۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
حاکمیت روند صعودی بر شاخص کل بازار سرمایه| آینده بازار در دستان توافقات برجامی است
تحلیل روزانه بورس؛

حاکمیت روند صعودی بر شاخص کل بازار سرمایه| آینده بازار در دستان توافقات برجامی است

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه روند کلی بازار در حال حاضر، صعودی است، مطرح کرد: ارزش سرمایه‌گذاری و شناسایی سود در آینده به توافقات برجامی بستگی دارد.

بازار؛ گروه بورس: در دقایق ابتدایی امروز شاهد شروع بازار با رنگ سبز بودیم .در ادامه بازار به این روند ادامه داد تا در اولین روز هفته شاهد رشد شاخص کل و شاخص هم وزن باشیم.

امروز، نماگر اصلی بورس ۵ هزار و ۷۲۵ واحد افزایش پیدا کرد و به یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۲۲۱ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن ، در انتهای معاملات،   ۹۷۱ واحد رشد داشت و رقم ۴۰۲ هزار و ۵۸۳ واحد را نشان داد.

فولادی ها نیز امروز با روند بازار همسو شدند تا این شاخص نیز امروز سبز رنگ بماند. در نهایت با افزایش ۸ هزار و ۹۴۵ واحدی به رقم یک میلیون و ۳ هزار و ۲۹۹ واحد رسید. امروز نماد های بیشتری از این گروه روند مثبت داشتند و نماد «فباهنر» با رشد نزدیک به ۵ درصد بیشترین افزایش را داشت.

در جریان این معاملات تعداد بیشتری از نمادهای گروه گانی غیرفلزی سبز رنگ بودند اما نماد «کپشیر» با افت نزدیک به ۵ درصدی بیشترین ریزش را در بین نماد های این گروه داشت. گروه محصولات شیمیایی شاهد تعادل در تعداد نماد های منفی و مثبت خود بود. اکثر نماد های گروه خودرو و ساخت قطعات افزایش قیمت داشتند و نماد «خاذین» با افزایش ۵ درصدی بیشترین رشد را داشت. در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری اکثر نمادها روند مثبت داشتند.

امروز  نماد «خاذین» بیشترین رشد را داشت. نماد «میدکو» امروز بیشترین تاثیر در روند صعودی  شاخص کل را داشت.

علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات در این بازار اظهار کرد: اتفاق خیلی خوبی که در بازار افتاده، این است که در حال حاضر، صف خرید یا فروش قفل شده در بازار نداریم؛ این مسئله یک ناهنجاری بود که در طی یک سال گذشته شاهد آن بودیم یعنی بازار در ابتدای سال گذشته در صف خرید و ۸ ماه فرسایشی  در صف فروش قفل بود.

وی در ادامه تصریح کرد: الآن شاهد این هستیم که اکثر نمادها به صورت متعادل معامله می‌شوند و با وجود عرضه‌ها و خریدها، تعادل را در بازار می‌بینیم، اما اگر بخواهیم این انتظار را داشته باشیم که برخی از نمادها به صورت یکسره روند صعودی داشته باشند، زود است چراکه اعتمادی که سرمایه‌گذاران به بازار داشتند، خدشه‌دار شده است و این اعتماد در کوتاه‌مدت به صعودهای شارپی بازنخواهد گشت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار منتظر پایان فصل مجامع است، گفت: با رسید ن به انتهای فصل مجامع، بازار یک تصمیم‌گیری کلی خواهد داشت و از طرفی، بازار منتظر نتیجه برجام بود که به تعویق افتاده است. با دست به دست دادن تمامی این عوامل، بازار روند خود را بهتر پیدا خواهد کرد، اما در حال حاضر، بازار شرایط خوبی را دارد.

تاجبر در رابطه با روند معاملات در آینده بیان داشت: پیش‌بینی معاملات در کوتاه‌مدت کار دشواری است، اما درباره بلندمدت می‌‍توان گفت که بازار در حال حاضر، روند صعودی خود را به خاطر اصلاح قیمتی شدید در چند ماه گذشته و رسیدن قیمت‌ها به محدوده جذابیت بالا و همچنین شرایط بنیادی خوب سهام صادرات‌محور و کامودیتی‌محور دارد.

وی اضافه کرد: نرخ دلار در بازار تثبیت شده است و نرخ‌های جهانی هم رو به بالا حرکت می‌کنند که نشان می‌دهند شرایط صعودی است، اما اینکه عادت داشته باشیم حتما خیلی از نمادها را در ۵+ درصد در صف خرید ببینیم، مشکل بازار است که به نظرم شرایط متعادل و خوب است که به آرامی با مشخص شدن پتانسیل شرکت‌ها در فصل مجامع، وضعیت بازار در مرداد ماه بهتر هم خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: بازار فردا بستگی به روند عرضه و تقاضا در بازار دارد، اما در حال حاضر، تا زمان تعیین تکلیف برجام، حتما سهم‌های کامودیتی‌محور و صادرات‌محور ارزندگی خرید دار چون هم به نرخ دلار و هم به نرخ‌های جهانی بستگی دارند، اما بعد از توافق، می‌توان تمرکز را روی سهم‌های خودرویی و بانک‌ها حفظ کرد.

کد خبر: ۹۹٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha