۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶
یکپارچه‌­سازی و نظارت بر اطلاعات سرمایه‌­گذاران بازار سرمایه
در راستای اجرای قانون مبارزه با پولشویی انجام می گیرد؛

یکپارچه‌­سازی و نظارت بر اطلاعات سرمایه‌­گذاران بازار سرمایه

اطلاعات مربوط به مشتریان و سرمایه­ گذاران در بخش­ ها و بازارهای مختلف (اوراق بهادار، کالا و صندوق­ ها) با هدف جلوگیری از بروز مشکلات و چالش های نهاد ناظر متمرکز و یکپارچه می شود.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، صابر جعفروند، رئیس مرکز مبارزه با پولشویی بازار سرمایه، ضمن بیان مطلب فوق گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد اصلی تنظیم­ گر در بازار سرمایه اهتمام ویژه ای جهت نظارت نسبت به توسعه و تکمیل فعالیت‌های خود دارد و در این خصوص برنامه­‌ریزی و اقدامات عملی بسیاری انجام داده که موفقیت‌های مطلوبی در رفع کاستی‌ها نیز کسب شده است؛ البته این رفع نواقص به منزله پایان کار و دور شدن از اصلاح مستمر در این بخش‌ها نیست.

وی در ادامه افزود: در حوزه‌­ ناشران اوراق بهادار، نهادهای مالی و نیز بخش­ های حقوقی سازمان، تغییرات و پیشرفت­ های قابل توجهی در تدوین مقررات و نیز مکانیزم ­های نظارتی موثر انجام شده که اگر این هم­گامی با توسعه بازار وجود نداشت، مشکلات و چالش ­های بسیاری در کنار موضوعات ساختاری و کلان بازارسرمایه دیده می‌شد.

 رئیس مرکز مبارزه با پولشویی بازار سرمایه تصریح  کرد: در زمینه اطلاعات و شناسنامه هویتی مشتریان و سرمایه­ گذارانِ مختلف بازار نیز مانند ناشران و نهادهای مالی بنابر الزام قانون بازار و سایر قوانین، اقدامات قابل توجه و جدی انجام شده است.

جعفروند با اشاره به اقدامات متعدد انجام شده در زمینه نظارت بر اطلاعات سرمایه­ گذاران طی سال­ های گذشته، گفت: با توجه به تصویب آئین نامه جدید ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، سازمان بورس و اوراق بهادار در کنار سایر اشخاص موضوع مواد ۵  و ۶ همان قانون، شرکت ­ها، نهادهای زیر مجموعه و تمامی  نهادها و موسسات مالی و ناشران اوراق بهادار تحت نظارت سازمان، مشمول مقررات و چارچوب­ های مربوط در این مقررات شده اند.

وی توضیح داد: براین اساس سازمان بورس نیز مانند دیگر نهادهای نظارتی در سایر بخش های مالی مانند نهاد ناظر بانکی در بازار پول (بانک مرکزی)، نسبت به انطباق با قانون و آئین نامه مذکور در مقام دستگاه متولی نظارت در بازار سرمایه اقدام کرده است.

جعفروند، موضوع نظارت بر ایجاد و تکمیل اطلاعات مشتریان و سرمایه­ گذاران در بازار سرمایه مطابق با معیارهای الزامی احراز هویت و شناسایی را از مهمترین وظایف این مرکز دانست و افزود: در حال حاضر اطلاعات مربوط به مشتریان و سرمایه­ گذاران در بخش­ ها و بازارهای مختلف به صورت غیر متمرکز وجود دارد. در نظر داشته باشید که تمرکز نظارت بر این اطلاعات در حوزه اوراق بهادار، کالا و صندوق­ ها ضروری است؛ به همین دلیل با وجود اینکه تک تک این بخش ­ها در انجام امور مرتبط با این موضوع مشکلی ندارند، اما با ایجاد تمرکز نظارتی در این بخش برای نهاد ناظر می توان از بروز مشکلات و چالش­ های بسیاری جلوگیری کرد.

رئیس مرکز مبارزه با پولشویی بازار سرمایه، گفت: تنوع و گستردگی خدمات در سازمان و بخش ­های مختلف بازار سرمایه از جزئی­ ترین امکانات چون خرید سهام برای یک کودک خردسال تا تخصصی ترین آن مانند تاسیس نهادهای تخصصی خدماتی و مشاوره‌ای، انتشار و عرضۀ عمومی اوراق بهادار، طراحی و عرضه ابزارها و محصولات مهندسی مالی در بازار، مستلزم تکمیل زنجیره نظارتی در شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی مذکور است.

وی تاکید کرد: با فراهم شدن بستر لازم در ایجاد قواعد و رژیم شناسایی مشتریان (KYC) و امکان ایجاد هسته اصلی فعالیت مرکز در ارتباط با کشف و گزارش ­دهی عملیات و معاملات مشکوک (SAR/STR) و نیز رصد رفتار معاملاتی غیرمتعارف اشخاص مظنون، امکان حفظ و تقویت سلامت بازار و معاملات براساس معیارهای مختلف ریسک فراهم می­ شود.

جعفروند ادامه داد: علاوه بر این، هماهنگی های مورد نیاز با سایر بخش­ های نظارتی بازار نسبت به تکمیل پایگاه اطلاعاتی سوابق اشخاص مظنون در مرکز در حال اقدام است؛ در نظر داشته باشید که با این امکان، سطح بندی ریسک مشتریان و نیز پاسخ استعلام­ ها جهت صدور مجوزهای مختلف و ارائه خدمات پایه فراهم می شود.

رئیس مرکز مبارزه با پولشویی گفت: این وظیفه در واحد کنترل و شناسایی هوشمند عملیات و معاملات مشکوک، با ایجاد و استفاده از سیستم ­های نظارتی هوشمند مبتی بر تکنولوژی اطلاعات و هوش مصنوعی از طریق معاونت اجرایی سازمان در حال پیگیری برای استقرار و کاربری است.

رئیس مرکز مبارزه با پولشویی بازار سرمایه در خصوص این بخش نظارتی از سازمان بورس، گفت: این مرکز ضمن پیشبرد وظایف و تکالیف ملی و حتی فراهم کردن بسترهای پذیرش و اجرای قرادادهای بین المللی مربوط در بازار سرمایه و نیز تکمیل و یکپارچه‌سازی نظارت در صدور  مجوز ارائه خدمات و فعالیت در بازار سرمایه، از بُعد محلی و در تکمیل حقله ­های زنجیرۀ نظارت در حوزه­ های اطلاعات مالی، بازار و معاملات و ابعاد رفتاری در داخل سازمان نقش مهمی ایفا می ­کند.

کد خبر: ۹۹٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha