۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
انعقاد تفاهمنامه ۳ جانبه برای توسعه هوشمندسازی مزارع کشاورزی

انعقاد تفاهمنامه ۳ جانبه برای توسعه هوشمندسازی مزارع کشاورزی

تفاهمنامه سه جانبه برای پیاده سازی پروژه پایش هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء در مزارع کشاورزی کشور میان سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی، شرکت ارتباطات مبین نت و مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء منعقد شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، معاون پژوهشی و فنآوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره اهداف از انعقاد این تفاهم نامه مشترک گفت: با امضای این تفاهمنامه دو ساله اهدافی همچون مصرف بهینه و موثر از نهاده ها و انرژی به ویژه آب، افزایش بهره وری تولید و کاهش هزینه ها در مزارع هوشمند را دنبال می کنیم.

ارژنگ جوادی افزود: با توجه به این که بیشترین اتلاف و هدر رفت نهاده های کشاورزی در مزارع اتفاق می افتد از این رو، اولویت در فرآیند هوشمندسازی با مزارع است.

وی ادامه داد: در مزارع نمونه یا پایلوت، مراحل مختلف تولید محصولات کشاورزی مانند خاک ورزی، کاشت و برداشت از طریق فناوری های نوین، هوشمند می شود.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در عین حال اظهار داشت: در فازهای بعدی، طرح های پایلوت هوشمندسازی در بخش دام و طیور، شیلات و باغات اجرا خواهد شد.

وی گفت: به زودی طرح پایلوت هوشمندسازی را نیز در چند سالن پرورش طیور اجرا می کنیم و در این راستا چند واحد پرورش طیور شناسایی شده است.

جوادی درباره جزییات بیشتر تفاهمنامه اذعان داشت: بر اساس این تفاهمنامه مشترک سه جانبه، تمام زیرساخت های ارتباطی، اینترنتی و دیجیتالی توسط شرکت ارتباطات مبین نت فراهم می شود و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز شناسایی و تعیین عرصه، تهیه اطلاعات و داده ها و آنالیز داده ها را از نظر فنی انجام می دهد.

وی با بیان این که همزمان با کارهای پژوهشی و اجرای طرح های پایلوت هوشمندسازی مزارع در نقاط مختلف کشور، کارهای ترویجی هم انجام می شود، گفت: ما از کشاورزان پیشرو و خبره دعوت می کنیم که از  مزارع هوشمند بازدید کنند و از نزدیک با فواید و نتایج هوشمندسازی در بخش زراعت آشنا شوند.

جوادی با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی رویکرد توسعه هوشمندسازی و فنآوری های نوین در بخش کشاورزی را با جدیت پیگیری می کند، اذعان داشت: از سال گذشته اقداماتی را به صورت پایلوت های فناوری در حوزه هوشمندسازی با شکل گیری ستاد هوشمندسازی در سطح مزارع و با همکاری شرکت مبین نت و مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء آغاز کرده ایم و نتایج موفق این همکاری منتج به انعقاد تفاهم نامه همکاری سه جانبه شد.

وی از رونمایی نخستین شالیزار هوشمند برنج در آمل در روز سه شنبه این هفته خبر داد و گفت: با اجرای این طرح پایلوت در یک هکتار از شالیزارهای برنج، هوشمندسازی در اراضی زراعی شمال کشور توسعه پیدا خواهد کرد.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: در این رویداد ملی هوشمندسازی اراضی زراعی، کشاورزان پیشرو نیز حضور خوهند داشت.

وی با بیان این که کشاورزان به هوشمندسازی علاقه زیادی نشان می دهند، گفت: در استان ها توسعه و نفوذ اینترنت بسیار مورد توجه قرار گرفته و حتی در دشت های کشور دسترسی به اینترنت مهیا شده است.

کد خبر: ۹۹٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha