۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
کشت دوم محصولات کشاورزی در استان همدان ممنوع است
مدیرعامل آب‌ منطقه‌ای همدان:

کشت دوم محصولات کشاورزی در استان همدان ممنوع است

همدان - ستوده، مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای همدان بابیان اینکه بارش ها طی سال آبی زراعی جاری در استان همدان ۴۰ درصد کاهش یافته است، گفت: کشت دوم محصولات کشاورزی در استان همدان ممنوع است.

منصور ستوده در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بحران آب در استان همدان باید جدی گرفته شود، اظهار کرد: گفت: طی سال آبی زراعی امسال در استان همدان ۲۸۰ میلی متر بارندگی داشته ایم که در مقایسه با ۴۶۹ میلی متر بارش سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته که بر همین اساس صرفه جویی در مصرف آب در مقطع کنونی امری ضروری تلقی می شود.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل کمبود بارندگی در سال آبی جاری و وقوع خشکسالی کشت دوم محصولات کشاورزی به ویژه در شهرستان رزن ممنوع شده است، افزود: همچنین در راستای صیانت از آب شرب روستاها چاه های کشاورزی که در حریم یک هزار متری آب شرب اضافه برداشت دارند پلمب خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای همدان با تاکید بر اینکه انتقال آب به اراضی غیر تحت شرب چاه ها مطابق مواد ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب ممنوع است، گفت: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون تعداد ۷۷۱ حلقه چاه غیرمجاز در استان پر و مسدود و از اضافه برداشت بیش از ۱۳۱ میلیون مترمکعبی از منابع آبی جلوگیری شده است.

وی عنوان کرد: ۹۲ درصد از منابع آب زیرزمینی استان همدان معادل ۲.۵ میلیارد مترمکعب در بخش کشاورزی مصرف می شود به عبارتی برای هر هکتار ۸ هزار تا ۱۰ هزار مترمکعب آب برداشت می شود که باید با کشت محصولات کم ‌آب‌بر برداشت از منابع آبی موجود مدیریت شود.

ستوده با تاکید بر ضرورت افزایش تولید با استفاده از تکنولوژی های نوین کشاورزی گفت: محصولات گلخانه ای کم آب بر دارای بهره وری بالایی هستند اما نسبت ایجاد گلخانه ها به اراضی کشاورزی هفت دهم درصد معادل ۲۲۰ هکتار است، بنابراین باید اقدام جدی تری برای توسعه گلخانه ها داشته باشیم.

کد خبر: ۹۹٬۳۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha