۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
خودرو صفر کیلومتر بخریم یا دست دوم؟ | مقایسه خرید خودرو در ایران و خارج از کشور
«بازار» گزارش می دهد

خودرو صفر کیلومتر بخریم یا دست دوم؟ | مقایسه خرید خودرو در ایران و خارج از کشور

هرچند خرید خودروهای دست دوم که افت قیمت خود را پشت سر گذاشته‌اند وسوسه انگیز است اما اغلب با مشکلات فنی بسیاری همراه هستند که خریدار حتی باید هزینه‌ای بیش از خرید خودرو صفر کیلومتر بپردازد.

بازار؛ گروه خودرو: اگر برای نخستین بار قصد خرید خودرو داشته باشید به طور حتم با این سوال مواجه خواهید شد که با پس اندازی که دارید «خودرو صفر کیلومتر بی دردسر» خریداری کنید یا بودجه‌ای که دارید را باید صرف «خودرو مدل‌ بالاتر دست دوم» کنید؟ در این گزارش قصد داریم ضمن بررسی شرایط خرید خودروهای نو و دست دوم در بازار ایران و خارج از کشور؛ مزایای و مشکلات خرید هر دو را از نظر یک ایرانی ساکن خارج از مرزهای ایران و دیگری در داخل کشور توضیح دهیم که در ادامه خواهید خواند.

اولین مزیت خرید خودرو نو از هر کلاس و با نام تجاری شرکت خودروسازی این است که هیچ ایراد فنی و ظاهری ندارد، این خودرو مستقیم از کارخانه خودروسازی آمده بنابراین از این جهت خرید خودرو صفر کیلومتر ساده تر از خرید خودرو دست دوم برای مشتری است

مزایای خرید خودرو صفر کیلومتر
علی بخردی، کارشناس بازار خودرو با اشاره به مزایای خرید خودرو صفر کیلومتر در خارج و داخل کشور گفت: اولین مزیت خرید خودرو نو از هر کلاس و با نام تجاری شرکت خودروسازی این است که هیچ ایراد فنی و ظاهری ندارد. این خودرو مستقیم از کارخانه خودروسازی آمده و در نمایندگی به فروش می‌رسد. بنابراین از این جهت خرید خودرو صفر کیلومتر ساده تر از خرید خودرو دست دوم برای مشتری است.

وی با اشاره به اینکه در برخی از کشورهای خارجی نمایندگی‌های متعدد از یک برند خودرویی در فواصل کمتر از ۵ کیلومتر قرار دارند و مشتری می‌تواند به سادگی به آن‌ها مراجعه و خرید انجام دهد اضافه کرد: در منطقه ای که زندگی می کنم بیش از ۲۰ نمایندگی شرکت فورد با رقابتی چشمگیر بین آن‌ها وجود دارد. این نمایندگی‌ها یکی از یکی بزرگتر و در تلاش برای جذب مشتری بیشتری هستند. هرچند با شیوع بیماری کرونا و کاهش تیراژ تولید مشکلاتی در صنعت و بازار خودرو ایجاد شده اما در هر منطقه حداقل یک نمایندگی حضور دارد. علاوه بر نمایندگی‌ها در هر منطقه افرادی هستند که اقدام به خرید و فروش خودروهای دست و دوم به صورت حضوری و آنلاین می کنند.

خودرو صفر کیلومتر بخریم یا دست دوم؟ | مقایسه خرید خودرو در ایران و خارج از کشور

بخردی با اشاره به اینکه در خارج از ایران خرید خودرو نو از دست دوم خیلی بهتر است و اغلب می‌توانید حتی تخفیفات خوبی را هم در زمان خرید دریافت کنید، بیان کرد: برای مثال یکی از دوستان در خرید یک خودرو بی ام و ۴۰ هزار دلار تخفیف گرفته بود، خودم برای یک نسخه دیگر از خودروهای این شرکت ۲۵ هزار دلار تخفیف گرفتم. این درحالی است که خرید خودرو دست دوم چنین مزیتی را ندارد.

این کارشناس بازار خودرو بیان کرد: هرچند دریافت تخفیف باعث ایجاد حس رضایت می شود اما باید به این نکته اشاره کرد که در خارج از کشور هیچ وقت هیچ چیز را مجانی به شما ارائه نمی‌دهند؛ بنابراین اگر تخفیف خوبی در زمان خرید خودرو صفر دریافت می کنید به طور حتم در زمان قسط بندی و اضافه شدن درصدی به هزینه، معرفی آپشن‌های غیرضروری به عنوان ضروری و غیره سود خود را خواهند گرفت.

وی با اشاره به امکانات غیر ضروری که به مشتری داده می شود تا مبلغ بیشتری را دریافت کنند افزود: ممکن است از شما هزینه گارانتی اضافه همچون تایر، شیشه و غیره بگیرند که خیلی از مواقع حتی مشتری بعد از خسارت دیدن خودرو اش فراموش می کند از این امکانات استفاده کند. این هزینه خدمات بیشتر هم در قسط‌های خودرو می آید که برای مثال طی پنج سال پنج درصد به مبلغ پرداختی آن افزوده می شود. اما با تمام این شرایط باز هم خرید خودرو در آمریکا و کانادا سود کمتری را نصیب فروشنده می کند و بیشتر درآمد نمایندگی‌ها از خدماتی است که به مشتریان ارائه می دهند.

قیمت خودروهای دست دوم نسب به خودروهای صفر کیلومتر به همه لحاظ ارزان تر محاسبه خواهند شد. همچنین اگر با خرید خودرو دست دوم از تکنولوژی جدیدی برخوردار نشوید افت قیمت خودرو نو را هم نخواهید دید

مشکلات خودروهای نو
بخردی با اشاره به مزایای خودروهای صفر کیلومتر برای خریدار گفت:  خودروهای نو از تکنولوژی های ایمنی بهتری برخوردار هستند. همچنین دردسر مکانیکی ندارند و از همه مهمتر مصرف سوخت بهتری دارند. این خودروها اغلب خدمات پس از فروش ۵ ساله دارند. اما بدی های خرید خودرو نو چیست؟ ماشین های نو گران تر هستند. در جاهایی مثل آمریکا خودروهای نو افت قیمت خیلی بالایی دارند، بخصوص این افت قیمت بر روی خودروهای لاکچری بیشتر است.

این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: قیمت بی ام و ۱۲۰ هزار دلاری ظرف ۵ سال از نصف هم کمتر می شود. علاوه بر این خودروهای نو را باید از واسطه ها خریداری کنید البته تسلا محصولاتش را مستقیم به مشتریان خود می فروشد. سر همین ماجرا نیز فروشگاه های فروش ماشین «دیلرشیپ‌ها» با اتحادیه بسیار بزرگی که دارند با تسلا اختلاف دارند. بنابراین متقاضی می تواند تسلا را به صورت مستیم از روی وب سایت آن سفارش دهد، همچنین این خودروسازی دفاتری دارد که می توان مستقیم از آن ها خریداری کرد.

همانطور که بخردی اشاره کرد خرید خودرو صفر کیلومتر در خارج از کشور همراه با هزینه‌های مضاعفی است که هرچقدر هم آن‌ها تخفیف دهند باز هم جبران آن هزینه‌ها نمی شود. همانطور که اشاره شد به گفته این کارشناس، نمایندگی‌ها از فروش خودرو درآمدی ندارند و تمام درآمد آن‌ها از سرویس‌ها و خدمات پس از فروشی که ارائه می دهند است و آن‌ها به رغم تخفیف‌های چندهزار دلاری باز هم تمام هزینه‌های آب و برق دفاتر، نوشیدنی‌های خوشمادگویی و غیره را با عناوین مختلف از مشتری دریافت خواهند کرد.

خودرو صفر کیلومتر بخریم یا دست دوم؟ | مقایسه خرید خودرو در ایران و خارج از کشور

در کنار این مسائل که ممکن است خریدار را به سمت بازار خودروهای دست دوم سوق دهد، خرید خودروهای صفر کیلومتر مالیات بالایی دارند. بخردی در خصوص مالیاتی که مشتریان باید در آمریکا بپردازند گفت: مالیات خودروهای نو بین صفر تا ۱۰ درصد است. برای مثال با خرید یک خودرو ۱۰۰ هزار دلاری باید بالغ بر ۶ هزار و ۵۰ دلار بپرازید که رقم کمی نیست. البته این مالیات یکبار است و هرسال تکرار نمی شود.  

این کارشناس بازار خودرو آمریکا تاکید کرد: علاوه بر هزینه‌های مالیات، خدمات پس از فروش مشتری باید هزینه بیشتری بابت بیمه نیز بپردازد. بنابراین خودروهای دست دوم از لحاظ تمام مواردی که بالا اشاره شد ارزان تر محاسبه خواهند شد. همچنین اگر با خرید خودرو دست دوم از تکنولوژی جدیدی برخوردار نشوید افت قیمت خودرو نو را هم نخواهید دید. بنابراین وقتی یک بی ام و سری ۷ بالغ بر ۱۰۰ هزار دلار را بعد از ۵ سال ۴۰ دلار خریداری می کنید به طور حتم این خودرو دو سال دیگر افت قیمت مضاعفی ندارد. البته نباید فراموش کرد که خرج خودروهای لاکچری بخصوص آلمانی زیاد است.

اگر در ایران یک خودرو را ۱۵ میلیون تومان ارزان تر از قیمت واقعی آن خریداری کنید باید همین مقدار صرف تعویض تا تعمیر قطعاتی همچون لنت ترمز، کلاچ، لاستیک، باتری و غیره کنید که اگر خودرو خارجی باشد هزینه‌های تعمیر دوبرابر هم می شود، بنابراین به نظر می رسد مشتریان در ایران هم در صورت امکان باید اقدام به خرید خودرو صفر کنند

مشکلات مضاعف در ایران  
از بحث خرید خودروهای لاکچری همچون بنز و بی ‌ام و و هزینه‌های بالای مالیات و خدمات پس از فروش آن در خارج از کشور بگذریم و نخواهیم به موضوع خرید پرفراز و نشیب از خودروسازی‌های داخل ایران بپدازیم که امکان خرید مستقیم و بدون دردسر وجود ندارد.

سعید مرادی، کارشناس دیگر در این زمینه با اشاره به تجربه خود از بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم داخلی گفت: آگهی فروش یک دستگاه تویوتا پرادو مدل ۲۰۰۷ با  ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد، مشخصات فنی سالم و بدون رنگ را مشاهده کردم و به سراغ خرید آن رفتم، به محض رسیدن به خودرو و صحبت درباره آن تعدادی مشتری نما به همراه یک نقاش خودرو در محل حاضر شدند و فرصت برای بررسی را گرفتند.

این خریدار خودرو با اشاره به اینکه خودرو مذکور در بدو مشاهده ظاهر خیلی خوبی داشت، اضافه کرد: مشتری نماها بر سر خرید دعوا می کردند و مالک با بهانه اینکه اولین نفر بودم قول فروش خودرو را داد. درست در زمانی که یکی از مشتری نماها قصد ظاهرسازی برای خرید خودرو به قیمت بالاتر را داشت متوجه تعویضی بودن گلگیر و کاپوت شدم که همین مسائل از ادامه چانه زنی برای خرید منصرفم کرد.

خودرو صفر کیلومتر بخریم یا دست دوم؟ | مقایسه خرید خودرو در ایران و خارج از کشور

این شرایط را در بازار خودرو چیتگر تا جمعه بازار حکیمیه نیز شاهد هستیم و هر بار گزارش‌های متعددی در خصوص کلاه برداری‌هایی که در این زمینه  انجام می شود، در فضای مجازی قرار می گیرد.

در این راستا مرادی با اشاره به اینکه اگر در ایران یک خودرو را ۱۵ میلیون تومان ارزان تر از قیمت واقعی آن خریداری کنید باید همین مقدار صرف تعویض تا تعمیر قطعاتی همچون لنت ترمز، کلاچ، لاستیک، باتری و غیره کنید که اگر خودرو خارجی باشد هزینه‌های تعمیر دوبرابر هم می شود، افزود: بنابراین به نظر می رسد مشتریان در ایران هم در صورت امکان باید اقدام به خرید خودرو صفر کنند.

البته همانطور که اشاره شد خرید خودرو صفر کیلومتر از خودروسازان داخلی با توجه به موانع بسیاری که وجود دارد در عمل محال است، در مورد خودروهای خارجی نیز با توجه به اینکه واردات از سال ۹۷ ممنوع اعلام شده چندان شاهد حضور خودروهای خارجی نخواهیم بود؛ مگر مشتریان به سراغ خودروهای چینی مونتاژ داخل بروند که بتوانند خودرو صفر سوار شوند.

کد خبر: ۹۹٬۵۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha