۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰
جذب سرمایه گذار در همدان؛ از مانع تراشی تا مانع زدایی| فرش قرمزی که رنگ باخته است
بازار گزارش می‌دهد؛

جذب سرمایه گذار در همدان؛ از مانع تراشی تا مانع زدایی| فرش قرمزی که رنگ باخته است

همدان- امسال و در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها هم گویی قرار نیست شاهد برداشته شدن موانع از سر راه سرمایه گذاران و تولیدکنندگان باشیم؛ موضوعی که هم تولید را تهدید می کند و هم اشتغال را.

بازار؛ گروه استان‌ها: نوروز گذشته رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند و در ادامه به ارزیابی میزان تحقق شعار سال ۹۹ یعنی جهش تولید پرداختند و گفتند بر اساس گزارش های متعدد مردمی و دولتی، جهش تولید تا حدّ قابل قبولی در بخش‌هایی از کشور تحقق یافته است.

رهبر انقلاب افزودند که البته این میزان جهش در حدّ انتظار نیست چراکه با وجود تحقق در کارهای زیربنایی و سازندگی، نتیجه آن در اقتصاد عمومی و معیشت مردم مشهود و محسوس نشد در حالی‌که انتظار بود جهش تولید گشایشی در زندگی مردم به‌وجود آورد.

ایشان شعار جهش تولید را یک شعار کاملاً انقلابی خواندند و عنوان کردند تحقق جهش تولید هم تأثیرات عمیق اقتصادی در کشور از جمله در مسئله ارزش پول ملی دارد و هم موجب اعتماد به‌نفس ملی، رضایتمندی عمومی و تضمین‌کننده امنیت ملی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علت تحقق نیافتن کامل جهش تولید در سال ۹۹ را وجود موانع و همچنین حمایت نشدن تولید در همه بخش‌ها دانستند و با اشاره به معضل واردات و قاچاق گفتند ضعف های قانونی و واردات رقیب خارجیِ محصولی که در داخل با همت جوانان در حال تولید است و یا قاچاق آن از طریق دست های خیانتکار، مانع تولید است و موجب شکست خوردن آن می‌شود.

اوضاع کسب‌وکار در کشور باید به‌گونه‌ای باشد که افراد به سرمایه‌گذاری در تولید تشویق شوند و از افزایش هزینه‌های تولید جلوگیری شود

رهبر انقلاب اسلامی ایجاد مشوّق‌هایی از جمله مشوّق‌های سرمایه‌گذاری را لازمه جهش تولید خواندند و افزودند: اوضاع کسب‌وکار در کشور باید به‌گونه‌ای باشد که افراد به سرمایه‌گذاری در تولید تشویق شوند و از افزایش هزینه‌های تولید جلوگیری شود.

ایشان مشوق‌های اندک در بخش تولید و هم چنین بالاتر بودن شاخص هزینه تولید کننده از هزینه مصرف‌کننده در برخی سال ها را مانع پیشرفت تولید دانستند و گفتند: حرکت انقلابیِ جهش تولید در سال ۹۹ آغاز و با استقبال مردم مواجه شد و این حرکت باید در سال ۱۴۰۰ که در واقع آغاز یک قرن جدید است، ادامه پیدا کند.

جذب سرمایه گذار در همدان؛ از مانع تراشی تا مانع زدایی| فرش قرمزی که رنگ باخته است

حال با این تفاسیر به راستی در این مسیر، چه گام هایی در طول ۴ ماهه سال جاری برداشته شده است؟ مسئولین استان همدان بارها تاکید کردند که برای سرمایه گذاران و بخش خصوصی فرش های قرمز پهن کرده اند و حال با این تفاسیر و با توجه به شعار سال برآن شدیم تا گفتگویی با چند نفر از فعالین بخش خصوصی و سرمایه گذاران همدان ترتیب دهیم؛ سرمایه گذارانی که نه تنها قدم در مسیر تولید برداشتند بلکه بند کفش هایشان را در مسیر اشتغال زایی، شناسایی بازارهای هدف، تامین امنیت غذایی، جلوگیری از خام فروشی و غیره نیز بسته اند.

در این گزارش پای صحبت های حسین خزاعی؛ عضو هیت مدیره کشت و صنعت خزل در نهاوند، مومنعلی خزاعی؛ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت خزل در نهاوند و مجتبی کمازانی؛ مدیر فنی کارخانه کاسپین کوهدشت نهاوند به عنوان فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران بخش تولید در استان همدان نشستیم و در ادامه گفتگویی با احمد رحیمی؛ کارشناس اعتباری بانک ملی ترتیب داده شد.

شرکت‌های کشت و صنعت خزل و کاسپین کوهدشت در شهرستان نهاوند دو مورد از سرمایه گذاری‌های موفق در استان همدان محسوب می‌شوند که در نوع خود بسیار حائز اهمیت هستند.

شرکت کشت و صنعت خزل تولید کننده روغن خوراکی است که در زمان کمبود روغن کشور با چند برابر ظرفیت خود فعالیت کرد تا در راستای رفع مشکل کمبود گره گشا باشد و شرکت کاسپین کوهدشت نیز یکی از بزرگترین تولید کنندگان مالت جو در کشور است و محصول خود را به برندهای مختلفی عرضه می‌کند که خوشبختانه هر دو واحد تولیدی از تولید کنندگان خوب استان همدان به شمار می‌روند و طرح‌های توسعه‌ای خوبی در برنامه دارند؛ در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار بازار را با فعالین این دو واحد تولیدی موفق می‌خوانید:

عضو هیئت مدیره کشت و صنعت خزل در نهاوند در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه شرکت کشت و صنعت خزل در سال ۷۵ با ۱۲ میلیون تسهیلات فعالیت خود را آغاز کرده است و با وجود اینکه از سال ۷۵ با بانک ملی کار می‌کنیم اما معوقه بانکی نداریم، اظهار کرد: روز اول ۱۵ نفر پرسنل شرکت بود اما اکنون ۵۰ نفر فقط در قسمت اداری فعالیت دارند و ۵۰۰ نفر مستقیم، ۵۰ نفر پیمانکار و ۲ هزار نفر غیر مستقیم اشتغال دارند.

روزانه یک هزار و ۵۰۰ تن روغن از دانه روغنی استحصال می‌شود

حسین خزاعی با اشاره به اینکه شرکت کشت و صنعت خزل در سه فاز فعالیت می‌کند، ادامه داد: روغن کشی از مقدمات تولید روغن است و روزانه یک هزار و ۵۰۰ تن روغن از دانه روغنی استحصال می‌شود.

جذب سرمایه گذار در همدان؛ از مانع تراشی تا مانع زدایی| فرش قرمزی که رنگ باخته است

وی با اشاره به اینکه در مرحله تصفیه برای دامداری‌ها وغیره خوراک دام استفاده می‌شود، افزود: ۵۰۰ تن روغن خام تصفیه می‌شود و روغن‌های خاص نیز تولید می‌شود.

عضو هیئت مدیره کشت و صنعت خزل در نهاوند در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه روزانه در قسمت بسته بندی ۳۰۰ تن روغن بسته بندی می‌شود، اضافه کرد: در قسمت بسته بندی روغن‌ها از ۱.۵ تا ۴ لیتر بسته بندی می‌شوند و انواع روغن جامد و مایه تولید می‌شود.

مواد اولیه کم است چراکه مواد اولیه از بورس کالا تهیه می‌شود و به ما مجوز خرید داده نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه در شرکت کشت و صنعت خزل ۱۲ نوع روغن تولید می‌شود، بیان کرد: مواد پت در کشت و صنعت خزل آورده می‌شود و بطری روغن تولید می‌کنیم اما مواد اولیه کم است چراکه مواد اولیه از بورس کالا تهیه می‌شود و به ما مجوز خرید داده نمی‌شود.

خزاعی با بیان اینکه در کشت و صنعت خزل قسمت حلب زنی داریم، ادامه داد: یک واحد الکترولیرز در حال بهره برداری است که در فرایند آن روغن هیدروژنه تولید خواهد شد.

وی در ادامه به موضوع وجود پالم در روغن اشاره کرد و با بیان اینکه پالم موجود در روغن اصلا مضر نیست، افزود: مصرف به اندازه پالم هیچ ضرری برای بدن ندارد.

عضو هیئت مدیره کشت و صنعت خزل در نهاوند در ادامه به وارداتی بودن ۸۵ درصد کشور اشاره کرد و با بیان اینکه در صورت آزاد کردن ارز مشکل تولید و واردات روغن حل می‌شود، اضافه کرد: باید کشاورزی را رونق دهند و هزینه واردات را به کشاورزان بدهند.

وی در پاسخ به این سوال که اسم شرکت شما کشت و صنعت است، آیا شما دانه روغنی مانند کلزا هم کشت می‌کنید؟ تاکید کرد: هزینه تولید روغن بالاست و از این رو کشت آن نمی‌صرفد.

خزاعی با اشاره به اینکه دولت دانه روغنی کلزا را به صورت تضمینی به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰ تومان خریداری می‌کند، ادامه داد: برای یک کشاورز کشت چغندر قند به صرفه‌تر از کشت کلزا است.

قیمت دانه‌های روغنی مانند کلزا باید به ۲۰ هزار تومان برسد تا مشکل تولید، کشت و واردات روغن حل شود

وی با با اشاره به اینکه دانه روغنی سویا به قیمت ۱۲ هزار تومان از سوی دولت خرید تضمینی دارد، افزود: قیمت دانه‌های روغنی مانند کلزا باید به ۲۰ هزار تومان برسد تا مشکل تولید، کشت و واردات روغن حل شود.

جذب سرمایه گذار در همدان؛ از مانع تراشی تا مانع زدایی| فرش قرمزی که رنگ باخته است

عضو هیئت مدیره کشت و صنعت خزل در نهاوند با بیان اینکه باید صنعت، کشاورزی و تولید را توسعه دهیم تا جایگزین نفت شود، اضافه کرد: هیچ وقت در کشور مشکل کمبود روغن نداشته‌ایم و نداریم و در زمان کمبود رغن اعلام کردیم هر کجا نیاز به روغن وجود دارد، اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت کشت و صنعت خزل هفت درصد تولید روغن کشور را ساپورت می‌کند، عنوان کرد: عمده محصولات شرکت در شهرهای اصفهان، کرج، همدان، کردستان و بندر عباس ارسال می‌شود.

خزاعی با بیان اینکه روغن‌های سرخ کردنی با پالم و بدون پالم تولید می‌شود اما فرمولاسیون آن ها فرق دارد، ادامه داد: روغن پالم دار از دانه روغنی آفتابگردان و سویا تولید می‌شود.

مهمترین مشکل ادارات هستند و مسئولان ادارات باید به رفع مشکلات تولید کمک کنند

وی در رابطه با مشکلات موجود با بیان اینکه مهمترین مشکل ادارات هستند و مسئولان ادارات باید به رفع مشکلات تولید کمک کنند، افزود: تقاضا دارم مسئولان دست تولید را بگیرند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت خزل در نهاوند با اشاره به اینکه در ادامه با اشاره به اینکه مجموعه کشت و صنعت خزل شامل چند کارخانه می‌شود، اظهار کرد: ۳۵ میلیارد تومان بدهی به بانک ملی داریم اما بدهی معوق نداریم.

بسته بندی روزانه ۶۰۰ تن روغن جامد و ۶۰۰ تن روغن مایع
مومنعلی خزاعی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه روزانه یک هزار و ۵۰۰ تن روغن کشی انجام می‌شود، ادامه داد: روزانه ۶۰۰ تن روغن جامد و ۶۰۰ تن روغن مایع بسته بندی می‌شود.

وی افزود: در زمان کمبود روغن در بازار شرکت کشت و صنعت خزل در خدمت مردم بود و گفتیم مردم نگران نباشند روغن وجود دارد و روغن را گران خریداری نکنند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت خزل در نهاوند با اشاره به اینکه در برخی از ایام ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن روغن از شرکت بارگیری شده است، اضافه کرد: در برخی از ایام حتی ۴۰ نفر در روز کارگر به شرکت اضافه کرده‌ایم.

گرانفروشی و توزیع خارج از شبکه روغن نداشته‌ام اما متاسفانه برخی از مسئولان استان سنگ اندازی می‌کنند

وی در ادامه از برخی از سنگ اندازی‌ها در مسیر تولید انتقاد کرد و با بیان اینکه خارج از شبکه روغن توزیع نمی‌کنیم، عنوان کرد: گرانفروشی و توزیع خارج از شبکه روغن نداشته‌ام اما متاسفانه برخی از مسئولان استان سنگ اندازی می‌کنند.

جذب سرمایه گذار در همدان؛ از مانع تراشی تا مانع زدایی| فرش قرمزی که رنگ باخته است

مدیر فنی کارخانه کاسپین کوه دشت نهاوند نیز در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه شرکت کاسپین کوهدشت تولید کننده مالت است، اظهار کرد: این کارخانه در سال ۸۹ با مشارکت بانک ملی آغاز به کار کرد و بزرگترین واحد تولید کننده مالت کشور برای برندها بهنوش، جوجو و غیره است.

ظرفیت فعلی کارخانه تولید ۲۱ هزار تن مالت است

مجتبی کمازانی با اشاره به اینکه کارخانه بدون خواب کار کرده و به صورت سه شیفت فعال بوده و تعطیلی نداشتیم، ادامه داد: ظرفیت فعلی کارخانه تولید ۲۱ هزار تن مالت است.

وی در ادامه صحبت های خو با اشاره به اینکه ایجاد طرح توسعه و تصفیه خانه در برنامه است، افزود: در حال حاضر با دفتر تهران ۵۴ نفر اشتغال داریم که با اجرای طرح توسعه افزایش پیدا می‌کند و ظرفیت تولید کارخانه به ۳۰ هزار تن می‌رسد.

مدیر فنی کارخانه کاسپین کوه دشت نهاوند اضافه کرد: اجرای طرح با مشارکت بانک ملی بوده و اکنون در حال مذاکره برای سرمایه در گردش هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر توسعه کارخانه، اجرای طرح جانبی دیگری در دست است، بیان کرد: استارت طرح ملی فراوری گشنیز با توجه به پتانسیل بالای گشنیز نهاوند زده شده و در حال تجهیز کارگاه هستیم و در یک یا دو ماه به صورت پایلوت آینده افتتاح می‌شود.

اسانس ریشه گشنیز برای ادکلن سازی استفاده می‌شود و بازاریابی برای صادرات به انگلستان و فرانسه در برنامه است

کمازانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه اسانس ریشه گشنیز برای ادکلن سازی استفاده می‌شود و بازاریابی برای صادرات به انگلستان و فرانسه در برنامه است، ادامه داد: در صورت مشارکت بانک تا یک یا دو سال آینده کارخانه با ظرفیت ۶۰ تن در روز به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه شرکت مالشعیر ساز دیگری در دست ساخت است، افزود: در زمینه ماده اولیه مالشعیر تقریباً ۴۰ تا ۵۰ درصد بازار ایران را تامین می‌کنیم.

جذب سرمایه گذار در همدان؛ از مانع تراشی تا مانع زدایی| فرش قرمزی که رنگ باخته است

کارشناس اعتباری بانک ملی نیز در این باره در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هجمه‌ای که علیه بانک‌ها به خاطر تعطیلی واحدها و شرکت‌های تولیدی ایجاد شده است، اظهار کرد: رویکرد بانک ملی در زمینه واحدهای تولیدی و مشخصا در احداث طرح‌ها همکاری بوده است.

رحیمی ادامه داد: بانک باید در کنار تولید کننده باشد، بانک ملی به عنوان بزرگترین بانکی که منابع مردم را در اختیار دارد باید این منابع را در جای صحیح و درست مصرف کند.

وی با اشاره به اینکه بانک ملی اعطای تسهیلات و قوانین ‌و مقررات را تسهیل کرده است، افزود: ایجاد اشتغال به دست همه کس اتفاق نمی‌افتد و دست افرادی که در امر فعالیت دارند را باید بوسید و بانک ملی به عنوان تامین کننده مالی در کنار این افراد است.

تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تمامی تولید کنندگانی که تسهیلات اخذ کردند، بر مبنای قرارداد پایه‌ای که با بانک بسته‌اند می‌توانند تسهیلات خود را بدون دیر کرد پرداخت کنند

کارشناس اعتباری بانک ملی در این خصوص اضافه کرد: تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تمامی تولید کنندگانی که تسهیلات اخذ کردند، بر مبنای قرارداد پایه‌ای که با بانک بسته‌اند می‌توانند تسهیلات خود را بدون دیر کرد پرداخت کنند.

رحیمی در بخش پایانی این گفتگو عنوان کرد: سقف مبلغ برای اشخاص حقیقی ۵۰۰ میلیون تومان و برای واحد تولیدی ۲ میلیارد تومان است.

جذب سرمایه گذار در همدان؛ از مانع تراشی تا مانع زدایی| فرش قرمزی که رنگ باخته است

بی شک جذب سرمایه گذار و ایجاد اشتغال یکی از ارزشمند ترین اقدامات در حوزه تولید است و سرمایه گذار باید همه جانبه مورد حمایت نهادهای مختلف اقتصادی قرار گیرد تا با تکیه بر توان داخلی اقدام به تولید محصول با کیفیت و رونق تولید در کشور شود.

بانک‌ها به عنوان حافظ دارایی مردم باید در زمینه رونق تولید و کمک به سرمایه گذاران گام بردارند و قدمی در مسیر مانع زدایی ها بردارند اما در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها گویی قرار نیست شاهد برداشته شدن موانع از سر راه سرمایه گذاران و تولیدکنندگان باشیم، موضوعی که هم تولید را تهدید می کند و هم اشتغال را.

این درحالی است که بارها شاهد بوده ایم که مقام معظم رهبری عنوان کرده اند که ضعف های قانونی و واردات رقیب خارجیِ محصولی که در داخل با همت جوانان در حال تولید است و یا قاچاق آن از طریق دست های خیانتکار، مانع تولید است و موجب شکست خوردن آن می‌شود.

از سویی، کمبود و آشفته بازار روغن، وابستگی بیش از حد و قریب به ۹۰ درصدی به روغن های وارداتی از سویی دیگر، مشکلات در تامین امنیت غذایی و محصول سالم و مواردی از این شدت گریبانگیر روغن همدان و از جهت دیگر، در حالی که حدود ۴ هزار و ۵۰۰ خانواده گشنیزکار نهاوندی زندگی شان وابسته به این محصول است و خام فروشی در این زمینه رونق دارد، اما گله مندی های سرمایه گذاران این بخش را نیز کسی نشنیده است.

کد خبر: ۹۹٬۳۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha