۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
ادامه وعده های بی سرانجام مسئولان؛ آب خلیج فارس به «جم» می‌رسد؟
وضعیت قطره چکانی آب در «جم»؛

ادامه وعده های بی سرانجام مسئولان؛ آب خلیج فارس به «جم» می‌رسد؟

بوشهر- مردم شهرستان جم سال‌هاست در انتظار تکمیل پروژه آب‌شیرین کن سیراف به جم هستند تا آب از خلیج فارس به شهرستان جم سرازیر شود و دشت‌های جم سیراب شوند و مردم نفسی بکشند.

بازار؛ گروه استان ها: «جم» از شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر و در جوار تاسیسات نفت و گاز قرار دارد و در چند سال اخیر به دلیل برداشت‌های بی رویه توسط شرکت گاز جم، وضعیت آب در شهرستان جم بحرانی بوده و مردم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

سفره‌های زیرزمینی خشک شده و دشت‌های جم به پایین‌ترین سطح خود رسیده‌اند که این امر موجبات خشک شدن منابع زیرزمینی و چاه‌ها شده و عملا مردم دچار مشکلات تامین آب شرب هستند.

از چند سال پیش، پروژه آب شیرین کن سیراف به جم به منظور انتقال آب خلیج فارس به شهرستان جم عملیاتی و اجرایی شد و هرسال وعده داده می‌شود که این آب شیرین کن ۲۸ هزار متر مکعبی به زودی وارد مدار می‌شود ولی تاکنون خبری از این پروژه نیست و مردم جم تشنه‌تر از قبل به دنبال راهی برای پایان مشکلات آب شرب هستند.

تعدادی از مردم شهرستان جم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار به مشکلات آب شرب اشاره و خواستار بهره‌برداری از این پروژه در کمترین فاصله زمانی شدند.

مردم جم و بحران آب

مهدی بکران از شهروندان بخش ریز شهرستان جم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مردم جم در بحث آب به بدترین شکل در کمبود و مضیقه هستند.

کرامت صابری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: مردم جم واقعا مشکل دارند، وعده‌های بی سرانجام مسئولان همچنان ادامه دارد و آنها نباید اینقدر وعده سرخرمن به مردم بدهند.

رضا رضوانی از شهروندان جم با انتقاد از وضعیت آب شرب گفت: ساکنان شهرک‌های نفت و گاز از بهترین امکانات برخوردارند و مردم عادی در فاصله ۲ کیلومتری آنها، هیچ امکاناتی ندارند و حتی آب برای خوردن نیز نیست.

بیشتر آب مصرفی شهرستان جم از منابع زیر زمینی تامین می‌شود و اگر شهرک‌ها و شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی نبودند بدون شک مشکلی نداشتیم ولی اکنون مشکل داریم و باید چاره‌ای اندیشیده شود

کیوان بهادرپسند نیز در گفت‌وگو با بازار اضافه کرد: سال‌های زیادی از مصوبه طرح و پروژه انتقال آب از دریا به شهرستان جم از سوی خلیج فارس سپری می‌شود که متاسفانه در شرایط کنونی و بر اساس بررسی صورت گرفته، این طرح با سرعت بسیار کم در حال اجراست و از برنامه زمان بندی عقب است.

سجاد شهابیان از شهروندان جم نیز گفت: بیشتر آب مصرفی شهرستان جم از منابع زیر زمینی تامین می‌شود و اگر شهرک‌ها و شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی نبودند بدون شک مشکلی نداشتیم ولی اکنون مشکل داریم و باید چاره‌ای اندیشیده شود.

منابع زیرزمینی جم رو به پایان است
سعید حیات از شهروندان جم بیان کرد: با توجه به مصرف بالای شرکت‌ها از چاه‌های بزرگ، منابع آبی ذخیره شهرستان جم رو به پایان است و همچنین خشکسالی‌های متعدد نیز سبب شده است که این منابع زیر زمینی نتوانند خود را بازسازی کنند و اکنون شرایط جم در بحث آب بسیار شکننده و ناپایدار است و روزانه مقدار کمی آب وارد منازل می‌شود.

بهرام کازرانیان نیز گفت: سد باغان نیز از جمله وعده‌های مسئولان است که پیشرفت محسوسی نداشته و علاوه بر آب آشامیدنی، در بحث تامین آب کشاورزی نیز وضعیت مناسبی نداریم.

مجید منفرد نیز با تاکید بر لزوم تسریع در اجرای پروژه‌های حوزه آب به ویژه آب شیرین کن سیراف جم اظهار داشت: بر اساس اسناد موجود، تعهد مدیران پروژه ۲۸ هزار متر مکعبی انتقال آب به جم و راه‌اندازی فاز نخست آن به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب بوده است که متاسفانه این بخش نیز انجام نشده و وارد تابستانی سخت شده‌ایم که مسئولان باید شرایط را درک کرده و ورودی فوری کنند.

در گرمای شدید جم و رطوبت بالای ۹۵ درصدی، وضعیت آب قطره چکانی است و مسئولان تلاش زیادی انجام نمی‌دهند.

عبدالرضا رضایی منفرد نیز از شهروندان جم بیان کرد: در گرمای شدید جم و رطوبت بالای ۹۵ درصدی، وضعیت آب قطره چکانی است و مسئولان تلاش زیادی انجام نمی‌دهند.

وی یادآور شد: تمام امید مردم به انتقال آب از خلیج فارس به جم است که متاسفانه هیچ اقدام مناسبی صورت نگرفته و مردم منتظر وعده مسئولان هستند.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان بوشهر در ارتباط با پروژه آب شیرین کن سیراف جم به خبرنگار بازار گفت: راه‌اندازی این پروژه از مهم‌ترین مطالبات مردم جم است و مدیران حوزه آب استان و مدیران ارشد استان به صورت شبانه‌روزی بر حسن اجرای طرح نظارت دارند.

خط انتقال در مراحل پایانی است
عبدالحمید حمزه پور افزود: خط انتقال این پروژه به طول ۲۵ کیلومتر و از طریق ۵ ایستگاه، آب را از سیراف به جم منتقل می‌کند که این خط انتقال در مراحل پایانی است.

وی ابراز داشت: با تلاش و فعالیت شبانه‌روزی صورت گرفته، عملیات خط انتقال و ایستگاه پمپاژ و همچنین مخازن ذخیره در مسیر پروژه آب‌شیرین‌کن سیراف به شهرستان جم با تامین اعتبار لازم و با تلاش بی وقفه در مراحل انتهایی قرار دارد و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان بوشهر اضافه کرد: تاسیسات شبکه برق و تاسیسات آب شیرین کن نیز در مرحله نصب قرار دارد و امیدواریم به زودی شاهد وارد مدار شدن حداقل ۱۰ هزار متر مکعب از این خط باشیم که کمک بزرگی در تامین آب مردم شهرستان است.

راه‌اندازی شبکه برق این پروژه و همچنین تاسیسات آب شیرین کن در مراحل پایانی قرار دارد و انتظار داریم هدیه خوبی به مردم جنوب استان و شهرستان جم بدهیم.

استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: علاوه بر آب شیرین کن سیراف به جم، پروژه سد باغان نیز از پیشرفت خوبی برخوردار است و امیدواریم آب شیرین کن در کمتر از یکماه دیگر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

عبدالکریم گراوند افزود: سد باغان نیز بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به حول و قوه الهی در سال جاری وارد مدار شده و بخش زیادی از آب کشاورزی و آب شرب مردم را تامین می‌کند.

وی ابراز داشت: آب و فاضلاب استان بوشهر و معاونت عمرانی استانداری به صورت شبانه روزی بر اجرای پروژه آب شیرین کن نظارت دارند و به فضل خدا به گونه ای عمل می‌کنیم که مردم جم رضایت لازم را داشته باشند.

استاندار بوشهر تصریح کرد: راه‌اندازی شبکه برق این پروژه و همچنین تاسیسات آب شیرین کن در مراحل پایانی قرار دارد و انتظار داریم هدیه خوبی به مردم جنوب استان و شهرستان جم بدهیم.

فرماندار جم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان داشت: پروژه آب شیرین کن ۲۸ هزار مترمکعبی سیراف به جم از مطالبات مهم مردم شهرستان است و مدیریت ارشد استان نیز در حد توان خود برای تکمیل این پروژه تلاش کرده است.

سید محمد حسینی افزود: مدیریت آب و فاضلاب استان نیز دقت زیادی برای تکمیل این پروژه حیاتی دارد و اعتبارات لازم نیز تامین شده و امیدواریم با نصب شبکه برق و همچنین تاسیسات فنی، شاهد افتتاح این پروژه باشیم.

وی اضافه کرد: مردم حقیقتا در بحث آب شرب و آب کشاورزی دغدغه دارند و باید با شتاب بخشیدن به این پروژه و همچنین سد باغان، مردم را خوشحال کنیم.

حسینی گفت: از مردم می‌خواهیم با درک شرایط، نسبت به صرفه جویی در مصرف آب اهتمام ورزند تا بتوانیم با عبور از بحران کم‌آبی، مشکلات را حل کنیم.

مردم جم از وعده و انتظار خسته شده‌اند

به نظر می‌رسد مردم شهرستان جم، از وعده و انتظار خسته شده‌اند و مدیران ارشد استان و شهرستان باید همه انرژی خود را برای تکمیل آب شیرین کن صرف کنند تا بیش از این بی اعتمادی ایجاد نشود.

در سال‌های اخیر، مسئولان مرتبا شعار تکمیل این پروژه را سر می‌دادند و اکنون که به پایان دولت نزدیک‌تر می‌شویم، مردم توقع دارند هر چه زودتر آب شیرین کن ۲۸ هزار متر مکعبی وارد مدار شود تا زمین های جم نفسی بکشند و سرسبزی و نشاط به جم وارد شود.

کد خبر: ۹۹٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha