۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۹
رد پای تولیدات چوبی از تربت‌حیدریه تا آلمان؛ دست‌ساخته‌های ایرانی زینت‌بخش بازارهای خارجی شد
در گفتگو با کارآفرینان بومی خراسان رضوی مطرح شد؛

رد پای تولیدات چوبی از تربت‌حیدریه تا آلمان؛ دست‌ساخته‌های ایرانی زینت‌بخش بازارهای خارجی شد

تربت‌حیدریه- بسیاری از جوانان ایرانی در همین روزهایی که اقتصاد حال‌وروز خوبی ندارد با بهره‌مندی از ابتدایی‌ترین وسایل مانند چوب درخت توانستند به بازارهای جهانی راه پیداکرده و برای خود درآمدزایی کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: مشاغل خانگی این روزها طرفداران زیادی دارد و موجب توسعه پایدار و کاهش فقر و محرومیت می‌شود . و لذا  بهترین راه کسب درآمد برای بسیاری از افرادی که از کار کردن برای دیگران خسته شده‌اند به شمار می‌رود.

در دنیای امروز مشاغل خانگی طرفداران زیادی دارند و بسیار در حال رواج است، این مشاغل بهترین راه افزایش درآمد خانواده‌ها و مبارزه با فقر و محرومیت و کاهش نرخ بیکاری است و ۱۵ تا ۸۰ درصد نیاز اشتغال ۱۵۰ کشور جهان را تأمین می‌کنند.

بسیاری از کالاها و یا وسایل تزئینی که در بازار مشاهده می‌کنید شاید در نگاه نخست ارزش اقتصادی چندانی از چشم شما نداشته باشد اما واقعیت این است برخی از همین کالا مانند مصاحبه‌شونده ما در این گزارش توانسته با تولید لیوان‌های چوبی حتی تا بازارهای آلمان و اروپا نفوذ کند و برای خود مشتری دست‌وپا کند.

نرگس قائمی جوان ۲۷ ساله و تحصیل‌کرده در رشته کارشناس حسابداری یکی از جوانان این مرزوبوم است که توانسته در شهرستان تربت‌حیدریه درحالی‌که بسیاری از جوانان فغان بیکاری سر می‌دهند با استفاده از چوب بلوط ایجاد اشتغال کرده و محصولات خود را به بازارهای آسیایی و اروپایی صادر کند.

این کارآفرین جوان ایرانی در تربت‌حیدریه  که طراحی و ساخت ظروف چوبی بلوط را بر عهده دارد و توانسته در بازارهای داخلی و خارجی بدرخشد.

گفت‌وگوی یک‌ساعته ما با نرگس قائمی پیرامون رمز موفقیت وی در کارآفرینی و چگونگی راه‌یابی وی به بازارهای جهانی است .

* شما در حال حاضر چه محصولی را تولید می‌کنید؟
ما با استفاده از چوب و دستگاه خراطی نسبت به تولید ظروف چوبی اقدام می‌کنیم.

در حال حاضر سه نفر به‌صورت مستقیم و دو نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم با من همکاری دارند اما زمینه اشتغال‌زایی زیادی وجود دارد  و لذا این مار بسیار قابل توسعه است.

رد پای تولیدات چوبی از تربت‌حیدریه تا آلمان؛ دست‌ساخته‌های ایرانی زینت‌بخش بازارهای خارجی شد

این کار بازار خیلی خوبی دارد و لذا متقاضی آموزش زیادی در شهرهای مختلفی داریم  و علاوه بر تولید و فروش محصولات نسبت به آموزش هم اقدام کردیم.

* طریقه کار و نحوه تولید را برایمان شرح دهید
ظروف بلوط از چوب‌های گردو یا همان الوارها برش می‌ دهیم به مدت یک سال الی یک سال نیم می‌ماند تا خشک شود و سپس با دستگاه خراطی می‌شود و قسمت درون بلوط خراطی می‌شود و در نهایت بلوط منبت می‌شود و شکل  می‌گیرد.

ظروفی مانند شکلات خوری، ظرف خشکبار، قندان، نمک‌پاش، شمعدان  و سایر ملزومات خانگی را تولید می‌کنیم.

* کار شما چه سختی هایی به همراه دارد؟
ما برای پوشش این ظروف از روغن «مو» استفاده می‌کنیم که تولید کشور آلمان است زیرا این روغن آلمانی تائیدیه  بهداشت جهانی برای تماس مستقیم مواد غذایی دارد و لذا تهیه آن مشکلات بسیاری دارد. 

همان‌طور که گفتم هنگامی‌که چوب برش می‌خورد باید به مدت یک سال صبر کرد تا برای تولید آماده شود و لذا این کار صبر و حوصله و مدیریت زمانی خاصی را نیز می طلب.

از طرفی باید بیش از یک سال این محصولات بماند تا خشک شود و درواقع حدود یک سال و نیم سرمایه ما می‌خوابد و بعد استفاده می‌شود و این در حالی است که اگر چوب خشک رفته بخواهیم ،تهیه کنیم ،نیز بسیار قیمت خرید چوب گران‌تر است

* برای تهیه مواد اولیه با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
این کار  بسیار سخت  و زمان‌بر است و ترکیبی از صنعت و هنر است، درواقع تراشیدن  چوب و پوششی که استفاده می‌کنیم بخشی از آن وارداتی است همچنین روغن  که بر روی ظروف  از آن استفاده می‌شود آلمانی است که قیمت هر گرم آن دو هزار تومان است.برای مثال برای یک ظرف حدود ۱۰۰ گرم روغن استفاده می‌شود درواقع فقط ۲۰۰ هزار تومان قیمت روغن  زدن آن است!

تا قبل از گرانی دلار روغن «اسموز» هر گرمی ۵۰۰ الی ۷۰۰تومان بود که در حال حاضر به گرمی ۲ هزار تومان افزایش‌یافته است.

* با این توضیحات باید قیمت محصول شما گران تمام  شود؟
قیمت محصولات در نگاه اول گران محسوب می‌شود زیرا مواد اولیه آن در شرایط کرونا و به علت بالا رفتن دلار و تحریم‌ها نیز بیشتر شده است.

 همچنین کیفیت محصول برای ما بسیار مهم است و دارای ظرافت  خاصی است که این ویژگی خاص بودن آن را بیشتر می‌کند و به همان نسبت کار زیادی می‌برد. شاید یک نفر با زیر یک ساعت یک کار را تولید کند و به دست مشتری برساند و به مبلغ زیر صد هزار تومان فروش هم بدهد اما ما کیفیت کارهایمان  در سطح استانداردهای جهانی است.

* برای تولید یک لیوان مثلاً چقدر زمان لازم است؟
برای  مثال برای ساخت یک «کوکسا» که لیوان‌های چوبی و کوهنوردها و طبیعت گردها است که از آن  به خاطر نشکن بودنشان بسیار مورد استقبال قرارمی گیرد حدود ۵ ساعت زمان باید صرف کرد.

رد پای تولیدات چوبی از تربت‌حیدریه تا آلمان؛ دست‌ساخته‌های ایرانی زینت‌بخش بازارهای خارجی شد

در این راستا برای ساخت یک لیوان با همان دسته داخلش را با خراطی خالی می‌کنیم و سپس اضافات اطرافش را باید برش بزنیم و روی تمام لیوان با یک دستگاه دیگر منبت‌کاری می‌شود و به آن شکل می‌دهیم  و لذا این پروسه بسیار زمان‌بر است.

 * محصولات شما تاکنون در کدام کشورها عرضه‌شده است؟
تا قبل ازکرونا در سال ۹۸در فستیوال ازبکستان شرکت کردیم و ازلحاظ صنفی  نفر دوم در بین ۱۷۴ کشور بشویم.

* آیا تحریم‌ها بر کار و تولید شما تأثیری داشته است؟
تحریم‌ها و افزایش دلار و کرونا بر روی قیمت محصولات ما بسیارت اثیر گذار بوده است. برای مثال چوب کیلویی ۸۰۰ تومان خریداری می‌کردیم و در حال حاضر کیلویی ۲۰ هزار تومان شده است یا برای استفاده و ساخت برخی محصولاتمان از تعدادی چوب‌های  وارداتی استفاده می‌کردیم که در حال حاضر قیمت‌های آن سر به فلک گذاشته است.

به‌طور مثال ما از چوب‌هایی مانند«پرپیل» و «رزود» که  رنگ خود چوب، قرمز زنگ است استفاده می‌کنیم که تا پیش‌ازاین  مترمکعبی ۴۰ میلیون تومان  آن را خریداری می‌کردیم اما در حال حاضر همان چوب به قیمت ۲۴۰ میلیون تومان  رسیده است .

طبیعی است که این افزایش قیمت‌ها بر روی محصول نهایی تأثیرگذار است و به دلیل قیمت تمام‌شده محصول از امکان رقابت ما در بازارهای داخلی و خارجی می‌کاهد.

* محصولات خود را چگونه در معرض فروش می‌گذارید؟
در حال حاضر فروشمان به‌صورت آنلاین است و چند گالری در تهران و مشهد  به‌صورت عمده  با  ما کار می کنند.

خوشبختانه  پیشنهادها خوبی از سایر شهرها نیز داریم   و همچنین در سطح بین‌المللی  پیشنهادهای خوبی را دریافت کرده‌ایم که در حال حاضر برای همکاری با انگلستان (لندن )  و آلمان (برلین )  بستن قرارداد آغازشده است.

* آیا برنامه‌ای برای توسعه کار و تولیدات خوددارید؟
در حال حاضر در تربت‌حیدریه مشغول به کار هستیم اما من و همسرم  تصمیم داریم که در آینده کارگاه را تبدیل به کارخانه کنیم. در حال حاضر تعداد افراد زیادی علاقه‌مند به همکاری با ما  هستند که در همین راستا در نظر داریم نسبت به راه‌اندازی یک کارگاه در مشهد نیز اقدام کنیم.

کد خبر: ۹۹٬۵۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha