۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۰
«گرانی» صنعت اسباب‌بازی را به بازی گرفته است؛ توپ مشکلات پیش پای تولیدکنندگان فوتبال دستی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

«گرانی» صنعت اسباب‌بازی را به بازی گرفته است؛ توپ مشکلات پیش پای تولیدکنندگان فوتبال دستی

مشهد- مشهد مقدس دارای کارگاه‌های تولیدی ریزودرشتی است که از زیر پله گرفته تا زیرزمین‌های خانه‌های قدیمی عده‌ای برای معاش در تلاش هستند که حالا با ادامه‌دار شدن کرونا کار برای تولید سخت شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: دریکی از همین خیابان‌های سطح شهر مشهد به آدرسی که از یکی مغازه‌داران به ما داده است مراجعه می‌کنیم تا با گوشه‌ای از صنعت اسباب‌بازی و تولیدکنندگان آن آشنا شویم.

کارگاه کوچکی که البته نمی‌توان نام کارگاه بر آن نهاد تعداد ۵ جوان را بر روی تکه‌ای موکت دورهم گردآورده است تا با مواد پلاستیکی و چوبی اسباب‌بازی به نام فوتبال دستی تولید کنند.

اگرچه حسین طالب‌زاده متصدی این مکان از آن به‌عنوان کارگاه یاد می‌کند اما مکانی که وی و همکارانش در آن مشغول به کار هستند کارگاه، خوابگاه، سالن نهارخوری و مونتاژ را همگی در خود ادغام کرده است و خبری از خط تولید صنعتی و آن دستگاه‌هایی که در ذهن ماست اثری نیست!

مهم نیست که اینجا فضا ندارد یا امکانات رفاهی شاغلانش در سطح پائینی است؛ مهم این است که این جوان ۳۱ ساله مشهدی توانسته با همین آدمک‌های پلاستیکی و جعبه‌های چوبی تعداد ۶ خانواده را نان بدهد و سرپرستان آن‌ها را به اشتغال بگیرد و  درحرکت درآوردن چرخ اقتصاد سهیم باشد.

 حسین طالب‌زاده متولد ۶۹  و دیپلم و چند سالی است که کارگاه  تولید فوتبال دستی را درمشهدراه اندازی کرده و توانسته شش نفر را به‌صورت مستقیم و تعداد ۱۵ نفر را نیز به‌طور غیرمستقیم مشغول کند لذا در همین راستا از وی خواستیم تا برای اینکه چه مشکلاتی بر سر راه خود دارد با ما به گفت‌وگو بنشیند.

* کار را از کجا شروع کردید؟
شروع کار تولیدم از سایز کوچک فوتبال دستی بود که استقبال خوبی از آن شد و بعدها درچهارسایزکوچک، متوسط، بزرگ و پایه‌دار تولید را توسعه دادیم.

* با توجه به نام‌گذاری امسال به نام تولید و پشتیبانی چه حمایت‌هایی از شما انجام پذیرفته‌شده است؟
درحالی‌که امسال ،سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نام‌گذاری شده است اما  برای گرفتن مجوز کسب‌وکار به صنعت و معدن ،صنایع‌دستی  و همچنین اتحادیه‌ها مراجعه کردم اما هیچ‌کدام بامن همکاری نکردند و به‌رغم تلاش‌های بسیار و ارائه مدارک و مستندات، من نتوانستم مجوز کسب وکاردریافت کنم  بااین‌حال پشیمان نشده و پای‌کار تولید ایستاده‌ایم.

* چه محصولاتی تولید کرده و چه موادی برای کار نیاز دارید؟
تولید فوتبال دستی نیاز به مواد اولیه به‌ویژه پلاستیک و چوب دارد.

«گرانی» صنعت اسباب‌بازی را به بازی گرفته است؛ توپ مشکلات پیش پای تولیدکنندگان فوتبال دستی

در کار من آدمک‌ها و دسته‌هایش را به‌وسیله قالب‌های فلزی و از طریق تزریق مواد پلاستیکی انجام می‌شود.همچنین مفتول، فنر، مهره و چوب و ام. دی.اف نیاز داریم که در کارگاه این  ملزومات ساخته و به هم متصل و بسته‌بندی می‌شود.

* برای تهیه این مواد با چه مشکلاتی روبرو هستید؟
متأسفانه آن‌قدر بازار به دلیل گرانی ارز متلاطم و بدون ثبات است که هیچ‌وقت نمی‌توان نرخ ثابتی را به مشتری داد.تا پیش‌ازاین برخی مشتری‌ها تعداد زیادی کار سفارش می‌دادند اما یک‌باره وسط کار به دلیل گران شدن مواد پلاستیکی و یا چوب به ابن نتیجه می‌رسیدیم که ضرر کردیم!

 از طرفی آن‌قدر مواد اولیه گران شده است که توان ما برای خرید مواد اولیه مانند گذشته نبوده و لذا از پذیرش برخی سفارش‌ها معذور می‌شویم.

* آیا تولید فوتبال دستی مقرون‌به‌صرفه است؟
تولید اسباب‌بازی به دلیل هزینه‌های سربار افزایش‌یافته و ادامه کار دیگر توجیه اقتصادی برای ما ندارد.

من و خیلی از همکارانم به این نتیجه رسیده‌ایم که دستگاه‌هایمان را به عده‌ای دیگر بدهیم که اجرتی برای ما کار کنند، حداقل از این طریق دیگر هزینه‌های سربار مانند مالیات، برق و آب و اجرت کارگر را نمی‌دهیم.

متأسفانه  مواد اولیه برای تولید اسباب‌بازی در داخل ایران تولیدشده و از محصولات پتروشیمی است اما مواد اولیه داخلی گران‌تر از برخی کشورها مانند چین است.

متأسفانه به دلیل عدم‌حمایت ،ماهم مانند بسیاری از تولیدکنندگان دچار مشکلات فراوانی هستیم .مواد اولیه بسیار افزایش‌یافته است.

در دو سال پیش بزرگ‌ترین سایز فوتبال دستی حدود ۶۰ الی ۷۰ هزار تومان قیمت داشت که برای فروشگاه‌ها فاکتورمی کردیم اما در حال حاضر با کمترین سود این رقم به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است .

* آیا صادرات به سایر کشورها هم دارید؟
علاوه براستان خراسان رضوی ، کارهایمان  را برای استان خراسان جنوبی ، شهرهای شمالی کشور و تهران نیز می‌فرستیم، البته چندی پیش امکان قراردادی برای فروشگاه زنجیره‌ای معروف و همچنین صادرات به کشورهای دیگر به من پیشنهاد شد که متأسفانه علی‌رغم مباحث حمایت از تولید این اتفاق به دلیل عدم همکاری برای گرفتن مجوز کسب و کارمیسرنشد.

فروشگاه‌های لوازم ورزشی و اسباب‌بازی‌فروشی‌ها در سراسر کشور مشتری پر و پا قرص ما هستند اما متأسفانه رکود حاکم در بازار کاروکاسبی را تخته کرده است.

* در حال حاضر وضعیت فروش چگونه است؟
در حال حاضر کارگاه پر از فوتبال دستی است و مشتری الآن نداریم و حمایتی از ما نمی‌شود.

«گرانی» صنعت اسباب‌بازی را به بازی گرفته است؛ توپ مشکلات پیش پای تولیدکنندگان فوتبال دستی

هنگامی که مشتری داریم بودجه لازم را برای تهیه خرید مواد اولیه نداریم و عملا مشتری را ازدست می دهیم  هنگامی هم که امکان خرید مدت دار برایمان تهیه شد ما به مشکل کرونا، افزایش قیمتها و تحریم ها برخور کردیم.

در حال حاضر واردات کالاها چینی، گران بودن مواد اولیه، وجود دلال‌ها و واسطه‌ها و نبود حمایت‌های کافی از بخش تولید متأسفانه بسیاری از مشاغل مانند تولیدکنندگان اسباب‌بازی را دچار مشکل کرده است.
۹۰ درصد مواد اولیه صنایع پلاستیکی ازجمله اسباب‌بازی که جزو محصولات پتروشیمی است در داخل کشور تولید می‌شود اما این مواد خیلی گران به دست تولیدکننده و ما می‌رسد.

هم‌چنین عمده کار صنعت اسباب‌بازی، قالب‌سازی است اما هزینه قالب‌سازی خیلی بالاست و لذا تمامی این عوامل بر روی تولید و قیمت نهایی تأثیر می‌گذارد.

* آیا فقط در تولید فوتبال دستی فعال هستید؟
ما  امکان تولید چادر مسافرتی بازی بچه ، تاب ، کیسه‌بوکس و...حتی قالب‌هایش را تهیه کردم اما چون مشکلات زیادی طی این دو سال در بخش تولید پیش آمد فعلاً تولید در این بخش‌ها را شروع نکرده‌ایم.

* آیا تعدیل نیرو هم داشتید؟
گاهی برای تأمین هزینه‌ها و سرپا نگه‌داشتن کارگاه بحث تعدیل نیرو راداریم که ازیک‌طرف می‌بینم آن‌ها هم زن و بچه‌دارند و نگران تأمین هزینه‌هایشان هستند و من هم به دلیل پرداخت اجاره کارگاه و هزینه‌های جانبی دچار مشکل هستم .

 تاکنون تعدیل  نیرو نداشتیم وامی‌دارم دولت حمایت از تولیدکننده را جدی بگیرد تا بتوانیم سرپا بمانیم . 

* برای راه‌اندازی این کارگاه چقدر از تسهیلات استفاده کردید؟
تاکنون کمیته امداد ۲۰ میلیون تومان به من وام داده است که صرف خرید مواد اولیه شد ه ومجددا که پیشرفت کار را داشتیم  ۵۰ میلیون وام به من تعلق گرفت اما امکان دو ضامن کارمند را ندارم  لذا امیدوارم در بحث گرفتن مجوزها در این سال ادارات با تولیدکننده‌ها همراهی کنند نه موانع بیشتری را پیش روی ما بگذارند .

* کالای شما با کالاهای خارجی چقدر قابل‌رقابت است؟
۹۰ درصد اسباب‌بازی‌هایی که در بازار مشهد به فروش می‌رسد، تولید کشور چین است، چون اسباب‌بازی چینی از ایرانی ارزان‌تر و واردات آن خیلی زیاد است و دیگر جای رقابت برای تولیدات داخلی باقی نمی‌گذارد  و لذا اگر به همین وضعیت پیش برویم  باید در این کارگاه را تخته کنیم.

* در یک جمله خواسته خود را از مسئولان بیان کنید
آن‌هایی که ادعای حمایت از کار و کارآفرینان رادارند راه را برای ما هموار و مواد اولیه لازم را در اختیار قرار دهند آن‌وقت ما خودمان یک‌شبه ایجاد اشتغال ایجاد می‌کنیم.

کد خبر: ۹۹٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha