۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲
تفکیک وزارت راه‌ و شهرسازی دردی از مسکن دوا نمی‌کند| کار را به مردم واگذار کنید
کارشناس حوزه مسکن:

تفکیک وزارت راه‌ و شهرسازی دردی از مسکن دوا نمی‌کند| کار را به مردم واگذار کنید

ایلاتی، کارشناس در حوزه اقتصاد مسکن معتقد است، تفکیک وزارت راه‌ و شهرسازی در شرایطی که زیرساخت‌های ارتباطی بین شهری خاصه در پروژه مسکن‌ مهر برقرار نیست، کاری اشتباه و بی‌اثر است.

به گزارش بازار، فرشید ایلاتی اظهار کرد: مهمان برنامه از مجلس، به درستی به تصدی گری و لزوم تفکیک اشاره دارند اما سوال اینجاست که وقتی تصمیم داریم وزارتخانه را تفکیک کنیم، آیا فکری برای تصدی گری و واگذاریِ آن به مردم و بخش خصوصی انجام شده است؟

وی چنین تصمیمی را شتاب زده خواند و تصریح کرد: زیر ساخت لازم برای تفکیک وجود ندارد.

ایلاتی یک دولت مقتدر در حوزه سیاست گذاری را الزاما، در مقوله ی تصدی گری موفق ندانست و گفت: شرط اول برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی، تعیین تکلیف تصدی گری و واگذاریِ آن به مردم است.

هر کار شتابزده ای اشتباه است
وی که اساسا با تفکیک یا ادغام های شتاب زده مخالف است، به صورت ریشه ای این جریان را بررسی کرد: راه سازی زیر ساخت و اساسِ ایجاد شهر و مسکن است ولی ما در طول ۸ سال، فرصت را برای توسعه زیر ساخت هایِ شهری و تولید مسکن از دست داده ایم.

ایلاتی مکان یابی مسکن را موضوعی مهم تر از ساختِ مسکن عنوان کرد و گفت: برای اتصالاتِ شریان های شهری و تولید مسکن، قطعا باید به راه سازی بپردازیم.

وی در ادامه توسعه مسکن مهر در اقصی نقاط کشور را پروژه ای جامع خواند و تاکید کرد بسیاری شهرهای توسعه یافته در طرحِ مسکن مهر، امروز با مشکل حمل و نقل رو به رو هستند و به طور عینی می توان به پردیس و پرند اشاره کرد که زیر ساخت های قطار شهری و سایر مسائل حمل و نقلی را ندارند.

ایلاتی از این بحث نتیجه گرفت: در شرایط فعلی می توان وضعیت وزارت راه و شهرسازی را به همین منوال نگه داشت اما تصدی گری ها را واگذار کرد.

مسابقه برای حاشیه نشینی
همچنین فرید قدیری، دبیر بخش مسکن روزنامه دنیای اقتصاد ضمن اشاره به ماجرای اذغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی توسط دولت وقت اظهار کرد: آن زمان تصور می شد این اقدام بیش از سیاستی بودن، کاری سیاسی بود چون وزیر وقت راه را استیضاح کردند و بلافاصله ادغام صورت گرفت.

وی در عین حال چنین روندی را منشأ خیر عنوان کرد و افزود: ده ها سال است که توسعه شهرها در دنیا بر اساس راه ها پیاده سازی می شود و لذا نمی توان شهری مثل پرند را توسعه دهیم بی آنکه فکری برای اتصال ریلی آن بکنیم.

قدیری معتقد است در این سال ها حلقه اتصال شهری و راه ها دو مقوله بیگانه بوده اند و لذا سرمایه گذاری و پروژه شهری، مستقل از طرح راه ها ساخته شده است.

وی شهرهایی نظیر پرند و پردیس را به خوابگاه هایی تشبیه کرد که فاقد اعتبار شهری اند و این در حالی است که در امریکا، لندن یا پاریس افراد ثروتمند و پر درآمد مسابقه ای برای کوچ به سمت حومه و حاشیه گذاشته اند.

کد خبر: ۹۹٬۴۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha