۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
سلطه بی حد و حصر دولت بر اقتصاد کشور| سرانه ملی ما به ۴ هزار دلار هم نمی‌رسد
نماینده تربت جام در مجلس با بازار مطرح کرد

سلطه بی حد و حصر دولت بر اقتصاد کشور| سرانه ملی ما به ۴ هزار دلار هم نمی‌رسد

جلیل رحیمی نماینده مردم «تربت جام و تایباد» در مجلس با بیان اینکه سرانه اقتصادی برخی از کشورهایی که ضعیف هستند دو برابر ماست، گفت: سرانه ملی ما به ۴ هزار دلار هم نمی‌رسد.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار با بیان اینکه اقتصاد امروز جهان یک اقتصاد به هم پیوسته است، گفت: قبل از دوران انقلاب صنعتی و در دورانی که اقتصاد به صورت سنتی و عمدتاً کشاورزی محلی اداره می‌شد، نیاز به داد و ستد مالی و صادرات و واردات با جهان وجود نداشت و می شد به هر نحو اقتصاد را اداره کرد اما بعد از انقلاب صنعتی و دو قرن تحولاتی که بر ما گذشته، امروز شاهد پیوند بین بانکها و صادرات و واردات کشور ها با هم هستیم که این مسئله اقتصاد کشورهای جهان را در هم تنیده است.

وی تصریح کرد: ما کاری به برجام نداریم اما ما بدون اقتصاد جهان نمی توانیم کار اقتصادی کنیم سیستم بانکداری ، مالی، فروش نفت، فروش کالاهای غیرنفتی، واردات مشکلانی دارد که ناچار باید با اقتصاد جهانی این پیوندها را برقرار کنیم.

رحیمی جهان آبادی بیان داشت: درست است که ما نباید به شیوه ای برخورد کنیم که اقتصاد ما تحت الشعاع تصمیمات دیگران قرار گیرد اما اینکه شما بگویید بدون ارتباط با اقتصاد جهانی، بدون ارتباط با بانکداری جهان، بدون فروش نفت و واردات و صادرات کشور را می توان اداره کرد، این مسئله تنها در حد یک شعار است.

وی تاکید کرد: مسئله خودکفایی، امروز با آن چیزی که در ذهن ماست و مربوط به دو سه قرن قبل در اقتصاد جهان بوده، تغییر کرده است.

این نماینده مجلس گفت: امروز اقتصاد به سمت مزیت نسبی حرکت کرده، به عنوان مثال شما باید کالایی به نام خودرو را که در آن کیفیت تولید ندارید و قیمتش هم گران تمام می شود را کنار بگذارید و دست به تولید کالایی بزنید که بتوانید از طریق آن رقبا را از دور خارج کرده و به اصطلاح درآمد بیشتری کسب کنید.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه ما کشوری با بیش از ۱۴۰ میلیارد بشکه ذخیره نفت هستیم، بیان داشت: ایران در بین سه کشور دارای بیشترین ذخایر گازی جهان قرار دارد. همچنین ما کشوری هستیم با استعداد های معدنی و صنایع دستی و شرایط مناسب برای گردشگری اما ببینید این وضعیتی است که ما داریم و سرانه ملی ما به چهار هزار دلار هم نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه سرانه اقتصادی برخی از کشورهایی که ضعیف هستند دو برابر ماست، گفت: دولت ابتدا باید تکلیف خود را با سیاست خارجی روشن کند که آیا ما می‌خواهیم با جهان کار کنیم و یا خیر؟ لذا این سوال، سوال مهمی است و ما باید یک دکترین و استراتژی مشخصی را برای تعامل غیرتنش زا با جهان و منطقه داشته باشیم.

 رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه ما در عرصه داخلی آسیب‌های زیادی را در بحث اقتصاد دیده ایم، گفت: از جمله آسیب ها سلطه بی حد و حصر دولت بر بخش‌های اقتصادی است لذا ما باید عرصه را برای رقابت و فعالیت سالم بخش خصوصی، برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین بسترسازی برای امنیت سرمایه‌گذاری داخلی فراهم کنیم در غیر این صورت نمی شود اقتصاد را اداره کرد کما اینکه تحلیل ها هم همین را نشان می‌دهد.

کد خبر: ۹۹٬۳۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha