ اجاره کارگاه کمر «تولید» را می‌شکند| چالش هایی که دامن‌گیر «تولید» شد

اما به راستی استان همدان که در دل خود کارگاه های تولیدی بسیار به ویژه در حوزه صنایع دستی را دارد، چرا باید در این گرداب فرو رود؟

۲۸ هزار و ۸۰۰ کارگاه صنایع دستی در استان همدان وجود دارد که بیش از ۴۵ هزار هنرمند در آن ها مشغول به کار هستند

همدان به واسطه شهر جهانی سفال، شهر جهانی مبل و منبت و نشان های ملی و جغرافیایی بسیار در این عرصه در اشتغال زایی و تولید حرف های بسیاری برای گفتن دارد چراکه تعداد ۲۸ هزار و ۸۰۰ کارگاه صنایع دستی در استان همدان وجود دارد که بیش از ۴۵ هزار هنرمند در آن ها مشغول به کار هستند و خاموشی چراغ این کارگاه ها به مثابه بیکاری خیل عظیمی از فعالین این عرصه است.

اما با این حال، نه تنها حمایت ها در این مسیر بسیار کمرنگ بوده بلکه شیوع ویروس کرونا و گرانی مواد اولیه در کنار افزایش نجومی اجاره بهای کارگاه ها در استان همدان چالش های بسیاری را پیش روی «تولید» ایجاد کرده است و به راستی، کمر آن را می شکند و این امر، مستلزم ورود مناسب دستگاه های مربوطه استان است تا بتوان به جای نظاره گر بودن خاموشی چراغ این کارگاه ها، مسیر را برای سر پا نگه داشتن آن ها مهیّا و امید را به این وضعیت بازگرداند.

کد خبر: ۹۹٬۶۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha